Gjest sæd37 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hei jeg er en mann på 37 år, jeg og min kone har nå i 2 år prøvd å få barn, men desverre så ser det ikke ut til å gå vår veg med det. Min kone er 10 år yngre enn meg, og har før vært gravid en gang med meg for 1 år siden og samtidig med sædprøve nr 2 se under, endte i missed abortion., hun har helt regelmessige sykluser er normalt slank sunn og frisk utslag på eggløsningstestene hver måned. Jeg lurer på dette med sædkvalitet jeg har avlagt 3 prøver og lurer på om de viser det samme fra gang til gang? tallene ser veldig forskjellige ut for oss. 1 Prøve viste volum 5,6 ml, pH 8,2, spermiekonsentrasjon 3 mill/ml, totalt antall spermier 16mill, progressivt motile spermier 38%, raskt progressive spermier 0%, morfologisk normale spermier 0%, hodefeil 100%,nakkefeil 40% halefeil 26%, cytoplasmatiske rester 5%, teratozoo indeks 1,71,DNA fragmentering 19,2%, økt dna fargeopptak 20,4%. Prøven ble tatt på rikshospitalet 2 prøve ble tatt hos Ken Purvis denne ble tatt etter at jeg hadde hatt fri fra jobb (jeg har en meget stressende jobb, jobber 50-70 timer per uke), denne viste totalt antall sædceller på 54,3 millioner, 26% som beveger seg, 15% svømmer fort, 5% normalt utseende, 89% levende sædceller, ingen leukocytter, negativ chlamydia antistoff. Purvis Gjorde ultralyd av testiklene og prostata og det vsite seg at den ene bitestikkelen var tett og forkalket og det samme med sædlederen på samme side, prostata var forkalket og hadde betennelse, den andre sædlederen var åpen men hadde skader etter betennelse, skjønner ikke hvorfor han fant det han fant, jeg stoler ikke helt på svaret, jeg har ikke hatt andre seksualpartnere enn min kone, men har tidvis hatt pressfølelse i underlivet og hyppig vannlating. 3 prøve ble tatt nå nylig og den var tatt på rikshospitalet den viste volum 5,2 ml, pH 8,3, spermiekonsentrasjon 1mill/ml total antall spermier 5 millioner, 64% progressivt motile spermier, 3% raskt progressive spermier, DNA fragmentering 15,6%, økt DNA fargeopptak 29,9%. J Rikshospitalet bemerket at prøven var tatt innen 3 måneder etter jeg hadde hatt kraftig febersykdom.Jeg er ellers stort sett frisk litt høyt blodtrykk men ingen medisiner, røyker ikke,meget slank BMI 18, trener 2-3 ganger per uke og spiser stort sett sunt tidvis litt mye kaffe høyt stressnivå på jobb. Det er tatt hormonprøver av meg som er noe avvikende: FSH 3,6, LH 4,7, Testosteron 34,7(for høy), SHBG 108(for høy), prolaktin 425(for høy) TSH 3,3, FT3 5,6, FT4 18. Jeg har lest mye om at årsaker til mannlig infertilitet og det er mye fokusert på kromosomavvik og genetiske årsaker, min kone vil prøve IVF eller ICSI men jeg er nervøs for å overføre mine " dårlige gener til et barn", dessuten lurer vi på om det er noen sjanse for å få barn når ting står så dårlig til med meg. Dette har vært en psykisk vanskelig tid for oss burde vi ta en uavhengig donor istedet for å bruke min sæd? går det an å finne ut hvorfor jeg har de problemene jeg har fått, vår fastlege forteller oss bare at situasjonen ikke ser særlig lys ut. Jeg synes det er vanskelig å få resultater som fra rikshospitalet uten å få snakke med andre fagfolk enn fastlegen. kan min jobbsituasjon som ofte innebærer lite søvn bidra noe til mine problemer. hva med stress og kaffedrikking? jeg har aldri hatt kusma! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/348429-s%C3%A6dkvalitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg er ikke ekspert på mannlig infertilitet, så jeg kan ikke kommentere den undersøkelse som er gjort med ultralyd hos Ken Purvis, og jeg kan ikke umiddelbart forklare de store forskjeller i resultat av sædundersøkelsene. Blodprøvene er etter mine referanser nok så normale, bort sett fra lett forhøyet SHBG, men det skulle ikke ha betydning. Nå har du i all fall gjort din kone gravid en gang, så det skulle kunne lykkes igjen, kanskje med noe hjelp. Jeg vil absolutt anbefale dere IVF eller ICSI-behandling. Det skal ikke mye sæd til å lykkes med ICSI. Dårlig sædkvalitet behøver ikke å bety dårlige gener. Det er ikke vist at det er større risiko for genetiske skader etter ICSI. Jeg synes dere skal be om en time på et infertilitetssenter, for eksempel Rikshospitalet og få en samtale og forslag til videre behandling. Det er vel for tidlig å tenke på donorinseminasjon! Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/348429-s%C3%A6dkvalitet/#findComment-2971778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.