Maaja Skrevet 10. september 2001 Del Skrevet 10. september 2001 Hei doktoren! Jeg har noen spørsmål angående p-sprøyte. Andre kan veldig gjerne også svare på dette, etter egne erfaringer. Jeg lurer på å begynne å ta p-sprøyte, i stedet for p-piller, som jeg bruker i dag. Grunnen er blant annet at jeg stadig vekk glemmer å ta p-pillene, at jeg er fryktelig lei av å ta piller hver bidige dag (går på ca. 5.-6.året), og at jeg ikke fordrar å ta piller i det hele tatt. Brekker meg, selv med så små piller som p-piller er. Har derfor noen spørsmål: 1. Nå har jeg hørt at man må ha spesielle behov eller liknende for å få p-sprøyta, er dette riktig? 2. Gir p-sprøyta noen bivirkninger som p-piller ikke har? Evt. de samme, men i større eller mindre grad? 3. Er det noen bivirkninger man slipper ved å bruke p-sprøye i stedet for p-piller? (f.eks. vektøkning, hormonsvingninger, humørsvingninger o.l.) 4. Er man garantert å kunne få barn etterpå (samme som med p-piller? Vet at det tar lengre tid!) Jeg er forresten 23 år, har aldri vært gravid, og har fast partner, om det er av interesse. Er kjempetakknemlig for alle svar!!!! På forhånd takk! Hilsen meg.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34922-p-spr%C3%B8yte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. september 2001 Del Skrevet 11. september 2001 1. Nå har jeg hørt at man må ha spesielle behov eller liknende for å få p-sprøyta, er dette riktig? Nei, alle kan få p-sprøyte 2. Gir p-sprøyta noen bivirkninger som p-piller ikke har? Evt. de samme, men i større eller mindre grad? Hormonet som er i p-sprøyte finnes også i p-pille, men i pillen et det i tillegg østrogen som kan gi andre bivirkninger. P-sprøyten gir gjerne uregelmessige og etterhvert sjeldne blødninger. 3. Er det noen bivirkninger man slipper ved å bruke p-sprøye i stedet for p-piller? (f.eks. vektøkning, hormonsvingninger, humørsvingninger o.l.) Ikke risiko for blodpropp 4. Er man garantert å kunne få barn etterpå (samme som med p-piller? Vet at det tar lengre tid!) Det er aldri garanti for at man kan få barn, men er hormonet ute av kroppen, er du som før. P-sprøyten gir ikke permanente forandringer. DEPO-PROVERA eller P-SPRØYTE P-sprøyten eller Depo-Provera inneholder hormonet gestagen som også inngår i p-pillen. Gestagen forebygger graviditet på tre forskjellige måte. Det endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan passere. Slimhinnen i livmoren blir så tynn at et evt befruktet egg ikke kan festes. Eggløsning hemmes, altså som for p-pille Disse tre virkninger og det at man ikke kan glemme som ved p-pille gjør p-sprøyten meget sikker, nesten 100 %. Midlet er billig i bruk, ca 80 kr for 3 måneders bruk. P-pillen inneholder også et sterkt østrogen som er det som kan øke risiko for blodpropp og noen andre bivirkninger. Depo-Provera kan stort sett brukes av alle, det er liten risiko forbundet med dette hormonpreparatet. Det settes en sprøyte hver 3.måned, og man starter innen de første 5 dager av menstruasjonssyklus. Man kan starten på et annet tidspunkt, hvis man er sikker på at det ikke foreligger graviditet. Det har ikke betydning om kvinnen ammer. Blødningsuregelmessigheter i starten (mange måneder) er vanlig. Etter et år har de fleste ikke menstruasjoner i det hele tatt, og det kan på mange måter være en fordel for kroppen. Noen kan få humørendringer. Største problem er at det kan gå lang tid, opp til et år for menstruasjonen og fruktbarheten å komme tilbake etter at man slutter. Det egner seg derfor ikke til kort tids bruk. Gjennomsnittstid fra siste sprøyte til graviditet er 9 måneder. 80% blir gravide innen et år etter de slutter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34922-p-spr%C3%B8yte/#findComment-134602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.