Gjest igA Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Hei. Kan dere hjelpe meg, har ei jente som har hatt MRSA i over ett år,i nese,hals,rundt munnen.Mor har også hatt det,men er pr.i dag symtomfri. Vi har hatt 3 saneringer/medisinsk behandlling hjemme. Nye prøver viser på nytt MRSA hos jenta 10 år. Legene er i villrede og dette TAR tid,krefter,tøft med all behandlingen. Tok blodprøver i april 2010, som viste at hun har arvet mors selektive igA mangel, samt at sT4 var lav (verdi på 9). Mitt spørsmål er: Har igA mangel innvirkning på MRSA utbrudd? Ingen andre i familien har det. Kan hun ha en autoimmun sykdom av lav T4? Eller kan vi begge ha dette latent/bærere ved at vi mangler igA? Mor tar levaxin. Hvilken behandling må/skal gjøres. Frustrert,lei og sliten mor. Håper dere kan gi oss noen svar. Er bekymret for jentas fremtid hvis hun konstant blir bærer av MRSA. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Jeg forstår at diagnosen MRSA - methicillin restistente infeksjonerer-stafylokokker- er stilt på grunn av kliniske symptomer og reistensmønster hos bakteriene. For å stille diagnosen er det satt krav til prøvetakning. Og det er satt krav til behandling av symptomer og laboratorieprøver for diagnosen og for å kunne si at pas er fri for MRSA eller mistanke om MRSA.(finnes i Hygienehåndboken fra Folkehelse Institutet).Dersom MRSA dukker opp igjen tyder det på at saneringen-behandlingen av ikke var effektiv nok og evt. må gjentas eller behandlingen må gjøres mer omfattende. Effekten av behandling kontrollereres med gjentatte nye prøver. Oppfølging og behandling beskrives i hygienehåndboken. IgA mangel er relativt vanlig.Ren IgA mangel opptrer hos 1:300. og øker ikke infeksjonstendensen, selv om man er noe mer utsatt for infeksjoner i luftveger,urinveger og magetarm kanal. Man kan være MRSA bærer uten symptomer på infeksjon. Sykdom i skjoldbruskjertel kan gi lav T4,må evt. utredes med flere prøver (fritt T4 og TSH). Den videre behandling må avgjøres av legen/e som har henne til kontroll og som kjenner alle prøvesvar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.