Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest abcabc

Etter å ha født min sønn ved keisersnitt fikk jeg min første mens etter 1 1/2 måned. Neste etter der igjen etter to måneder, og så en måned og en måned etter der igjen. Altså har jeg tilsammen hatt fire menstruasjoner på syv måender. Før jeg ble gravid har jeg hatt svært sparsommelige blødninger, men etter keisersnittet har det vært svært sterke blødninger. Må opp om natten for å skifte bind og skifter kanskje fem ganger på dagtid. Før min graviditet hadde jeg fire små muskelknuter oppå livmoren, altså ikke inni. Disse kan jo ha vokst under graviditeten, og jeg lurer på om de kan forårsake større blødning? Jeg tok mye østrogen før jeg ble gravid siden jeg ble gravid ved eggdonasjon/IVF, jeg vet at muskelknuter kan vokse av det også, men er usikker på om muskelknutene kan ha noe å si når de ligger utenfor livmoren og ikke inni. Har du noen mulige forklaring på hvorfor jeg har sterke mensblødninger nå når jeg ikke hadde det før, og er det noe jeg bør bry meg om. Kan nevne at jeg har hatt høy blodprosent før fødsel og er 43 år gammel, og det er mitt første barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348892-sterk-mens-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed av min gyn. at muskelknuter kan forårsake kraftige blødninger. Jeg var der pga kraftige blødninger (hadde tidligere lite blødning) og da han med ultralyd fant muskelknute (sitter på siden) mente han at det var problemet. Jeg var til kontroll 1 gang i året og da veksten stagnerte stoppet også de kraftige blødningene.

Min vokste også under svangerskapet (var til kontroll hver mnd), men på 6 ukers kontrollen var den tilbake til størrelsen den var før jeg ble gravid.

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er god grunn til å tro at det er påviste muskelknuter som er årsak til de rikelige blødninger, og som du selv er inne på, kan de ha endret seg under graviditeten. Jeg tror ikke IVF-behandlingen betyr noe videre i den sammenhangen. Du kan få sjekket med ultralyd hvor eventuelle muskelknuter er plassert i livmoren. For å redusere blødningsmengden kan du forsøke cyklokaprontabletter (2-3 ganger 3-4 daglig når blødningen er på det verste ). En hormonspiral kan også hjelpe.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...