Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mama-73

Jeg og mannen min og jeg ønsker oss et barn til. Jeg sluttet å amme i desember'09 da (eneste) barnet var 1 år gammelt. Måneden etter slo EL-testen positivt ut, men siden har alle tester vært negative. Vi har likevel begynt å prøve, til tross for (tilsynelatende) uteblitt eggløsning. Menstruasjonssyklusene mine var helt regelmessige fra de begynte igjen ca 6 mnd etter fødselen frem til januar, da EL altså 'tok pause'. Siden har syklusen variert litt (24-27d). Antar derfor at jeg hadde EL hele tiden frem til januar. Vi har kun brukt kondom som prevensjonsmiddel etter fødselen. Forrige gang jeg ble gravid tok det 8-9 mnd å få positiv EL-test etter at jeg sluttet med p-pille, og ytterligere 7 mnd før jeg ble gravid. 1. Hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før eggløsning (EL) er tilbake etter avsluttet amming? 2. Hvor stor er sjansen for at jeg har EL selvom testen er negativ? 3. Kan man få hjelp til å sette i gang EL? Vil så gjerne få den andre barnet før jeg runder 39.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348789-eggl%C3%B8sning-etter-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest førsteforsøkher

Jeg ammet lenge, til ungen var ca. 20 mnd,

ble gravid da ungen var 18 mnd på første forsøk,

hadde da sluttet med ceracette ca. et halvt år i forveien og kun vært "forsiktig", det var ikke krise om jeg ble gravid før vi skulle prøve for alvor liksom...

Mette Moen, Gynekolog

Ved regelmessige menstruasjoner, dvs syklus på 25-35 (regnet fra 1. til 1.dag av blødningene), kan du være nok så sikker på at det også er eggløsning. Noen har problemer med eggløsningstestene, og jeg kan ikke helt se nytten av dem, det er bare stress og utgift. Hvis dere har samleie 2-3 ganger per uke treffer dere de fruktbare dager, det er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon. Hvis du ikke har oppnådd graviditet innen 12 måneder, dvs i løpet av dette året, så kan dere søke hjelp. Legen vil sjekke dine hormoner og den sikreste måte å bekrefte eggløsning på er å måle progesteron en uke før ventet menstruasjon. Du kan også sjekke din temperatur hver morgen, og etter eggløsning stiger den et par streker frem til blødningen. Men som sagt, synes jeg ikke dere skal mase så veldig. Hvis det ikke er eggløsning (noe jeg tviler på), kan den lett settes i gang med tabletter (pergotime). Du husker å spise folat?

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...