Gå til innhold

hvorfor får noen kvinner lettere orgasme?

Anbefalte innlegg

Gjest madelenemie2

Hei! Jeg har for første gang tatt opp det jeg trodde var et pinlig og vanskelig spørsmål med min psykiater. Imidlertid ble det ikke pinlig da min psykiater er veldig profesjonell og alt hadde jeg gjort skriftlig, men en del svar fikk jeg likevel ansikt til ansikt, nesten, på timen. Jeg ble først overrasket, men kanskje mest over min egen reaksjon at jeg taklet det bra å få svarene. Nå fikk jeg noen nye spørsmål og jeg stilte disse på mail, men siden jeg ikke har time før august blir det lenge å vente på svar. Det det gjelder er som følger: Min psykiater sier det ikke er vanlig for kvinner å få orgasme hver gang man har sex, samt at ikke alle kvinner får orgasme. Dette var nytt for meg og jeg lurer på hvorfor kvinner da har sex, er det for å få barn? Jeg lurer på om grunnen til at jeg får orgasme og det skjer innen 1 1/2 til 2 min, (tatt tiden) så lurer jeg på hva dette kan skyldes? Siden jeg har asperger syndrom så lurer jeg på om jeg også når det gjelder det seksuelle er mer lik en mann? Jeg liker ikke så mye kosing, for jeg vil mer til hovedsaken med en gang, min mann sier dette er typisk for menn ikke for kvinner. Jeg tenker mer som en mann, det er merkbart i mange situasjoner, veldig tydelig, jeg kan ikke gjøre 2 ting på en gang osv... Jeg vet at min hjerne på den måten er mer lik en manns, men jeg ser ikke noe maskulin ut ytre sett, heller motsatt ganske feminin. Men det at jeg alltid får orgasme og det under samleie, like fort som min mann er vist slett ikke så vanlig i følge min mann og min psykiater. Er du enig i dette? Og hva kan min anderledeshet skyldes? At jeg i den føtale fase fikk det man kaller en større påvirkning av testosteron, det er nemmelig en mulig forklaring på hjerneanderledesheten ved autisme, kan dette gjøre at mitt g-punkt er blitt større enn for de fleste kvinner? Mener alle leger/psykiater/sexologer at det finnes et g-punkt, min mann har sagt at det er derfor jeg får orgasme så fort pga av dette punktet. Håper du kan hjelpe meg med disse spørsmålene for når de blir så detaljerte vil jeg helst slippe å spørre min psykiater, men får jeg ikke svar må jeg spørre min psykiater likevel. Det ble mange spørsmål, men jeg håper likevel du kan svare meg.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

21

• morsan

5

• tjohei

5

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest tenker jeg

Jeg har ikke aspergers syndrom, men jeg er som deg og får lett orgasme. Jeg kan også få flere på rad, eller i ganske stor grad vente med orgasmen(styre den). Noen ganger får jeg ikke orgasme. Det er nok riktig at ikke alle får orgasme så lett, men det er ingen grunn til å gjøre dette til noe annerledes. Vi er bare forskjellige, og kvinne til kvinne kan ha ulikt tenningsmønster. Jeg og du e rslik, andre får sjelden orgasme. Selv om en ikke får orgasme, kan en ha stor glede av de seksuelle følelsene. For meg er orgasmen en fin avslutning, men noen samleier er fantastiske uten orgasme, mens andre samleier bare er sånn passe til tross for at jeg får orgasme.

Fint at du kunne ta opp disse spørsmålene med psykiateren din. Jeg vet ikke noe om aspergers og seksualitet. Men av og til er det bare så enkelt at vi er forskjellige. Pass på så du ikke kompliserer for mye:o)

Gjest kvinne her inne

Kan ingenting om asperger på dette området, men det er nok sant at kvinner ikke får orgasme hver gang. Så faktisk et program i dag hvor det handlet om bl.a. dette (Legene på FEM) hvor de sa at 10% av oss kvinner aldri får orgasme.

Ellers tror jeg det meste har med trygghet å gjøre, på seg selv og partner, og på at man har "lov" til å bli opphisset. Jeg fikk sjelden orgasme da jeg var ung, fordi jeg var ekstremt sjenert og ikke turte gjøre noe særlig i senga, og masse komplekser for kroppen (relativt ubegrunnet). Men ettersom jeg ble mer og mer trygg på mannen min kan jeg i dag få 3 stk ganske raskt etter hverandre.

Madelenemie

Jeg har ikke aspergers syndrom, men jeg er som deg og får lett orgasme. Jeg kan også få flere på rad, eller i ganske stor grad vente med orgasmen(styre den). Noen ganger får jeg ikke orgasme. Det er nok riktig at ikke alle får orgasme så lett, men det er ingen grunn til å gjøre dette til noe annerledes. Vi er bare forskjellige, og kvinne til kvinne kan ha ulikt tenningsmønster. Jeg og du e rslik, andre får sjelden orgasme. Selv om en ikke får orgasme, kan en ha stor glede av de seksuelle følelsene. For meg er orgasmen en fin avslutning, men noen samleier er fantastiske uten orgasme, mens andre samleier bare er sånn passe til tross for at jeg får orgasme.

Fint at du kunne ta opp disse spørsmålene med psykiateren din. Jeg vet ikke noe om aspergers og seksualitet. Men av og til er det bare så enkelt at vi er forskjellige. Pass på så du ikke kompliserer for mye:o)

Hei!

Ja det er kanskje riktig det.

Jeg bare lurte fordi min psykiater svarte, "Ikke alle kvinner får orgasme", men uansett liker jeg ikke mye nærhet og kosing så jeg ser IKKE noe poeng med sex uten orgasme, det kan jeg ikke forstå vitsen med?

Annonse

Madelenemie

Jeg tenker at dette er helt uavhengig av om man har asbergers eller ikke. Når jeg får orgasme er det som oftest en klitorisorgasme, og det tror jeg er den type orgasme som er lettest for kvinner å oppnå.

Hei!

Takk, det er ikke den jeg mener, den er ikke så bra på en måte,

men fint å vite at dette bare varierer og ikke har noe med evt. høyere testosteronnivåer, for jeg ser nemmelig ganske så feminin ut. Men hjernen er jo noe helt annet men den blir jo mere påvirket av et evt høyere testosteronnivå i den føtale fase

Gjest Elextra

Hei!

Jeg bare lurte fordi min psykiater svarte, "Ikke alle kvinner får orgasme", men uansett liker jeg ikke mye nærhet og kosing så jeg ser IKKE noe poeng med sex uten orgasme, det kan jeg ikke forstå vitsen med?

''Jeg bare lurte fordi min psykiater svarte, "Ikke alle kvinner får orgasme", men uansett liker jeg ikke mye nærhet og kosing så jeg ser IKKE noe poeng med sex uten orgasme''

Forskjellen mellom deg og en del andre kvinner er vel nettopp at mange andre ser et stort poeng i sex, selv uten orgasme. Nettopp nærhet og kosing er viktig for de fleste.

Like fullt er det nok mange som kunne tenke seg å ha like "lett for det" som deg :-)

Madelenemie

Kan ingenting om asperger på dette området, men det er nok sant at kvinner ikke får orgasme hver gang. Så faktisk et program i dag hvor det handlet om bl.a. dette (Legene på FEM) hvor de sa at 10% av oss kvinner aldri får orgasme.

Ellers tror jeg det meste har med trygghet å gjøre, på seg selv og partner, og på at man har "lov" til å bli opphisset. Jeg fikk sjelden orgasme da jeg var ung, fordi jeg var ekstremt sjenert og ikke turte gjøre noe særlig i senga, og masse komplekser for kroppen (relativt ubegrunnet). Men ettersom jeg ble mer og mer trygg på mannen min kan jeg i dag få 3 stk ganske raskt etter hverandre.

Hei!

Takk:) veldig fint å få et tall, jeg liker tall og beregninger, det er derfor jeg har laget et gjennomsnitt på tiden det tar.

10% var jo ikke så mye, det kan jeg videreformidle til min psykiater.

Ja det er sant det har nok litt med trygghet å gjøre, jeg har vært gift i 18 år for jeg giftet meg ganske ung, rett etter at jeg kom ut fra klosteret.

Men jeg ser her at noen ikke skjønner hva jeg mener jeg snakker ikke om ytre orgasmer altså, jeg snakker om indre, nå tror jeg dere skjønner.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

Jeg skal gi deg et godt råd som jeg også gir til alle nye behandlere på jobben:

"På seg selv kjenner en ingen andre".

Gjest Ulvinnen

Det stemmer at ikke alle kvinner får orgasme. Men du skal ikke føle deg anderledes av den grunn. Mange kvinner får lett orgasme. Men det virker som om man ikke får lov til å fortelle det, i hvert fall ikke her på dol. Jeg har flere ganger blitt beskyldt for å lyve på meg orgasmer. Så jeg trodde også at jeg var sjelden, helt til jeg rotet meg inn på et annet forum der minst 10-15 hadde samme erfaring. Deilig.

Jeg får orgasme ved nesten hvert samleie. Både klitorisorgasme og vaginalorgasme. (Får lett orgasme uten å måtte stimulere klitoris). Men jeg tror ikke jeg har noe G-punkt, har aldri funnet det. Jeg syns bare det er ubehagelig om mannen min prøver å massere det stedet der G-punktet skal være.

Jeg liker kosing, men kan også nyte en "rett på sak". Har stor glede av begge deler.

Jeg syns ikke du skal gå og lure på om du er kvinnelig nok. Det er store variasjoner både blandt kvinner og menn. At du lett får orgasmer skal du bare glede deg over, ikke lure på om det er noe "galt" eller ukvinnelig.

Madelenemie

Kan være du har god kjemi med din mann. Har du hatt det slik med andre menn også? Jeg tror kjemi kan ha mye å si og trygghet.

Hei!

Jeg har aldri vært sammen noen andre enn mannen min.

Så jeg vet ikke, men han forstår meg veldig og er snill mot meg,

Siden jeg har asperger syndrom så er jeg veldig flink på fag og merkelig dårlig på noen bestemte ting som å ha oversikt over økonomi eller hva vi skal gjøre og rekkefølgen på ting.

Derfor er det en del anderledes arbeidsfordeling på oss, han tar alt det sosiale, jeg tar mere det praktiske, men noe sosialt må jeg være med på, brylluper, konfirmasjoner, skoleavslutninger (ikke alle) osv... men jeg har sov i ro i ørene, da hører jeg hva mennesker sier, men det blir litt dempet lyden, men det er ofte jeg ikke har det, men da blir jeg så sliten at jeg må gå hjem litt tidligere enn andre selv om jeg helst vil være med for jeg liker å se mennesker gjøre selskapsleker, men jeg liker bare ikke lyden.

Annonse

Madelenemie

Jeg skal gi deg et godt råd som jeg også gir til alle nye behandlere på jobben:

"På seg selv kjenner en ingen andre".

Hei!

Huff, det skjønte jeg ikke?

Vær så snill og forklar hva du mener for jeg skal ikke til min psykiater før 4 august. Min psykiater er på ferie og selv om min psykiater sa jeg kunne ringe hvis det er noe, så vil jeg helst unngå det fordi jeg vil ikke forstyrre min psykiater i ferien, tenk alt jeg får hjelp med gjennom hele året, og år ut og år inn.

Jeg skrev en lang mail før min psykiater reiser, så alt er klart og jeg er jo svært heldig som min psykiater sier ofte med å være gift med en så følsom mann, han er vist et følelsemenneske. (i følge min psykiater)

Også ble jeg forskrekket for jeg trodde du bare svarte i psykiatridelen? Og noen ganger svarer du meg og noen ganger ikke og det er farlig, forvirrende, utrygt og forunderlig, men det er mye annet i denne verden skal jeg si deg.

Fag er ikke så forvirrende heldigvis, så det gjelder å fokusere på den man er flink til (råd fra min psykiater) Jeg fokusere for tiden veldig på astronomi siden det er sommerferie fra i dag.

Jeg kjøpte en film til min datter av Ødegård, på teknisk museum, den skal jeg se i dag etter tannlegetimen.

Madelenemie

''Jeg bare lurte fordi min psykiater svarte, "Ikke alle kvinner får orgasme", men uansett liker jeg ikke mye nærhet og kosing så jeg ser IKKE noe poeng med sex uten orgasme''

Forskjellen mellom deg og en del andre kvinner er vel nettopp at mange andre ser et stort poeng i sex, selv uten orgasme. Nettopp nærhet og kosing er viktig for de fleste.

Like fullt er det nok mange som kunne tenke seg å ha like "lett for det" som deg :-)

Hei!

Du svarer helt som min mann! Da bekrefter dette det min mann sier, det er fint å få ting bekreftet, takk.

Kanskje jeg da bare skal være glad da tenke at dette er en fordel ved å ha en anderledes hjerne? For det plager meg litt til tider, jeg ser alt for kvinnelig ut, på mange måter kunne det vært lettere å være en mann, men jeg er jo ikke det, jeg har fått barn og jeg er tiltrukket av menn eller min mann, men jeg har av og til overrasket meg selv med å føle tiltrekting mot en annen mann, men heldigvis det gikk fort over.

Så jeg er en kvinne, det er det lite tvil om, men jeg oppfører meg vist ikke som det i mitt tenkesett og når det kommer til sex. Min psykiater skrev i går at det å sovne rett etter sex er feks en veldig typisk manneting.

Jeg har forresten alltid vært med guttene, men uten å bli guttete? det er egentlig rart, men jeg har jo vært i kloster noen år og da var jeg jo omgitt med kvinner, det var en fin tid fordi det var stille, men samtidig var det et meget komplisert kvinnefellesskap,

Gjest Ulvinnen

Hei!

Vær så snill og forklar hva du mener for jeg skal ikke til min psykiater før 4 august. Min psykiater er på ferie og selv om min psykiater sa jeg kunne ringe hvis det er noe, så vil jeg helst unngå det fordi jeg vil ikke forstyrre min psykiater i ferien, tenk alt jeg får hjelp med gjennom hele året, og år ut og år inn.

Jeg skrev en lang mail før min psykiater reiser, så alt er klart og jeg er jo svært heldig som min psykiater sier ofte med å være gift med en så følsom mann, han er vist et følelsemenneske. (i følge min psykiater)

Også ble jeg forskrekket for jeg trodde du bare svarte i psykiatridelen? Og noen ganger svarer du meg og noen ganger ikke og det er farlig, forvirrende, utrygt og forunderlig, men det er mye annet i denne verden skal jeg si deg.

Fag er ikke så forvirrende heldigvis, så det gjelder å fokusere på den man er flink til (råd fra min psykiater) Jeg fokusere for tiden veldig på astronomi siden det er sommerferie fra i dag.

Jeg kjøpte en film til min datter av Ødegård, på teknisk museum, den skal jeg se i dag etter tannlegetimen.

Ikke legg så stor vekt på denne kommentaren til NHD. Han mente bare at psykologen din kanskje tenkte på egne erfaringer når hun svarte deg. NHD svarer på alle forum, og slenger ofte ut kommentarer som ikke er særlig godt begrunnet og ofte ikke virker gjennomtenkte heller.

Hvis det han skriver forvirrer deg, så bare hopp over innleggene hans.

Madelenemie

Det stemmer at ikke alle kvinner får orgasme. Men du skal ikke føle deg anderledes av den grunn. Mange kvinner får lett orgasme. Men det virker som om man ikke får lov til å fortelle det, i hvert fall ikke her på dol. Jeg har flere ganger blitt beskyldt for å lyve på meg orgasmer. Så jeg trodde også at jeg var sjelden, helt til jeg rotet meg inn på et annet forum der minst 10-15 hadde samme erfaring. Deilig.

Jeg får orgasme ved nesten hvert samleie. Både klitorisorgasme og vaginalorgasme. (Får lett orgasme uten å måtte stimulere klitoris). Men jeg tror ikke jeg har noe G-punkt, har aldri funnet det. Jeg syns bare det er ubehagelig om mannen min prøver å massere det stedet der G-punktet skal være.

Jeg liker kosing, men kan også nyte en "rett på sak". Har stor glede av begge deler.

Jeg syns ikke du skal gå og lure på om du er kvinnelig nok. Det er store variasjoner både blandt kvinner og menn. At du lett får orgasmer skal du bare glede deg over, ikke lure på om det er noe "galt" eller ukvinnelig.

Hei!

ja jeg skal vist ha glede av det for det sa min psykiater og min mann sier det bare er en stor fordel og glede for han.

Men han er overbevist om at dette skyldes asperger syndrom og da må det være en av de 2 fordelene ved det, det ene er at man oftest er flink teoretisk og det andre er at man kanskje får lett orgasme.

Hvis du har sett filmen, "menn som hater kvinner" (3 filmer er det) så har vist den kvinnen sex på en typisk asperger måte sier min mann. Jeg har problemer med å se det for jeg er langt fra en pønker, jeg har feminine klær og langt hår, ikke tatoveringer og smykker liker jeg ikke, ikke sminke så mye heller, men jeg sminker meg noen ganger da blir min mann glad. Jeg tror det er fordi hun er direkte, det er jeg også, og jeg hater kosing, det er klenging, men jeg liker altså bare sex.

Forresten kan man ikke stimulere noe g-punkt, det sitter så langt inn i kjeden eller noe sånt at man bare kan stimulere det ved samleie med en mann, forstår du, jeg tror ikke du skjønner hvor g-punktet sitter. Hvis det finnes, noe som jo må være tilfelle siden min mann sier det og jeg får innvendige sammentrektninger, det er de som er behagelige og er den invendige orgasmen jeg snakker om.

Det kan jo ikke være noen kvinner som har det og noen kvinner som ikke har det?

Forresten er det kun en måte jeg kan gjøre det på for å få orgasme, det er ikke i sengen forstår du.

Madelenemie

Ikke legg så stor vekt på denne kommentaren til NHD. Han mente bare at psykologen din kanskje tenkte på egne erfaringer når hun svarte deg. NHD svarer på alle forum, og slenger ofte ut kommentarer som ikke er særlig godt begrunnet og ofte ikke virker gjennomtenkte heller.

Hvis det han skriver forvirrer deg, så bare hopp over innleggene hans.

Hei!

Ja men jeg skjønner det fortsatt ikke???

Kan du forklare meg hva han mener?

Jeg har asperger syndrom og en fare er at jeg blir fortere forvirret.

Mennesker forvirrer meg, ikke fagene.

Men vet han ikke at jeg kan bli veldig lei meg inni hjertet mitt og at han må svare meg?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

Du skriver:

''men uansett liker jeg ikke mye nærhet og kosing så jeg ser IKKE noe poeng med sex uten orgasme, det kan jeg ikke forstå vitsen med?''

Selv om du selv ikke ser vitsen med det, betyr ikke det at du derifra kan slutte at det er slik for alle andre kvinner.

Det er dette. "På seg selv kjenner en ingen andre", betyr.

Gjest Ulvinnen

Hei!

ja jeg skal vist ha glede av det for det sa min psykiater og min mann sier det bare er en stor fordel og glede for han.

Men han er overbevist om at dette skyldes asperger syndrom og da må det være en av de 2 fordelene ved det, det ene er at man oftest er flink teoretisk og det andre er at man kanskje får lett orgasme.

Hvis du har sett filmen, "menn som hater kvinner" (3 filmer er det) så har vist den kvinnen sex på en typisk asperger måte sier min mann. Jeg har problemer med å se det for jeg er langt fra en pønker, jeg har feminine klær og langt hår, ikke tatoveringer og smykker liker jeg ikke, ikke sminke så mye heller, men jeg sminker meg noen ganger da blir min mann glad. Jeg tror det er fordi hun er direkte, det er jeg også, og jeg hater kosing, det er klenging, men jeg liker altså bare sex.

Forresten kan man ikke stimulere noe g-punkt, det sitter så langt inn i kjeden eller noe sånt at man bare kan stimulere det ved samleie med en mann, forstår du, jeg tror ikke du skjønner hvor g-punktet sitter. Hvis det finnes, noe som jo må være tilfelle siden min mann sier det og jeg får innvendige sammentrektninger, det er de som er behagelige og er den invendige orgasmen jeg snakker om.

Det kan jo ikke være noen kvinner som har det og noen kvinner som ikke har det?

Forresten er det kun en måte jeg kan gjøre det på for å få orgasme, det er ikke i sengen forstår du.

Ja, jeg har sett filmene om Lisbet Salander, så da skjønner jeg hva du snakker om.

Selv så har jeg glede av begge typer orgasmer, syns ikke den ene er bedre enn den andre. Men det er bra at du har et godt sexliv, som er til glede både for deg og din mann :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...