Gå til innhold

kjæreste med dame som har en psykisk lidelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest tidligere passient som ikke har pf lengre

Det kommer an på hvilken pf, hvilken grad og hva hun gjør for å bli bedre tenker jeg. I utgangspunktet hadde jeg vært skeptisk, men det går an å bli frisk, eller i alle fall mye bedre.

Hilsen en

Gjest smil til livet :o)

Man tenker seg vel kanskje litt ekstra om. Men jeg tenker at man ikke kan si noe bastant angående dette. Det er ulike typer personlighetsforstyrrelser og omfanget varierer. Å utelukke en evt partner fordi hun har en personlighetsforstyrrelse er jeg ikke helt enig i. Det kommer an på graden og selvinnsikt, og hennes vilje/evne til å gjøre noe aktivt for å bedre funksjonsnivå.

''Personlighetsforstyrrelser

Cirka én av ti har en personlighetsforstyrrelse.

Personlighetsforstyrrelser kjennetegnes av at en har utviklet rigide personlighetstrekk og atferdsmønstre, som fører til personlige problemer og sosiale vanskeligheter. Samspill med andre mennesker avviker ofte i vesentlig grad fra det som er vanlig i en gitt kultur. (6,7)

Det finnes ulike typer personlighetsforstyrrelser og forekomsten varierer mellom de ulike typene.

I de fleste undersøkelsene er engstelig/unnvikende og tvangspreget personlighetsforstyrrelse funnet å være mest vanlig. De mer alvorlige typer som for eksempel emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er sjeldnere. (8,9)''

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4576:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=5544:84053::1:5590:2:::0:0

Mye informasjon om ulike typer og behandlingsformer:

http://no.wikipedia.org/wiki/Personlighetsforstyrrelse

Gjest detgår

Hei, kan fortelle om min erfaring på dette området. Kjæresten min jobber med sin lidelse og er veldig bevist når det "tipper over". Personen sier da klart i fra til meg og jeg gir X ro. Vi bor hver for oss som jeg synes er bra. Det er også barn inne i bildet men de beskytter vi. Jeg trur at du må ha god tålmodighet, være reflektert og vise støtte ( på den måten personen ønsker). Jeg ville nok ikke ha involvert meg vist personen ikke hadde vært bevist og jobbet med sin lidelse eller ha vært veldig "ustabil" slik at det sliter deg ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...