Gå til innhold

elveblest

Anbefalte innlegg

Gjest klø-klø

Hei! Jeg har slitt med elveblest i noen uker nå. Har kløe over stort sett hele kroppen, men særlig på bena. Ikke i ansiktet.Store vabler, og noen av dem er av slik kaliber, at de kjennes ut som klumper når man tar på dem. Fastlegen sier det er elveblest. Har fått polaramin 2mg og cetirizin hexal.10 mg. Det har ikke hjulpet i det hele tatt. Er dette noe som vil vare veldig lenge? Vil det i det hele tatt bli borte? Har ikke fått time hos hudlege før i august. Det er veldig lenge å klø...Noen tips? Har tatt allergitester, men de viser ingenting. Gruer meg til badesesong og bikinisesong. Har også vanskelig for å sove pga kløe. Noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/349196-elveblest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnnePanneOlsen

Hmm... Hvordan oppfører vablene og kløen seg? Klør du fordi du har vabler, eller får du vabler når du klør? Går vablene vekk etter en tid hvis du ikke klør deg? I så fall, hvor lang tid tar det før de er vekk? Ikke for å skremme deg, men jeg har hatt kronisk elveblest i to ulike former i over ti år (dermatografisme og trykkurtikaria), og det eneste som hjelper for meg er en allergimedisin (antihistamin) som heter Kestine. Det tar vekk de verste vablene, og derfor mye av kløen også, men jeg får ennå røde merker i ansiktet hvis jeg f.eks kler av meg genseren ved å trekke den over hodet. Og leggene mine er konstant fulle av små sår fordi jeg klør meg i søvne. Det tok et par år før jeg fant ut hvilken medisin som fungerer best for meg, og det gir ikke utslag på allergitester siden det ikke er noen allergi. Det er dog svært sjeldent å ha dette i så lang tid som jeg har hatt det, så sjansen for at dette gjelder deg er ikke så stor - heldigvis.

Så over til tipsene:

Har du endret kostholdet eller byttet vaskepulver eller et eller annet som kan ha ført til denne endringen i huden din? Tenk deg godt om, det er den enkleste løsningen hvis du finner en mulig ytre årsak til elveblesten som du kan endre på!

Sørg for å være _helt_ tørr i huden når du legger deg. Dvs ikke smør deg med fuktighetskrem eller liknende rett før du legger deg, det gjør bare det hele verre etter min erfaring.

Sørg for å drikke nok vann, slik at huden din får godt med fuktighet innenfra.

Når det blir for ille, dusj i kjølig vann (du får jo ikke sove uansett), gjerne uten såpe for å ikke irritere huden, og tørk deg ved å klappe håndduken på kroppen, ikke ved å "gni" det fram og tilbake. Ved å gni slik man vanligvis gjør vil man stille kløen litt, men da får jeg vabler, som igjen klør enda mer.

For meg hjelper det også å generelt har det kaldt på soverommet, ha et "kjølig" dynetrekk og i de verste periodene ligge oppå dyna litt som en pepperkakemann, dvs på ryggen og med armer og bein spredt litt utover slik at huden på bein og armer ikke berører noe annet enn dyna. Fokuser på pusten din, og forsøk å slappe av og motstå fristelsen til å klø.

Mitt siste tips er å mase på fastlegen din, slik at du kommer inn til hudlege fortere! Jo fortere du finner rett medisin, jo fortere vil kløen og vablene gå over, eller i det minste reduseres til mer levelige former!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/349196-elveblest/#findComment-2979097
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...