Gå til innhold

Pakker DU alt som skal med til sommerferien?

vici

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp vært en uke i Danmark. Uklar værmelding gjorde at det måtte pakkes både regntøy, badetøy, klær for varm og kald uke osv. Med 4 personer i familien ble det endel å lesse i bilen.

Gutta på 6 og 8 år delte en stor koffert. De ante ikke hva jeg hadde pakket, klærne lå i en lett blanding og etter hvert var det full kaos. Ble jeg som måtte finne fram klær til de hver dag og det ble jeg som både pakket før turen, ryddet i feriehuset og måtte pakke før hjemreise samt det ble min jobb å pakke utav alt sammen hjemme.

Hvordan gjør dere det når dere skal på tur? Pakker ungene selv? Deler de koffert? hver sin? Får de ta med de klærne de ønsker eller syns du det er greit å bestemme at den shortsen passer den t-skjorta osv?

Nå venter sydentur og jeg vurderer å kjøpe hver sin koffert til ungene. Så kan de pakke klær selv under veiledning. Ta ansvar for sin egen koffert, finne klær selv, rydde og få med sine egne ting hjem samt pakke utav kofferten selv når vi kommer hjem. Men er usikker på om det blir for stress med 4 små kofferter å dra på enn 2 store?

Tips og råd ønskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg pakker alt som skal med ...

Ungene har imidlertid hver sin sekk (på helgeturer) som de selv må holde styr på... Da vi var i Egypt i november delte de to mellomste en koffert, og det gikk greit siden det er gutt og jente. Eldstemann hadde egen koffert.

Nå skal vi straks to uker til Danmark (heldigvis feriehus med vaskemaskin), og jeg kommer nok til å kjøre "Egypt-varianten" der også.

Men ja, jeg pakker alt. Bortsett fra kvoten av leker/dill, DEN klarer de fint selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg pakker alt som skal med ...

Ungene har imidlertid hver sin sekk (på helgeturer) som de selv må holde styr på... Da vi var i Egypt i november delte de to mellomste en koffert, og det gikk greit siden det er gutt og jente. Eldstemann hadde egen koffert.

Nå skal vi straks to uker til Danmark (heldigvis feriehus med vaskemaskin), og jeg kommer nok til å kjøre "Egypt-varianten" der også.

Men ja, jeg pakker alt. Bortsett fra kvoten av leker/dill, DEN klarer de fint selv ;)

Må legge til at det er fire barn mellom 4 og 14. Eldstemann kan selvfølgelig pakke selv, men jeg stoler ikke på at han hadde pakket nok eller fornuftig, så jeg kan IKKE la ham pakke uten å se over etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg pakker alt unntatt mannens tøy. Hvis tenåringsdatteren skal være med, pakker hun også selv.

Jeg pakker også ting som er nyttig å ha med når vi skal leie leilighet eller feriehus og lage en del mat selv, f.eks. noen krydderglass, en minibeholder med oppvaskmiddel osv. Med årene er jeg blitt veldig dreven på det.

Hvis jeg er i tvil om junior skal ha med den ene eller den andre ytterjakka, får han velge før vi drar. Jeg lar ham ikke ta ansvaret for å ta med en passende mengde tøy av forskjellig type. Men han pakker egne "personlige" ting, som spill, bøker osv.

Jeg pakker ut der vi ferierer (noen ganger med litt bistand) og viser junior hvordan jeg har sortert, f.eks. trøyer i en hylle og underbukser i en skuff. Så definerer vi noen poser til skittentøy.

Når vi kommer hjem, hiver alle sine skittentøyposer inn på vaskerommet og pakker opp sine personlige ting. Derfra er resten min jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare presisere at når jeg spør om ungene "pakker selv" så tenker jeg egentlig på sammen med en voksen. Feks type: "finn 5 t-skjorter", vil du ha den eller den shortsen med? osv. Hadde aldri latt 6 og 8 åringen pakke på sjølvstyr, det kunne blitt festlig!

Tenker de jo må lære å pakke og ta vare på tingene sine selv. Mannen lærte ikke det omtrent før vi flyttet sammen, mamman hadde pakket for han i alle år......og hun pakker for svigerfar enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter på 10 og 12. Jeg eller faren pakker for dem når vi skal på ferie. Vi pakker i to bagger til dem slik at det blir greit å finne frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre to eldste som er 8,5 og 11,5 pakker gjerne to bager hver seg. Den ene bagen med klær og den andre bagen med badetøy, håndkle og evt. andre ting til en strandtur, samt lesestoff og evt. leker/aktivitetshefter.

Jeg ser over bagene før vi drar hjemmefra og holder et visst overoppsyn med at de holder noenlunde orden mens vi er borte. Minner de på å henge opp håndklær og skylle badetøy og slike ting.

Dette sparer meg for masse masse arbeid og bevisstgjør jentene. De vet hvor de har tingene sine og hva de har pakket med, og får også være med på å bestemme hva de vil ha med seg.

Fungerer utmerket altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare presisere at når jeg spør om ungene "pakker selv" så tenker jeg egentlig på sammen med en voksen. Feks type: "finn 5 t-skjorter", vil du ha den eller den shortsen med? osv. Hadde aldri latt 6 og 8 åringen pakke på sjølvstyr, det kunne blitt festlig!

Tenker de jo må lære å pakke og ta vare på tingene sine selv. Mannen lærte ikke det omtrent før vi flyttet sammen, mamman hadde pakket for han i alle år......og hun pakker for svigerfar enda.

Skriv en liste over hva du vil de skal pakke ned da vel?

Jeg skriver en liste til de, eksempelvis:

5 truser

5 par sokker

4 t-skjorter

3 shorts

osv..

Også ser jeg over helt til slutt sammen med barnet.

Har begynt å gjøre det samme med 4 åringen også, bare at hun får beskjed om å hente en type klesplagg av gangen og putte oppi bagen. Hun vil jo gjerne gjøre det samme som storesøstrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg pakker absolutt ikke alt for alle, for jeg orker ikke akkurat den situasjonen som du skisserer. :-/

Jentene på 8 og 9 har hatt egne kofferter i noen år nå, og før vi skal ut og reise går vi gjennom hva de skal ha med seg. Hvor mange av hver type klesplagg, og så finner de selv fram det de har lyst til å ha med. Jeg legger meg absolutt ikke opp i hva slags klær de tar med.

Regnklær, håndklær og sengetøy tar vi voksne ansvaret for, det har vi i egen bag sammen med f.eks. solkrem og andre fellesting.

Mannen pakker sine egne ting, og jeg mine. Vi deler gjerne en stor koffert.

Ungene må selv dra sine egne kofferter når vi skal forflytte oss uten bil. De har i tillegg med hver sin sekk med lekesaker, slikt som de gjerne har inni bilen og som kan brukes på småturer når vi har kommet til feriestedet.

Jeg synes det er viktig at ungene er selvgående på klær og utstyr, hvordan skal de ellers lære hva de trenger å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene her er 6 og 8 og har hver sin koffert. Vi reiser i morgen og skal være borte i snaue 3 uker. De har funnet fram alt de vil ha med selv, men jeg kvalitetssjekker før det går i kofferten.

I vår familie er det jeg som er desidert dårligst til å pakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi voksne pakker hver for oss selv (selvfølgelig), og barnas pakking deles ofte på ganske tradisjonelt vis: Jeg tar ansvaret for pakking av klær, så tar mannen ansvar for pakking av annet utstyr, spill, leker, ladere etc. (i samarbeid med barna).

Barna er 7 og 9 og forsøker etterhvert å få hvertfall eldstemann til å delta i pakkingen, men han er ikke moden ennå til å avgjøre hva som skal med. Jeg ber ham f.eks. finne frem to bukser, to shortser og fire t-skjorter etc. Vurderer kanskje å skrive en liste til ham, så kan han forsøke å finne frem klærne (burde jo gå greit, men ikke alltid ting ligger de skal...). Neste gang kan han kanskje være med å skrive listen.

Noen ganger pakker vi i én stor bag eller koffert til barna, noen ganger i to mindre. Sistgang vi reiste med fly hadde hver av barna hver sin mindre trillekoffert, det fungerte ganske bra. Men enkelte ganger kan det jo være greiere med færre enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi har tre barn på 6, 10 og 13 år. Eldstejenta pakker selv det hun skal ha med mens tiåringen legger det hun føler hun bør ta med på senga si - så sjekker jeg og legger til/fjerner om nødvendig. Seksåringen pakker jeg klærne for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skriv en liste over hva du vil de skal pakke ned da vel?

Jeg skriver en liste til de, eksempelvis:

5 truser

5 par sokker

4 t-skjorter

3 shorts

osv..

Også ser jeg over helt til slutt sammen med barnet.

Har begynt å gjøre det samme med 4 åringen også, bare at hun får beskjed om å hente en type klesplagg av gangen og putte oppi bagen. Hun vil jo gjerne gjøre det samme som storesøstrene.

''Har begynt å gjøre det samme med 4 åringen også, bare at hun får beskjed om å hente en type klesplagg av gangen og putte oppi bagen. Hun vil jo gjerne gjøre det samme som storesøstrene.''

Oi, fire år? Imponert! Min niåring gjør ontrent det samme ;).

Problemet hos oss er gjerne manko på tid, ofte skjer pakkingen utpå kvelden før vi reiser, og det går selvfølgelig mye raskere når mor gjør det enn når barna skal med på råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Har begynt å gjøre det samme med 4 åringen også, bare at hun får beskjed om å hente en type klesplagg av gangen og putte oppi bagen. Hun vil jo gjerne gjøre det samme som storesøstrene.''

Oi, fire år? Imponert! Min niåring gjør ontrent det samme ;).

Problemet hos oss er gjerne manko på tid, ofte skjer pakkingen utpå kvelden før vi reiser, og det går selvfølgelig mye raskere når mor gjør det enn når barna skal med på råd.

Ja, det krever at man har litt tid..

Så prøver å få til pakking gjerne en dag eller to før vi drar, men ikke alltid det går. Men de pakker nå selv likevel, med hver sin huskeliste i hånden går det jo ganske radig.

4 åringen har startet i det siste med å ville være med og bestemme, så da måtte vi gjøre det slik.

Selv synes jeg det er mer behagelig om jeg kan få styre med akkurat hennes ting i fred..

Hun er en liten verdensmester, og det ordet har fått en ny betydning for meg etter at hun kom til verden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, det krever at man har litt tid..

Så prøver å få til pakking gjerne en dag eller to før vi drar, men ikke alltid det går. Men de pakker nå selv likevel, med hver sin huskeliste i hånden går det jo ganske radig.

4 åringen har startet i det siste med å ville være med og bestemme, så da måtte vi gjøre det slik.

Selv synes jeg det er mer behagelig om jeg kan få styre med akkurat hennes ting i fred..

Hun er en liten verdensmester, og det ordet har fått en ny betydning for meg etter at hun kom til verden :-)

Antar det også har en viss betydning hvorvidt barnet er opptatt av klær, og småjenter er jo ofte mer opptatt av hva de har på seg enn smågutter! Mine kunne ikke brydd seg mindre, så lenge klærne er komfortable og lette å få av og på er alt greit! :-). Dermed er det veldig kjekt at mor finner frem slike uinteressante ting ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det også har en viss betydning hvorvidt barnet er opptatt av klær, og småjenter er jo ofte mer opptatt av hva de har på seg enn smågutter! Mine kunne ikke brydd seg mindre, så lenge klærne er komfortable og lette å få av og på er alt greit! :-). Dermed er det veldig kjekt at mor finner frem slike uinteressante ting ;).

* nikker gjenkjennende *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har unger på 8,5 og 11 år. De har hver sin bag/trillekoffert.

Begge pakker sjøl, men jeg hjelper litt med å minne dem på hva de må ha med.

Yngste synes det er moro å skrive huskeliste først for så å pakke, så da hjelper jeg henne med lista og så pakker hun sjøl.

Eldste klarer seg helt selv nå.

Som regel pakker jeg yttertøy og fottøy til ungene i tillegg, og pappa'n pakker skiutstyr/båtutstyr/fiskeutstyr.

Vi voksne pakker selvsagt til oss sjøl også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Mannen min og jeg pakker våre egne klær, så klart.

Jeg pakker klærne til sønnen vår (8 1/2), og mannen min pakker leker og spill sammen med sønnen. Skal vi ha med fiskeutstyr er det også mannen som pakker det. Det er mannen som pakker ut i bilen. Jeg pakker sengetøy og håndklær til oss alle.

Skal datteren min være med, pakker så klart hun selv, og har gjort det i mange år. Men hun er 20 da. Men det hender rett som det er at hun glemmer noe, men det ansvaret må hun så klart selv ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være deilig å ha et såpass bekymringsløst liv angående hva man har på seg.

Min yngste har lagt for hat noen søte sommerhatter jeg har kjøpt, de står også i stil til kjoler og fine overdeler. Men, nei de nekter hun å bruke. Begrunnelsen er at hun ikke liker "pynten" som er en sløyfe på den ene og en blomst på den andre...

Hun går da heller med caps eller en brannmannshatt som en av storesøstrene fikk på brannstasjon for flere år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Ja - sånn er det med gutten på 8 1/2 her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...