Gå til innhold

menstruasjon - liten/stor blødning?

Anbefalte innlegg

Jeg har jernmangelanemi og legen min spør meg om jeg har store menstruasjonsblødninger. Men hvor mye er en stor blødning??? Jeg har diskutert dette med noen venninner, men har ikke blitt klokere av det.(To av dem bruker p-sprøyte og en har hormonspiral, og de har alle veldig små blødninger.)

Jeg er 30 år, har ett barn i skolealder og har ikke spiral eller bruker p-piller. Blødningen varer i 6-8 dager. De første tre dagene blør det ganske mye, en stor tampong er gjennomtrukket på mindre enn en time og det lekker forbi. Jeg har også store koagler de første dagene. Når jeg setter meg på toalettet, renner det mye blod ut.

Hvor mye er en stor blødning? Hva mener gynekologen? Vil også høre andre kvinners syn, hvis noen føler for å dele erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34842-menstruasjon-litenstor-bl%C3%B8dning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Før jeg fikk barn og før jeg startet med prevensjon hadde jeg mensen i ca 2 dg, etter at jeg begynte med p-piller fortsatte dette, kanskje litt kortere. Etter å ha fått barn varte mensen i ca 5 dager og jeg synes selv blodmengden økte veldig; dvs fra å skifte bind på grunn av lukt og hygiene til å måtte skifte bind pga fukt. Jeg begynte så med kobberspiral og mensen ble bare større, lengre og vondere. Etter å ha begynt med hormonspiral ble den helt borte (evt kun litt brunt utflod).

Jeg er forøvrig også anemisk.

Mette Moen, Gynekolog

Hvis en kvinne blør mer enn 80 ml eller mer enn i 8 dager regnes det for mye. Mengden er vanskelig å anslå, men koagler og det at man blør igjennom og/eller er hemmet i hverdagen av blødninger, er å anse som unormalt. Lav blodprosent er også tegn på at det er for mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...