Gå til innhold

arr etter laser

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget med acne i ansikt siden jeg var 14 år. Nå er jeg i slutten av 40 årene og plagene har blitt merkbart mindre i løpet av siste året. Jeg har gått til behandling på en klinikk i Oslo i flere år. Jeg har hatt ulike behandlinger både for å behandle acne og arrbehandling ("blått og rødt lys", isolagen , ulike kremer, laser osv.). For ca. 3 år siden fikk jeg en laserbehandling som førte til at jeg etterpå fikk en hard kul på haka. Denne utviklet seg til et sår som ikke grodde på flere uker. Videre ble dette til et dypt hull. Jeg ble fortvilet og oppsøkte legen igjen. Han behandlet med en type filler , "artesens". Han fortalte etterpå at dette var et stoff som ikke ville brytes ned , men forbli i huden for alltid. Dette likte jeg dårlig, men legen sa det var helt ufarlig. (uansett var det for seint å protestere, injeksjonen var satt!!). På seinere kontroll tok jeg opp med legen at jeg begynnte å få knudrete hud ved arret. Han behandlet dette med en type cortisonsprøyte. (det var en annen lege med på timen , som reagerte og lurte på om ikke det blei for tøff behandling, men legen sa at det måtte til, hvis noe skulle skje). Etter en tid dannet det seg en fordypning på den ene siden av arret. Da jeg fortalte dette til legen, sa han at cortisonsprøyten ikke ble satt på den siden av arret som fordypningen oppsto. Han behandlet med "artesens" igjen. Jeg har lest på hjemmesiden til klinikken at det ikke anbefales fillere som er varige. Etter den ene behandlingen med artesens merket jeg at spyttkjertelen på den ene siden var hoven dagen etter injeksjonen.. Merket også stikking i ørene etter behandlingen. Mulig dette var tilfeldig og ikke hadde noen sammenheng.(?). Arret ser ok ut de første dagene etter behandling (dvs. er i kant med huden rundt)). Deretter ser det ut for at effekten avtar. Hvor blir stoffet av ? Kan artesens kombineres med annen behandling (collagen-inj...). ? Jeg har time hos legen f.k. tirsdag og skulle gjerne hatt svar før dette. Regner med at legen vil fylle på artesens og avslutte sin kontakt med meg etter dette. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg be om å få huden / arret vurdert hos en hudlege? Legen jeg får behandling hos er øre-nese-hals-spesialist. Klinikken er en del av Volvat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348885-arr-etter-laser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Vet for lite om den behandlingen vedkommende har fått. Hvis ønske om "second opinion" bør vedkommende utsette yttterligere behandling, be om å få full journalutskrift og bli vurdert av annen lege . Anbefaler generell forsiktighet med permanente og semipermanente fillere. De som bare benytter nedbrytbare fillere(hyaluronsyre ) vil vanligvis ikke behandle med dette senere på dem som har brukt andre stoffer, Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348885-arr-etter-laser/#findComment-2977285
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...