Gå til innhold

Spesiallaget utstyr til kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor finnes det spesiallaget utstyr til kvinner/damer? Blir faktisk litt irritert når jeg leser det. Er det så stor forskjell på kvinner og menn da? Er kvinner så mye mer skjøre enn menn at de trenger spesiallagde ting? Og hvorfor få dem til å føle seg som det? Nå snakker jeg ikke om klesplagg, her skjønner jeg at det produseres herremodeller og damemodeller, selv om dem aldri klarer å lage damebukser som passer til meg da, eller hansker, men samma det, nå snakker jeg om utstyr.

Sakset fra en soveposetekst: "Posen er laget for kvinner, og har mer isolasjon i partier der kvinner ønsker det, som fotenden, og en egen spesial utformet krage. Box konstruksjon sørger for høyere loft, bedre fasong og økt isolasjons verdi." Fryser kvinner lettere? Hvorfor kalle det en damepose bare fordi den isolerer bedre i fotenden. Og bedre fasong? Er da mange kvinner som ikke eier fasong, meg inkludert. Og hva med slalåmstøvler. Der finnes det jo damestøvler. Spesiallaget til kvinnenes føtter. Er dem så anderledes enn menn sine da? Mindre stort sett ja, men ikke alltid. Damestøvlene er ekstra isolert. Hvorfor ikke ekstraisolere alle da? Og det hjelper ikke meg når damestøvlene stopper på 41 i størrelsen, eller 40 da i vanlige størrelser.

Og ryggsekker blir ofte produsert i spesialutgaver til kvinner. Skjønner det at det muligens selger bedre å ha noen sekker i litt mer feminine farger, men når dem begynner å snakke om at de er spesiallaget til kvinnens rygg og anatomi så må jeg igjen tenke på de kvinnene, meg inkludert som ikke eier hofter og som ofte er lengre enn menn.

Synes ikke helt jeg passer inn under den "spesiallaget for kvinner"-kategorien. Skal jeg føle meg mindre kvinnelig for det?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• Lillemus

6

• ....AV

6

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slalåmstøvler kan kanskje være greit å ha ulike varianter av, da det ofte er forskjell på leggevidden.

Men sovepose og ryggsekk... Høres ut som et triks for å få solgt mer.

Skrevet

Slalåmstøvler kan kanskje være greit å ha ulike varianter av, da det ofte er forskjell på leggevidden.

Bærer du en tung sekk, er det veldig greit med damemodell.

Kvinner har smalere skuldre enn menn, og strøppene har en tendens til å skli utover med en sekk beregnet for menn.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Feilen er vel at produktene først blir utviklet for menn, og deretter for kvinner. Hadde de først vært lagd med tanke på kvinner, ville det vært "mannesoveposer", "manneslalomstøvler" osv.

Gjest mones
Skrevet

Det er utrolig hva det går an å lage et problem av.

Er du ofte på lange fjellturer med tung oppakning med og uten "dameryggsekk" slik at du har kompetanse på området?

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke føle deg mindre kvinnelig av den grunn. :o)

Selv er jeg sjeleglad for at det finnes ryggsekker i kvinnemodell for jeg er mye mindre enn gjennomsnittsmannen og har en annen kroppsbygning selv om jeg ikke er av den som har veldig brede hofter akkurat.

Skrevet

Bærer du en tung sekk, er det veldig greit med damemodell.

Kvinner har smalere skuldre enn menn, og strøppene har en tendens til å skli utover med en sekk beregnet for menn.

Ah, ok. Tenkte ikke på det.

Skrevet

Jeg synes også det er litt irriterende. Hvilke anatomiske forskjeller er det f.eks. på kvinner og menn som gjør at det må finnes dame- og herresykler?

På den annen side er jeg glad for at det lages utstyr med litt ulik utforming. Selv har jeg smale føtter og derfor passer ofte damemodellen av skoene bedre enn herremodellen, men det hadde jo vært like greit å kalle dem smal og bred modell istedet for dame- og herremodell.

Jeg har en sønn som bruker 38-39 i skostørrelse. Dvs. at han mer eller mindre har vokst ut av barneavdelingen, men ikke har vokst inn i herreavdelingen. Jeg må derfor kjøpe sko til han uten at han er med slik at han ikke ser at han får "dame"sko, det ville det ikke vært aktuelt å gå med ;-)

Skrevet

Jeg synes også det er litt irriterende. Hvilke anatomiske forskjeller er det f.eks. på kvinner og menn som gjør at det må finnes dame- og herresykler?

På den annen side er jeg glad for at det lages utstyr med litt ulik utforming. Selv har jeg smale føtter og derfor passer ofte damemodellen av skoene bedre enn herremodellen, men det hadde jo vært like greit å kalle dem smal og bred modell istedet for dame- og herremodell.

Jeg har en sønn som bruker 38-39 i skostørrelse. Dvs. at han mer eller mindre har vokst ut av barneavdelingen, men ikke har vokst inn i herreavdelingen. Jeg må derfor kjøpe sko til han uten at han er med slik at han ikke ser at han får "dame"sko, det ville det ikke vært aktuelt å gå med ;-)

''Jeg har en sønn som bruker 38-39 i skostørrelse. Dvs. at han mer eller mindre har vokst ut av barneavdelingen, men ikke har vokst inn i herreavdelingen.''

Det er neimen ikke lett å finne sko til gutter i str 36-41, men jeg har klart å finne noen slik at vi har klart å unngå damesko. :-) Men utrolig irriterende med det dårlige utvalget.

Skrevet

''Jeg har en sønn som bruker 38-39 i skostørrelse. Dvs. at han mer eller mindre har vokst ut av barneavdelingen, men ikke har vokst inn i herreavdelingen.''

Det er neimen ikke lett å finne sko til gutter i str 36-41, men jeg har klart å finne noen slik at vi har klart å unngå damesko. :-) Men utrolig irriterende med det dårlige utvalget.

Han bruker stort sett joggesko, og da gjør det jo ikke noe at det er damesko. Jeg unngår jo de rosa variantene:-) Men jeg tviler på at han hadde likt det likevel.

Ja, det er utrolig irriterende. Får håpe han vokser fort.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er en viss forskjell på ryggsekker.

Menn er ofte lengre i ryggen, og en typisk mannesekk blir for lang for mange kvinner. Dermed vil ikke tyngdepunktet og hoftebeltet havne på rett sted.

I tillegg er det forskjell på skulderbredden, og skulderremene er derfor litt ulikt plassert.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg synes også det er litt irriterende. Hvilke anatomiske forskjeller er det f.eks. på kvinner og menn som gjør at det må finnes dame- og herresykler?

''

Det er vel en kjent sak at menn gjennomstnittlig har forholdsmessig lengre overkropp en ben.

Min mann og jeg har like lange ben (det merkes f.eks. i bilen), likevel er han 10 cm. høyere - ganske typisk, tror jeg! :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det er vel et faktum at menn og kvinners kropp er litt ulik. Likeså kan produsentene ha funnet ut av preferansene er litt ulike hva gjelder isolasjon etc.

Hvorfor er det et problem? Det vil ikke si at det ene produktet er noe bedre enn det andre, og en står stort sett fritt til å velge det annets kjønn produkt (i hvertfall jeg som har en størrelse som kan gå i begge kategorier).

Skrevet

Jeg er nå glad for at det finnes ryggsekk i damemodell.

Ryggsekkene mannen min bruker hadde aldri passet til meg.

For brede over skuldrene, og for lange bak nedover ryggen.

Skrevet

Vedr. sykkel :D *føler seg litt "jeg vet" akkurat nå pga har akkurat sjekket det samme*

Menn er gjerne lengre i overkroppen enn kvinner. Syklene er designet ut fra slike ting. Vi kan gjerne kjøpe guttesykkel men da kan det hende at vi må strekke overkropp og armer unødvendig mye slik at sittestillingen i bunn og grunn blir uheldig for oss

:)

Skrevet

Uten å påstå å ha greie på dette så kan jeg tenke meg at de kaller det "kvinneting" først og fremst for å få solgt mer

Det kan også være at de har tatt sikte på den generelle kvinnen og har laget utstyr som passer henne bedre enn det utstyret som er ute pr i dag

Vi kvinner er svært ofte kortere i ryggen enn menn og da kunne vi være heldigere med ryggsekker tilpasset dette

Vi har vel også en tendens til å ha mer former enn mannen, svai i ryggen, inn i livet, ut i hoftene osv og kanskje utstyret er laget mer med tanke på det som du sier

Det er vel også ganske kjent at kvinner har en tendens til å fryse mer enn mannen, og at kalde føtter bla er en "kvinnesykdom" :) (å overfore soveposer f.eks. med tanke på at alle kan fryse kan gjøre til at de fleste menn og mange kvinner kan svette vettet av seg på føttene nattestid?)

Som alltid i denne verden så er det aldri slik at noe passer alle, så vi har damer som ikke er "typiske" damer i fasongen (på den måten butikker og sånn fremstiller oss som damer) og vi har menn som går utenfor den "typiske mannen"

Det menes selvsakt ikke at de damene er mindre damer, eller mennene mindre menn

Det er vel dyrt å lage alt utstyr tilpasset alle, så de lager vel en haug hit og en haug dit og håper at de aller fleste av oss faller innenfor et av stedene når vi skal handle

Ofte må både du og jeg ta noe som er "halvbra", at vi ikke finner noe som sitter som støpt. Det være seg om vi er tynne, tykke, høye eller lave

Skrevet

Med 42 eller større i skostørrelse, så ramler du nok ut av "laget for kvinner" kategorien. Det er ikke forbudt å kjøpe vanlige produkter.

Alle vet da at kjerringer fryser mere enn mannfolk, og at kjerringføtter alltid er iskalde?

Skrevet

Setter veldig pris på at ting tilpasses kjønn, medisin for eksempel. Veldig viktig å få riktig medisin som virker der den skal og ikke gir for mange plager.

Kvinner og menn er såpass forskjellige at kvinner faktisk dør av hjertesvikt fordi kvinnens symptomer er så annerledes enn menn sine, at de ikke gjenkjennes som hjertesvikt!

Bare et bitte lite eksempel. :0)

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke føle deg mindre kvinnelig av den grunn. :o)

Selv er jeg sjeleglad for at det finnes ryggsekker i kvinnemodell for jeg er mye mindre enn gjennomsnittsmannen og har en annen kroppsbygning selv om jeg ikke er av den som har veldig brede hofter akkurat.

Nei, men slik jeg har lest om deg her, så har du jevnt over en annen vektfordeling forran, enn en mann har! Og det gjør garantert utslag på rygg og hofter når du beveger deg. Om du da drasser på en sekk som ikke er tilpasset. Så vil slitasjen på de samme delene bli dobbelt så stor, som det ville bli på en mann!

Anatomisk riktig for damer er fint.

Sant? ;0P

Skrevet

Nei, men slik jeg har lest om deg her, så har du jevnt over en annen vektfordeling forran, enn en mann har! Og det gjør garantert utslag på rygg og hofter når du beveger deg. Om du da drasser på en sekk som ikke er tilpasset. Så vil slitasjen på de samme delene bli dobbelt så stor, som det ville bli på en mann!

Anatomisk riktig for damer er fint.

Sant? ;0P

''Anatomisk riktig for damer er fint. Sant? ;0P''

*nikker* Sant. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...