Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved en tilfelldighet ble det oppdaget leddforandringer i mine tær for ca 3 år siden.

Jeg tenkte ikke mer over det, da jeg ikke var plaget.

For ca ett - to år siden fikk jeg plager med skulder og nakke høyre side. Dette har blitt værre og værre.

Smertene ligger her: (Netsen alltid kun høyre side): Nakke, skulder, korsrygg, armen (mellom albue og ut mot fingre). Periodevis stiv i ryggen.

legen ville ta blodprøver. Prøvene var fine, men jeg fikk positiv reuvmafaktor. Men legen sa det var ikke sikkert jeg hadde no leddsykdom, siden noen fikk positiv på denne tross at de ikke var syke.

Men han skal følge meg opp med blodprøver hver 6. mnd. Og jeg skulle si i fra hvis jeg blir værre.

Kan det være leddsykdom, selm om det kun foregår på høyre siden? Forværres ved stress.

Jeg lurer litt, også pga jeg nå betaler mye i alternativ behandling uten bli bra. Gikk en stund til fysio, men han konsenterte seg kun om nakke og at jeg skulle trene. Ingen behandling av rygg osv.

Så jeg burde kanskje få henvisning til en ny fysio, som jeg får dekt?

Så bør jeg kanskje ta røngtenbilder?

Mvh,

Skrevet

Har også vondt i sidene på knær og hoftene. Dette er¨på begge sider. Dette gjelder særlig hvis jeg har trent.

Skrevet

Hei Dory:-)

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men har en kommentar til følgende:

''Jeg lurer litt, også pga jeg nå betaler mye i alternativ behandling uten bli bra. Gikk en stund til fysio, men han konsenterte seg kun om nakke og at jeg skulle trene. Ingen behandling av rygg osv. Så jeg burde kanskje få henvisning til en ny fysio, som jeg får dekt?

''

Jeg ville tatt kontakt med en fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi. Du trenger ikke henvisning og vedkommende har anledning til å rekvirere nødvendig rtg. etc. Egenandeler til fysioterapi, går som du sikkert vet på egenandel II- kvoten.

En manuell terapeut vil ha mulighet til å undersøke deg ordentlig og evt. behandle. Men når det gjelder vonde rygger, så vil svært mye av fokuset i behandlingen som regel være på ulike former for trening. Mange har utbytte av trening med red cord (terapi master).

Skrevet

''Jeg lurer litt, også pga jeg nå betaler mye i alternativ behandling uten bli bra. Gikk en stund til fysio, men han konsenterte seg kun om nakke og at jeg skulle trene. Ingen behandling av rygg osv. Så jeg burde kanskje få henvisning til en ny fysio, som jeg får dekt?

''

Jeg ville tatt kontakt med en fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi. Du trenger ikke henvisning og vedkommende har anledning til å rekvirere nødvendig rtg. etc. Egenandeler til fysioterapi, går som du sikkert vet på egenandel II- kvoten.

En manuell terapeut vil ha mulighet til å undersøke deg ordentlig og evt. behandle. Men når det gjelder vonde rygger, så vil svært mye av fokuset i behandlingen som regel være på ulike former for trening. Mange har utbytte av trening med red cord (terapi master).

''Egenandeler til fysioterapi, går som du sikkert vet på egenandel II- kvoten.''

Gjelder det også hvis du ikke har henvisning?

Skrevet

Ikke alle leddsykdommer opptrer symmetrisk. Når du er såpass plaget, synes jeg du skal ta en tur til legen igjen og eventuelt be om henvisning til revmatolog.

Generelt er trening bra for revmatikere, det er nok lurt å kontakte en fysioterapeut for å få øvelser tilpasset ditt behov.

Skrevet

''Egenandeler til fysioterapi, går som du sikkert vet på egenandel II- kvoten.''

Gjelder det også hvis du ikke har henvisning?

Ja, når det er snakk om fysioterapeuter som er spesialister i manuell terapi. De har fått økt selvstendighet i sin yrkesutøvelse de senere år, blant annet har de rett til å sykemelde og viderehenvise pasienter - og pasienter trenger ikke henvisning for å oppsøke dem.

Gjest har ikke leddgikt
Skrevet

Min mor er veldig hardt angrepet av leddgikt.

Jeg hadde selv litt leddplager for noen år tilbake, de revmatiske blodprøvene var/er positive på meg, men det betydde/betyr ikke at jeg har leddgikt av den grunn.

Et kjennetegn på misstanke ved leddgikt skal visst være at om du f.eks. begynner å verke i en skulder, så ville den andre skulderen også verket, var det noen som fortalte meg en eller annen gang .... om det stemmer vet jeg ikke ...

Leddgikt er ikke vanskelig for en lege å finne ut om du har.

Fibromyalgi derimot, vises ikke på noen blodprøver, vanskelig diagnose å stille.

Skrevet

''

Interresant! Skal sjekke dette ut.

Skrevet

Ikke alle leddsykdommer opptrer symmetrisk. Når du er såpass plaget, synes jeg du skal ta en tur til legen igjen og eventuelt be om henvisning til revmatolog.

Generelt er trening bra for revmatikere, det er nok lurt å kontakte en fysioterapeut for å få øvelser tilpasset ditt behov.

Takk for svar. Ja, merker at trening gjør godt, selv om jeg blir stiv noen ganger etter trening. Men blir strot sett bedre i kroppen:)

Skrevet

Min mor er veldig hardt angrepet av leddgikt.

Jeg hadde selv litt leddplager for noen år tilbake, de revmatiske blodprøvene var/er positive på meg, men det betydde/betyr ikke at jeg har leddgikt av den grunn.

Et kjennetegn på misstanke ved leddgikt skal visst være at om du f.eks. begynner å verke i en skulder, så ville den andre skulderen også verket, var det noen som fortalte meg en eller annen gang .... om det stemmer vet jeg ikke ...

Leddgikt er ikke vanskelig for en lege å finne ut om du har.

Fibromyalgi derimot, vises ikke på noen blodprøver, vanskelig diagnose å stille.

Ok, det kan jo kanskje være muskulært også... For det er nesten alltid kun på høyre side. (Bortset fra hofter og knær som sagt...)

Skrevet

Ja, når det er snakk om fysioterapeuter som er spesialister i manuell terapi. De har fått økt selvstendighet i sin yrkesutøvelse de senere år, blant annet har de rett til å sykemelde og viderehenvise pasienter - og pasienter trenger ikke henvisning for å oppsøke dem.

Hva slags problemer behandler manuellterapeuter? Det samme som andre fysioterapeuter eller bare spesielle problemer/områder? Jeg forstår at det er mye innen fysioterapifaget jeg ikke kan noe særlig om.

:- )

Skrevet

Hva slags problemer behandler manuellterapeuter? Det samme som andre fysioterapeuter eller bare spesielle problemer/områder? Jeg forstår at det er mye innen fysioterapifaget jeg ikke kan noe særlig om.

:- )

Tror de fleste behandler det meste, men de har vesentlig bedre kompetanse enn vanlige fysioterapeuter bla. på å undersøke og behandle rygg og nakkeproblemer

Skrevet

Tror de fleste behandler det meste, men de har vesentlig bedre kompetanse enn vanlige fysioterapeuter bla. på å undersøke og behandle rygg og nakkeproblemer

Og dit kan du gå uten henvisning fra fastlegen? Trodde det bare var tannleger man ikke trenger henvisning for å gå til.

Skrevet

Og dit kan du gå uten henvisning fra fastlegen? Trodde det bare var tannleger man ikke trenger henvisning for å gå til.

Ja, de vurderer selv de henvendelsene de mottar, akkurat som leger. Reglene ble endret for et eller to år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...