Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Har en gutt på 10 år som har vært plaget med mye vondt i magen i et par år. Vi har tatt blod- og avføringsprøver hos fastlege der alle resultatene er negative.

For en måned siden fikk vi ham testet hos en Naturterapeut. De tok blodprøver og sendte til USA til et firma som heter US BioTek. Her var resultatet allergi mot det meste, bla. gluten, melk og egg.

Da jeg tok dette opp med fastlegen var han ikke enig i at disse testene nødvendigvis stemmer, da han mente det er antistoffer kroppen naturlig lager som slår ut på disse testene.

Nå er jeg veldig forvirret - er det noen som kan noe om dette og som kan forklare meg litt?

Han har nå holdt seg unna gluten, melk og egg i en måned, men har fremdeles veldig mye vondt i magen, så begynner også å tvile på om problemet ligger i allergi. Eller må en holde seg til gluten og melkefri mat i lengre enn en måned for å se resultater?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/349497-allergi-mot-gluten-egg-og-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest eggeløs

For å få fastslått at han reagerer på gluten er det nødvendig med gastroskopi og vevsprøve fra tarmen, det hender at man får negativt resultat på blodprøve selv om man cøliaki. Å sette ham på glutenfri kost før dere har fått bekreftet cøliaki er ikke bra, da han vil måtte gå lenge på glutenholdig diett igjen før en slik prøve kan tas. Melk og egg kan godt unngås, det er en fin måte å bekrefte diagnose på. Men siden han ikke har blitt noe bedre av en mnd med diett ville jeg fortsatt å lete... Husk også på å erstatte det han ikke får i seg av næringsstoffer, da særlig kalium for benveksten. Det er også verdt å tenke på at hos både barn og voksne så "setter det seg i magen" om det er noe som plager oss eller stresser oss, så det kan kanskje være verdt å tenke over hvilke situasjoner som utløser plagene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...