Gå til innhold

Kjæresten min er fotballslave

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Den er skrevet av Nick Hornby. Han er over gjennomsnittlig fotballgal. ;)

Men dette er boka også for fotballhatere. De får bekreftet alt de måtte ha av fordommer - og de får 1000 nye. :)

Det høres ut som en morsom bok. Skal notere meg den:-)

Fortsetter under...

• Svar 163
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

25

• laban

23

• morsan

13

• Colette

11

Mest aktive i denne tråden

Du virker så bitter og sint at jeg blir litt usikker på hvordan jeg skal svare deg. Noe sier meg at noen med fotballdrakt har vært skikkelig slemme med deg, og at det sitter hardt i ennå.

Dette er tross alt ikke så vanskelig: Hold deg unna fotballfolk. Ikke date dem. Er du gift med en som ser så mye fotball at du må ty til antidepressiver - be om skillsmisse.

Jeg fatter bare ikke at det er mulig å la seg provosere over at mange ser på fotball.

Det er jo ikke sånn at vi fotballfansa løper rundt og plager folk som ikke liker fotball. Det er så utrolig enkelt å holde seg unna oss. Vi må ikke bare betale ekstra for egne kanaler, men vi har egne puber. Det er heller ikke sånn at alle er interessert i fotball, så hvor vanskelig er det å finne interessante mennesker som gir en god faen i alt av idrett? De fleste jeg kjenner er av denne typen. Jeg plager ikke dem fordi de ikke liker fotball. De plager ikke meg fordi jeg liker fotball.

Men en ting lurer jeg på: Kan du fortelle meg hvilke ligaer det er vanlig å følge med på i Europa der kampene sendes midt på natta, og ikke minst hvilke kanaler her til lands som sender fra disse ligaene?

Du misforstår!

Jeg er hverken bitter eller sint, og mannen min er heller ikke det minste fotball eller sports-interessert, så vi er veldige enige på dette punktet.

Jeg har heller ikke dårlige erfaringer med folk i fotballdrakt.

Jeg er bare litt interessert i "fenomenet" siden jeg har svært vanskelig for å forstå hva som rører seg i hodet på en person som er villig til å sette alt til side (kjæreste, barn og familie inkl) "bare" for å se på noe som andre bedriver..?

Det er jo egentlig revnende likegyldig for ens eget liv hvem som vinner eller taper en kamp, cup eller vm..

Har de ikke noe bedre å være opptatt av, liksom??

Jeg har større forståelse for folk som er veldig opptatt av en hobby eller interesse de driver med selv. Og jeg skjønner at det lett kan bli altoppslukende.

Men når man bare SER på ?? Det skjønner jeg ikke....

Nå skal det sies at jeg er ganske likegyldig til det meste av sport - ikke kun fotball. Så jeg mangler antagelig det genet som gir meg evnen til å bli levende engasjert i andre folks liv og prestasjoner...

Noen fotballfanatikere er hyggelige. Bare se på Arne Scheie. Han er den eneste kjendisen jeg har sett få stående applaus bare ved å gå inn på en restaurant sammen med kona si. :)

En kompis og en kollega av ham diskuterte ManU (Scheies lag). De satt og småkrangla om tidenes ManU-lag dersom de kunne velge fra alle generasjoner. De fant ut at de måtte få fasiten, og sendte derfor en sms til Scheie. Scheie svarte at spørsmålet var interessant, men han var litt opptatt akkurat da, og spurte derfor om det var greit at han ringte ham senere.

Scheie ringte og de ble sittende og diskutere fotball i en time. :)

Sånne folk er herlige. :)

Jeg synes i grunnen det er sjeldent at lidenskap for noe tilfører personligheten noe negativt, med mindre lidenskapens mål i seg selv er negativ. Mennesker som kan kaste seg inn i et gjøremål eller en situasjon med begeistring er ofte mer spennende. Igjen... På tross av om den valgte lidenskap er fotball ;)

Scheie har forøvrig en mild framtoning som gjør at han framstår som et behagelig menneske å være rundt :)

Har vært på fotballpuber under "viktige" kamper et par ganger i hele mitt liv (husker ikke hvorfor, var vel noe som fristet), og det har vært sjelssettende opplevelser.

Husker jeg gang jeg kom i prat med en søt fyr jeg nesten begynte å bli litt interessert, under en landskamp. Dvs. helt til han sa han hadde noe viktig å spørre meg om, han var veldig interessert i mitt syn på en helt spesiell sak.

Jeg ble jo nysgjerrig og ba ham spytte ut. Spørsmålet gjalt imidlertid en viss norsk fotballspiller og om jeg ikke var enig i at han burde komme seg bort fra klubb X og heller satse på en karriere i land YY.

Jeg skjønte fort at jeg var på feil sted til feil tid.

* fnis *

En kollega av meg hadde en kjæreste som likte å reise rundt til berømte stadion i ferien, og kunne ikke forstå at hun ikke syntes det var særlig romantisk...

Fotball og øl, ja. Sixpacken står og varmer opp i kjøleskapet, og nå er åpningen i gang.

For øvrig tror jeg trådstarter burde se Fever Pitch. Eventuelt burde hun lese boka Fever Pitch. Men siden bok og film er så ulike, er det nok best å gjøre begge deler.

Egentlig burde de se filmen sammen (selv om han naturligvis har sett den).

Både han og hun vil elske den. Hun vil heie på dama. Han vil heie på mannen. :)

Enig, veldig bra film / bok.

Gjest Elextra

Jeg synes i grunnen det er sjeldent at lidenskap for noe tilfører personligheten noe negativt, med mindre lidenskapens mål i seg selv er negativ. Mennesker som kan kaste seg inn i et gjøremål eller en situasjon med begeistring er ofte mer spennende. Igjen... På tross av om den valgte lidenskap er fotball ;)

Scheie har forøvrig en mild framtoning som gjør at han framstår som et behagelig menneske å være rundt :)

''Scheie har forøvrig en mild framtoning som gjør at han framstår som et behagelig menneske å være rundt :)

''

Helt enig i det, og han har jo dessuten både humor og kunnskap om mye annet enn fotball.

Annonse

''Scheie har forøvrig en mild framtoning som gjør at han framstår som et behagelig menneske å være rundt :)

''

Helt enig i det, og han har jo dessuten både humor og kunnskap om mye annet enn fotball.

Ja, ikke sant. Og slik kjenner vi jo SDD også - han kan jo tross alt snakke om mye annet en fotball uten å framstå som noen idiot. Så vi får anta at fotballfans generelt kan være ålreite mennesker, på tross av øldrikking og merkverdige følelsesutbrudd i full offentlighet.

Gjest too much is too much

Dump ham.

(sagt i en omsorgsfull og besserwisser tone i ekte dol-ånd *s*)

Fra spøk til alvor, hvis dere allerede etter få mndr har slike problemer, så er det lite som tyder på at det forholdet vil overleve. Det er nok den enkle sannheten. I et forhold hvor man har svært ulike interessefelt, blir man nødt til å kompromisse, og det er det lite som tyder på at han er interessert i. Du har min medfølelse. Jeg syns omfanget fotball har fått er noe herk, men er selv så heldig å ha en kjæreste som hater fotball enda mer enn det jeg gjør :))) Jeg kan til nøds kose meg med å se en EM eller VM finale, hvis det er noen "kjente" land med :))))

Gjest too much i too much

''If a woman over 40 doesn’t want to watch the game, she doesn’t sit around whining about it. She does something she wants to do. And, it’s usually something more interesting.''

Når det er sagt, er jeg jammen glad jeg ikke har en fotballgal mann! Jeg hadde fått fnatt dersom han bare måtte se en masse kamper helg etter helt, året rundt.

Men akkurat VM synes jeg er litt annerledes, da, da sitter selv jeg og ser på kamper på TV!! *he he* Ikke alle innledende, da, men ihvertfall alle finalene.

''ihvertfall alle finalene.''

Og jeg som trodde det bare var én finale. Så mye vet jeg om den saken gitt :))

Gjest Elextra

Ja, ikke sant. Og slik kjenner vi jo SDD også - han kan jo tross alt snakke om mye annet en fotball uten å framstå som noen idiot. Så vi får anta at fotballfans generelt kan være ålreite mennesker, på tross av øldrikking og merkverdige følelsesutbrudd i full offentlighet.

''Så vi får anta at fotballfans generelt kan være ålreite mennesker, på tross av øldrikking og merkverdige følelsesutbrudd i full offentlighet.

''

Nåja, tror neppe flertallet er som Scheie og SDD :P

Jeg tror deg.

Særlig de dybdeanalysene av hvordan man best skylder på undertøyet ved straffemiss, er et savn på norsk TV.

''Særlig de dybdeanalysene av hvordan man best skylder på undertøyet ved straffemiss, er et savn på norsk TV.''

Det er vel i slike tilfeller man skulle benyttet seg av et truseinnlegg!

Annonse

''Særlig de dybdeanalysene av hvordan man best skylder på undertøyet ved straffemiss, er et savn på norsk TV.''

Det er vel i slike tilfeller man skulle benyttet seg av et truseinnlegg!

:-)

Det verste er at Glimtipper antakelig ikke overdriver. Jeg leste noe i Aftenposten om tilstandene i England idag - det sto ikke på sportssidene, det var skrevet av den norske korrespondenten.

Bl.a. kan man kjøpe en kjempestor pose potetgull. Oppi er det noe sånt som 15 mindre poser, med smak tilpasset hvert av de landene England (kanskje) kommer til å møte.

:-)

Det verste er at Glimtipper antakelig ikke overdriver. Jeg leste noe i Aftenposten om tilstandene i England idag - det sto ikke på sportssidene, det var skrevet av den norske korrespondenten.

Bl.a. kan man kjøpe en kjempestor pose potetgull. Oppi er det noe sånt som 15 mindre poser, med smak tilpasset hvert av de landene England (kanskje) kommer til å møte.

*he he* Ja, jeg betviler ikke at det er voldsomt. Jeg har aldri vært i England like før en viktig fotballturnering, men husker tillstandene der borte like før bryllupet til Charles & Diana, så jeg vet at de har det i seg til å "ta av"!

Det fantes knapt den butikken som ikke hadde ryddet ut av minst ett utstillingsvindu for å sette opp et stort bilde av paret, men sløyfer og banner og forseggjorte gratulasjonsplakater. Og utvalget i suvernirer var voldsomt - fra Rubiks kube med bilder av dem på (denne kuben originalutgave var jo superhot den sommeren) til eksklusivt porselen til buttons til servietter til sjokolade ogjegvetikkehva...

Har vært på fotballpuber under "viktige" kamper et par ganger i hele mitt liv (husker ikke hvorfor, var vel noe som fristet), og det har vært sjelssettende opplevelser.

Husker jeg gang jeg kom i prat med en søt fyr jeg nesten begynte å bli litt interessert, under en landskamp. Dvs. helt til han sa han hadde noe viktig å spørre meg om, han var veldig interessert i mitt syn på en helt spesiell sak.

Jeg ble jo nysgjerrig og ba ham spytte ut. Spørsmålet gjalt imidlertid en viss norsk fotballspiller og om jeg ikke var enig i at han burde komme seg bort fra klubb X og heller satse på en karriere i land YY.

Jeg skjønte fort at jeg var på feil sted til feil tid.

*he he*

Jeg kan bare huske å ha vært på "fotballpub"én gang, og det var under helt spesielle omstendigheter og ikke en pub som tilbvanlig var fotballpub, så da gikk det greit.

Vi var i Tyrkia på ferie for ørten år siden (17?), og Norge skulle spille VM-kvalik el noe mot Tyrkia. Da var det én pub som viste kampen på storskjerm, med tyrkiske kommentatorer, og der satt det flere nordmenn og så på. Men de fleste var vel slik som oss selv - ikke fast inventar på fotballpubber!

* fnis *

En kollega av meg hadde en kjæreste som likte å reise rundt til berømte stadion i ferien, og kunne ikke forstå at hun ikke syntes det var særlig romantisk...

Det finnes menn med ymse altoppslukende hobbyer, slik som en jeg kjenner som i årevis hadde som hovedferie å stå ved en elv og fiske, mens kjæresten/kona satt på en campingstol i nærheten med mygghatt og bok!!

Nå skal jeg gi deg et par tips som kommer til å få deg til å elske meg:

Hvis du leser VG - kast den rosa delen.

Hvis du leser de andre avisene (som ikke har egne deler) - hopp over sporten.

Hvis du ikke vil se fotball på nyhetene - skru av nyhetene før sporten starter. Både NRK og TV2 advarer dere i god tid. Advarselen høres omtrent sånn ut: - Og nå er det tid for sport.

Når de sier disse ordene bytter du kanal.

Jeg skjønner at dette er vanskelig for enkelte, men det er ikke verre. I tillegg har de fleste fjernkontroller en knapp (den er gjerne rød) som faktisk skrur av tv-en.

Med mindre du har tvangshandlinger hvor en stemme hindrer deg fra å bruke røde knapper eller bytte kanal før reklamen (da kan det bli tøft), eller du er en av dem som aldri skrur av tv-en så lenge det er program på, bør du klare å lære dette med litt øving.

''Hvis du leser VG - kast den rosa delen. ''

Jeg sier som papegøyen i en urgammel reklamefilm med Carsten Byhring: "VG er en drittavis". Men å ha sport i en egen rosa del er et utrolig smart påfunn! Me like!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...