Gå til innhold

Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Gjest æ sir det bare!
Skrevet

Jeg tenker på banning. Hva er banning? Hvilke ord er ikke banning, men "styggeprat"?

Er fillern, farsken, steike, hårre heite, ka svarten, og shit banning`? Hva er det som er så ille med banning? Frisker det ikke opp språket vårt? Å høre en nordlending fortelle ei skrøne hadde ikke blitt det samme om man skulle snakke pent hele tiden.

Gjest jau sau
Skrevet

Alt til sin tid!

Jeg setter grensen en plass før ille og frekt. Da lillebror kalte storebror for "din jævla kuk!", i en alder av 6 år, ble det en prat om ordbruk her (etter et latteranfall vel og merke, sånt har dårlig timing).

Det er ikke lov å kalle andre for styggord.

Selv sier jeg faen og helvete rett som det er, helst når ungene er utenfor radius.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Da jeg gikk på skolen lærte vi å si "fy druen". Det sto til og med i norskboka. Akkurat som om druen har gjort meg noe.

Jeg synes kraftuttrykk kan krydre språket, og jeg synes ikke "faen", "helvete", eller den drevne varianten - "faen i helvete", er stygt.

Hvis noen sier "det var faen så godt!" om mat jeg har laget, tar jeg det som et kompliment, og jeg vil si det er å foretrekke framfor et mer middels "det var godt". God mat er faen så godt, og krever kraftuttrykk.

Jeg synes man er i overkant fin på det hvis man reagerer på et "faen" eller et "herregud".

Hva som er galt med herregud forstår jeg for øvrig ikke. Det er jo et uttrykk mennesker over hele verden bruker i bønnene sine hver kveld.

"Herre Gud, du som er i himmelen ...".

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Da jeg gikk på skolen lærte vi å si "fy druen". Det sto til og med i norskboka. Akkurat som om druen har gjort meg noe.

Jeg synes kraftuttrykk kan krydre språket, og jeg synes ikke "faen", "helvete", eller den drevne varianten - "faen i helvete", er stygt.

Hvis noen sier "det var faen så godt!" om mat jeg har laget, tar jeg det som et kompliment, og jeg vil si det er å foretrekke framfor et mer middels "det var godt". God mat er faen så godt, og krever kraftuttrykk.

Jeg synes man er i overkant fin på det hvis man reagerer på et "faen" eller et "herregud".

Hva som er galt med herregud forstår jeg for øvrig ikke. Det er jo et uttrykk mennesker over hele verden bruker i bønnene sine hver kveld.

Hva med kjempegodt, utrolig godt eller orgasmisk godt :-)

Skrevet

''Hva som er galt med herregud forstår jeg for øvrig ikke. Det er jo et uttrykk mennesker over hele verden bruker i bønnene sine hver kveld.

"Herre Gud, du som er i himmelen ...".''

De mener det er misbruk av Guds navn, av en eller annen grunn.

Monty Python sa det så godt:

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg ville blitt ekstremt pinlig berørtg dersom svigerfar f eks sa at maten jeg lagde var orgasmisk god!

Skrevet

Jo, kraftuttrykk kan krydre språket, og ett og annet abnneord går greit. Men enkelte strør om seg med bannord i vilden sky, og det vitner om et fattig språk.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg ville blitt ekstremt pinlig berørtg dersom svigerfar f eks sa at maten jeg lagde var orgasmisk god!

Sant nok ;o) Mannen min bruker den en del, men bare overfor meg:-)

Mulig at ungene eller "ungene" også har hørt den. Husker ikke helt :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Hva som er galt med herregud forstår jeg for øvrig ikke. Det er jo et uttrykk mennesker over hele verden bruker i bønnene sine hver kveld.

"Herre Gud, du som er i himmelen ...".''

De mener det er misbruk av Guds navn, av en eller annen grunn.

Monty Python sa det så godt:

Med vennlig hilsen

Life of Brian er på mange måter min bibel. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Kjempegodt" er et ord barn bruker før de får lov til å banne, men vi vokser det gjerne av oss.

"Orgasmisk" er et ord jeg bruker en del om mat, men her må man velge sitt publikum med omhu. Det må man for øvrig også med andre kraftuttrykk. Jeg ville f.eks. ikke sagt "den middagen der var faen så god, bestemor!".

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

"Kjempegodt" er et ord barn bruker før de får lov til å banne, men vi vokser det gjerne av oss.

"Orgasmisk" er et ord jeg bruker en del om mat, men her må man velge sitt publikum med omhu. Det må man for øvrig også med andre kraftuttrykk. Jeg ville f.eks. ikke sagt "den middagen der var faen så god, bestemor!".

;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jo, kraftuttrykk kan krydre språket, og ett og annet abnneord går greit. Men enkelte strør om seg med bannord i vilden sky, og det vitner om et fattig språk.

Jeg hører de sier det, men jeg tror jeg har til gode å møte mennesker som banner mye pga et dårlig ordforråd. Det må i så fall være mennesker nye med norsk. Banneord er jo gjerne noe av det første vi pugger når vi begynner å lære et nytt språk.

Skrevet

Life of Brian er på mange måter min bibel. :)

"he's not the messiah, he's a very naughty boy!!"

"We're all individuals!"

;-)

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

"he's not the messiah, he's a very naughty boy!!"

"We're all individuals!"

;-)

Med vennlig hilsen

NRK viste nylig en serie på 5 eller 6 deler der de gjenlevende reflekterte over årene i Python. Hver episode var på en time, og en av episodene var viet Life of Brian. Blant annet ble det vist gamle tv-innslag fra demonstrasjonene rundt lanseringa av filmen. Noe av det morsommere var et debattshow der Cleese og Palin stilte mot to biskoper. Begge gutta kjente sin bibelhistorie, og visste hvordan de skulle håndtere prestene, så det hele ble minst like artig som en Python-sketsj. Dette var også på en tid da man ikke uten videre talte biskoper imot i England. :)

Skrevet

NRK viste nylig en serie på 5 eller 6 deler der de gjenlevende reflekterte over årene i Python. Hver episode var på en time, og en av episodene var viet Life of Brian. Blant annet ble det vist gamle tv-innslag fra demonstrasjonene rundt lanseringa av filmen. Noe av det morsommere var et debattshow der Cleese og Palin stilte mot to biskoper. Begge gutta kjente sin bibelhistorie, og visste hvordan de skulle håndtere prestene, så det hele ble minst like artig som en Python-sketsj. Dette var også på en tid da man ikke uten videre talte biskoper imot i England. :)

Ja, jeg har sett den. Den er utrolig.

Husker du ateisten Arnulf Øverland (han med "Du skal ikke tåle så inderlig vel") i blasfemisaken i Norge?

Jeg tror han hadde påstått at Gud hadde penis, og ble slept for retten.

I retten spurte han da biskopene om de mente at Gud var kastrat?

Siktelsen ble frafalt! :knegg:

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror faktisk det korrekte adjektivet er orgastisk.

Men det brukes ikke så mye i dagligtalen, i hvert fall ikke der jeg vanker.

Skrevet

*klemmer på* :0) Og så er "saft inderlig suse" skikkelig undervurdert!

Skrevet

Jeg hører de sier det, men jeg tror jeg har til gode å møte mennesker som banner mye pga et dårlig ordforråd. Det må i så fall være mennesker nye med norsk. Banneord er jo gjerne noe av det første vi pugger når vi begynner å lære et nytt språk.

''Banneord er jo gjerne noe av det første vi pugger når vi begynner å lære et nytt språk.''

Selgerne av billig turistskrot i Torrevieja kunne én norsk frase:

"Jævla billig!"

(Det økte ikke kjøpelysten min...)

Gjest dævensmette
Skrevet

På barnetv, bl.a. Ole Brumm hører jeg stadig

Å fillern.

Er det banning?

Skrevet

Jeg tror faktisk det korrekte adjektivet er orgastisk.

Men det brukes ikke så mye i dagligtalen, i hvert fall ikke der jeg vanker.

*fnis*

Hva er egentlig galt med å nøye seg med å si at maten var f eks utsøkt? Det har blitt et sjeldent adjektiv i våre dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...