Gjest pergoprøver Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Samboer og jeg har en gutt på to og et halvt år. Vi har prøvd på nummer to i 11 måneder nå, så langt uten hell. Jeg er 33 år og ikke overvektig. Forrige måned gikk jeg til gynekolog på privat klinikk for en sjekk. Hun påpekte at jeg hadde en del utflod og tok "alle" infeksjonstester. Samtlige ble negative. Hun skrev også ut pergotime til meg, dobbel dose, jeg tok første kur forrige syklus. Nå har jeg fått mensen og skal snart i gang med syklus nr 2 på pergotime. Har noen spørsmål vedrørende dette: -Jeg har skjønt at det er vanlig å bli kalt inn til ul like før el når man går på pergo, for å se hvordan eggene har modnet. Jeg har ikke fått slik innkalling. Bør jeg skaffe meg det? -Gyn sa at vi skulle være avholdende helt frem til selve el-dagen, og at denne kommer nøyaktig en uke etter siste pergopille. Altså dag 16, to dager senere enn i mine vanlige sykluser (jeg har 28 dagers syklus og pleier å få positiv el-test). Begrunnelsen hennes var at sambo må "spare opp" for å få best mulig kvalitet på svømmerne. Men da jeg fikk positivt utslag på el-test dag 14 forrige måned, hoppet vi i det da. Hva skal jeg stole på; gynekologens påstand om at el kommer NØYAKTIG en uke etter siste pergopille, eller el-testen og følelsen i kroppen (slim etc) som sier meg at el kommer dag 14? Kan vi ha spolert sjansen forrige måned med å satste "for tidlig"? -Blir samboers sædkvalitet bedre om vi er avholdende to-tre dager før el, eller er dette en myte? -Hvor mye har samboers og mitt alkoholinntak før el å si for kvaliteten på egg og sæd? Vi drikker ikke mye, men nyter et par glass god vin fredag kveld. Bør vi kutte ut disse? Og til slutt: -Gynekologen sa at om vi bruker pergotime riktig tilsvarer tre-fire doble kurer ca ett års "naturlig" prøving. Og at vi mest sannsynlig blir gravide i løpet av tre-fire måneder på dobbel pergo. Dette vil vi gjerne tro på, men er det for optimistisk? Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/348806-spm-vedr-pergotime/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Det er ikke vanlig med ultralyd etter pergotime, med mindre det er et spesielt opplegg med inseminasjon el. lign. Det med å vente med samleie høres litt rart ut for meg, for man regner med at graviditet finner sted i en periode på seks dager som avsluttes eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før neste menstruasjon. Man kan miste den sjanse ved for sent samleie, eggløsning kan komme tidligere enn ventet. Når startet du med pergotime? Noen starter dag 3 andre dag 5. Den naturlige eggløsning kan jo komme tidligere og være uavhengig av pergotime. Din følelse er kanskje ikke så dum? Pergotime kan bedre fruktbarheten hos enkelte kvinner, men det er ikke noe mirakelmiddel, så jeg synes nok optimismen var vel stor. Jeg foreslår at du fortsetter med pergotime, men kanskje bare tar det annenhver måned? Hvis dere har samleie 2-3 ganger per uke behøver dere ikke å ’time’ dem. Lev normalt og sunt, moderat alkohol skulle ikke kunne skade, men stopp om du blir gravid. Noen mener man skal stoppe etter eggløsning i tilfelle man blir gravid, men det er omdiskutert. Husk folat. Lykke til med prosjektet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/348806-spm-vedr-pergotime/#findComment-2974856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.