Gå til innhold

Orkide

Gjest Ikke Blomster Finn akkurat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ikke Blomster Finn akkurat

Dynk dem i lunkent vann (ikke kaldt vann) én gang i uken. Det enkleste er nok å la de leve i samme potte, vil jeg tro.

Med vennlig hilsen

Fikk en nyttig link av brilleslangen. Og der står det nettopp ang dynking. Så du har nok god peiling:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/349442-orkide/#findComment-2982049
Del på andre sider

Gjest Dolores77

De skal ha mye lys, men ikke direkte sollys.

De skal stå i bark, ikke jord. Ser det ofte følger med gjennomsiktig potte, dette er fordi røttene vil ha mye lys.

Har hørt flere tips ang. vanning, noen sier et eggeglass i uka,

andre sier at røttene skal gjennomskylles et par ganger i uka.

Orkide er en jungelplante, og jeg har best erfaring med gjennomskylling.

Pass på at vannet er lunkent. På bruksanv. anbefales regnvann, men springvann funker fint det og.

Ta planten ut av blomsterkrukken et par ganger i uken og la den gjennomskylle i lunkent vann et par minutt. La røttene renne godt av før du har planten i potten igjen.

Kan godt stå i vindu da den vil ha mye lys, men pass på at der ikk er trekk eller for sterkt sollys. Sollys svir bladene og trekken får den til å felle knopper.

Når orkideen har gjort sitt og avblomstret kan du få den til å blomstre igjen.

Har hørt flere tips her. Noen sier man skal klippe den ned tre ledd,

andre sier du skal klippe det som er "vissent", planten sier selv fra.

Sett så planten kjølig i hvileperioden. Etter noen mnd skal visstnok planten på nytt danne knopper :-)

Det finnes spesiell plantenæring/gjødsel for orkideer, sikkert lurt å gi den litt av og til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/349442-orkide/#findComment-2982124
Del på andre sider

Annonse

Orkide er vel verdens vakreste blomst, og er enkel å ha med å gjøre. Gi de masse lys (men ikke direkte sollys. Da "brenner" bladene) På sommeren kan du med fordel sette de bløtt en gang i uka i stedet for å vanne. (Jeg setter dem i vasken) På viteren trenger de ikke vann fullt så ofte.

Jeg er litt sløv, og vanner de med litt vann i stedet for å sette alle de 10-12 plantene i vasken hver gang.

Men de skal ikke stå med røttene i vann.

På vinterhalvåret kan jeg ende med å glemme de helt bort om de ikke blomster. Og det går helt bra det også.

Når de er ferdigblomstret så kan du klippe ned blomsterstilken ved tredje ledd. Da kan du være heldig å få nytt skudd på samme stilk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/349442-orkide/#findComment-2982149
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...