Gå til innhold

Forlovelse eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Holymacaroni

Kjæresten og jeg har vært sammen i 5 år, og har snakket løst om å flytte sammen når hver våre barn er blitt voksne og flyttet ut om ca 3 år. På hver årsdag har han snakket om at vi skulle forlove oss, men det har likevel aldri blitt noe av, av forskjellige grunner. Jeg føler at tiden riktig, vi er jo glad i hverandre, men han vegrer seg likevel uten at han vil forklare hvorfor... Han har vært forlovet en gang før for lenge siden, men jeg føler at det er jeg som ikke er god nok.

Nå har vi igjen bestemt en dato, men han får meg til å føle at jeg tvinger han. Er jeg urimelig som ønsker dette eller er det greit å bare være sammen år etter år uten konkrete planer for fremtiden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/349697-forlovelse-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Holymacaroni

Hva er egentlig poenget med å forlove seg? Siden dere snakker om forlovelse er det vel meningen at dere skal gifte dere etterhvert? I så fall er det kanskje like greit å bestemme en dato for giftermålet?

Joda, ser den, men jeg er vel bare en håpløs romantiker:-)

Gjest Begge må ville det

For meg ( i dagens Norge) er forlovelse perioden fra man har bestemt datoen for vielse og frem til bryllupsdagen. Så hvis en venn av meg hadde sagt han/ hun hadde forlovet seg, ville jeg antatt at bryllupet var planlagt i løpet av det kommende året. Det kan sikkert være situasjoner der det er praktisk å være forlovet i en lenger periode, feks hvis man skal oppholde seg i land / kulturer der samboer ikke er en sosialt akseptert status, men uansett vil det kanskje være en planlagt vielse i fremtiden. Er det kun fordi du synes det er mer romantisk å være forlovet enn å være kjærester, så ville jeg absolutt ventet til han virkelig ønsket det og tok initiativ til det også. Noe mer uromantisk enn å føle at partneren har forpliktet seg til noe han egentlig ikke var klar for, kan jeg ikke tenke meg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...