Gjest jenta1982 Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Hei. Jeg har gått på p-piller siden jeg var 18 år. Begynte med trionetta og hadde ingen store bivirkninger. Da de opphørte fikk jeg mercilon 28. For 3 år siden var jeg så uheldig å bli smittet med kjønnsvorteviruset. Jeg har kun hatt 2 små utbrudd, disse ble penslet bort, og jeg har ikke hat antydninger til utbrudd på halvannet år. De to utbruddene jeg hadde, var kun utvortes. Da dette ble oppdaget ønsket min fastlege at jeg skulle komme til undersøkelse 1 gang i året i 3 år for celleprøve, for å være på den sikre siden. Dette har jeg gjort, og alle har vært helt fine. Derfor mente fastlegen min at det var nok med hvert 3 år heretter. Sist prøve tatt i oktober 2009. Det siste halve året har det dukket opp litt sporblødninger med brun utflod mellom mens en gang i blant. En gang pga glemt p-pille, og et par ganger når jeg hopper over mensen. Ellers har det kommet en gang utenom noe av dette. Jeg er litt lei av å farte til lege, da jeg har hatt ryggplager over lengre tid. Trenger jeg være urolig pga disse sporblødningene, med tanke på celleforandringer? Har lest på nett at mercilon kan gi en sånn bivirkning da det er lavhormonelt. Har uansett tenkt til å slutte på p-piller til høsten, da jeg ikke føler jeg trenger å gå på p-piller lenger. Spurte min fastlege om mellomblødninger en gang, og da sa hun at jeg ikke skulle bekymre meg for det. (Da undersøkte hun meg ikke) Er så lei av farting til fastlege og blir litt urolig.. Er tidvis plaget av sopp, men ingen smerter i magen. Kan ikke ha andre kjønnssykdommer, da jeg ikke har vært med noen på lang tid, og heller ikke etter de siste to undersøkelsene. Jente 27 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349703-brun-utflod/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 De fleste vortevirus’er øker ikke risiko for livmorhalskreft, så det er ikke vanlig med ekstra celleprøver i ettertiden. P-pille kan forklare mellomblødningene (som kan forklare den brunlige utflod) ved at det foreligger en ektopi, dvs. at slimhinnen fra innsiden av livmorhalsen vokser ut på overflaten. Det betegnes som ektopi. Denne slimhinne er blodrik og blør lett, for eksempel ved berøring. Det kan skje ved alle typer østrogenholdige p-piller. Forglemmelse av p-pille kan også gi ekstra blødning. For å utelukke andre årsaker, bør du få en sjekk hos din fastlege med gynekologisk undersøkelse. Foreligger en ektopi, kan den behandles med laser. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349703-brun-utflod/#findComment-2985290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.