Gå til innhold

Celleforandring som ikke er fjernet helt.

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne på 45 år

Jeg er en kvinne på 45 år som ble konisert pga cin 3 en måned tilbake. Fikk denne uken brev om at de ønsket første kontroll på sykehuset da det var noe usikkert om alle forandringene var fjernet. Jeg vil få en innkalling tilsendt etterhvert. Spm.1) Jeg lurer på hva som er rutine videre i slike tilfeller ? Må man evt.koniseres igjen ? Jeg vet det ble påvist hpv 45 hos meg i 2004. Spm. 2) Kan jeg ha samleie med min mann i nåværende situasjon ? er engstelig for at jeg kan få tilført større virusmengder som kan fremskynde /forverre celleforandringen... Spm.3) Det står mye på nettet om at det er sammenheng mellom cin 3 (pga hpv-virus) og lungekreft, er denne risikoen stor ? Jeg sluttet å røyke da jeg var 33 år. Håper på svar. Vennlig hilsen kvinne på 45 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348633-celleforandring-som-ikke-er-fjernet-helt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det er usikkerhet om alt ble fjernet, er det rutine at ny prøve tas på sykehuset. Prøven vil vise om det er nødvendig med ny konisering (eller evt å fjerne hele livmoren). Du kan ha samleie. Jeg vet faktisk ikke om HPV45 fremkaller kreft (det er vanligvis nr 16 og 28). Røyking kan fremme celleforandringer på livmorhalsen og som det er kjent fremkalle lungekreft, men noen direkte relasjon mellom HPV og lungekreft kjenner jeg ikke til. Hvis du har sluttet å røyke for 12 år siden, skulle da ha eliminert risiko for lungekreft pga røyking. Flott.

Så ta det het med ro og avvent prøven.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...