Gjest Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Hei! Jeg har et par spørsmål ang. eggløsning. Jeg er snart 39 år og prøver å bli gravid for andre gang. Har et barn på 3 år (ble gravid ved første forsøk). Jeg har uregelmessig mens. (og har alltid hatt det) antall dager mellom menstruasjonen varer mellom 30-40 og kanskje mer. Jeg fikk lavt stoffskifte 3 mnd etter første fødsel og har ingen egen produksjon av tyroksin. Bruker levaxin og min TSH ligger på 0,78 ved siste måling. Jeg har prøvt å finne eggløningsdagen ved hjelp at urin strix, men uten hell. Har prøvd dette gjennom 3 menstrasjons-perioder. - kan eggløsning utebli 3 perioder på rad? - finnes det noe hjelp/behandling som man kan få for å få eggløsning og isåfall hvor lenge skal man ha prøvd å bli gravid for å få evt. behandling? Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349128-eggl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Ditt lave stoffskifte er tilsynelatende vel regulert. Ved så lange intervaller som du har, kan det være vanskelig å påvise eggløsning, og det er mulig at den uteblir. Du kan måle temperatur daglig og se om den stiger ett spar streker etter formodet eggløsning. Du kan få en utredning hos din fastlege med måling av progesteron en uke før ventet menstruasjon eller en uke etter at temperaturen har steget (og måling av prolaktin og evt østrdaiol og FSH). Etter eggløsning øker progesteron. Ved usikkerhet ang. eggløsning, kan det gis eggløsningsstimulering med pergotime, men det bør styres av gynekolog. Vanligvis venter man til det har gått ett år, men i ditt tilfelle med usikker eggløsning, kan det henvises før den tid har gått. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349128-eggl%C3%B8sning/#findComment-2978181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.