Gå til innhold

5 åring som bæsjer på seg

Gjest veldig frustrert mor

Anbefalte innlegg

Gjest veldig frustrert mor

Jeg har en 5 åring som både tisser og bæsjer på seg daglig. I perioder er det bedre -da kan det gå mange dager uten at det skjer, men så kan det vare på nytt igjen i 1-2 uker. Nå den siste uken har hun bæsjet på seg 2-4 ganger HVER dag. Vi har vært hos legen for noen måneder siden og da fikk hun et reseptfritt middel for hard mage. Det hjalp litt en stund, men nå ser det ikke ut til at det har noen effekt. I såfall bidrar det bare til at avføringen blir seigere.

Hun kvier seg tydeligvis for å gå på do, har nok litt hard mage/avføring. Det kommer litt i trusa og så sitter det mye igjen i endetarmsåpningen som hun ikke klarer å trykke ut. Det går 30 minutter og så kommer det litt igjen og sånn kan vi holde på i løpet av dagen.

Det virker ikke som om hun har noen psykiske problemer etter hva jeg kan se, vi lever et godt liv men har det til tider hektisk som de fleste andre småbarnsfamilier. Hun har søsken og de er ofte litt i tottene på hverandre; krangler og skal ha det samme osv.

Jeg blir så fortvilet over dette og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Tenker på skolen neste år, venner , selvtillit osv. Jeg har vurdert belønningsskjema men tror ikke dette er viljestyrt så kan jo bare bli et nederlag for henne å ikke klare det kanskje.

Har noen gode råd blir jeg glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet mitt var veldig plaget med hard mage, og kviet seg mer og mer for å gå på do. Resultatet ble enten gråt og pressing når han til slutt måtte på do, bæsj i buksa, eller slike lekkasjer som du beskriver. Til slutt kontaktet vi barnelege som ba oss bruke store doser Laktulose (med gradvis reduksjon av mengde) over en tremånedersperiode.

Det var viktig å bruke dette over såpass lang tid, fordi:

- selv om avføringen ble mykere eller kanskje til og med direkte løs, kunne det ligge "propper" med hard avføring lenger opp i tarmen.

- ved å gi "hjelp" med å klare å gå på do uten masse pressing og hard avføring kunne vegringen gå over (erfare at det er helt OK å gå på do og bæsje)

- tarmen utvider seg hvis man har hatt hard avføring over lengre tid. Dette øker risikoen for tilstopping, da det bli plass til mer og avføringsrefleksen sløves. Etter en tid med Laktulose ville tarmen ha fått mulighet til å trekke seg sammen igjen og dermed fungere bedre.

Vet ikke om dette er relevant for deres situasjon, men det hjalp for mitt barn, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver og erfaring med tidligere tiltak virker det som dette først og fremst er fysisk betinget? Kanskje det går an å få mer råd eller hjelp enten fra lege eller helsesøster? Kanskje evt. en allergisjekk, om det er matvarer hun tåler dårlig, eller om hun burde spise andre ting for fordøyelsens skyld? Tilstrekkelig væske er også viktig da. Men, siden du også nevner det selv, hvis du har en følelse av at stress/konflikt kan være et element i dette er det kanskje anledning til å utforske det litt nå når ferien står for døren? Det er ingen naturlov verken at småbarnsfamilier skal være stressa/ha det travelt eller at søsken skal krangle, så hvis du føler at det kan ligge noe der er det kanskje verdt en nærmere tanke. Uansett lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi hadde det samme problemet med vår sønn over flere år., fra han var 2 til 8.

Han slet masse med det da han begynte på skolen, og har nok fått endel sosiale konsekvenser, så det er all grunn til å ta det på alvor. Det som hjalp oss var å innføre faste dotider, feks etter frokost eller rett etter skoletid, fiberrik mat, mye frukt og biola. Og så selvsagt ingen kjefting eller "straff" når det kom avføring i buksene. Vår sønn fikk diagnosen enkoprese, trolig grunnet svært smertefull avføring pga forstoppelse da han var i 2 årsalderen.

Det finnes svært mange nettsider med masse god informasjon dersom du søker på enkoprese- selv om din datter ikke har den diagnosen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...