Gjest Timmine Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg leser stadig om at mange bruker "time out-metoden" når barn slår seg vrange eller har uønsket oppførsel. Men er ikke dette det samme som den gode gamle skammekroken? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Nei det synes jeg ikke. Time-out brukes mer som en pause for å tenke seg om og for å kjede seg litt, men mest som en stille stund hvor barnet skal tenke seg om og så komme tilbake i en annen "modus". Skammekrok var stå inntill veggen uten å si et pip lenge og hvor man skulle stå å kjenne på følelsen av hvor utrolig slem man hadde vært. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Time-out er en konflikthåndtering. Det er nok ikke verdens beste metode, men noen ganger står man helt fast. Som i vårt tilfelle, hvor vi har en sterk fem år gammel gutt (som sparker og slår og dytter hardt) med språkforståelsen til en 2-3 åring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skumring Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg er enig med deg i at dette bare er et nytt ord på god, gammeldags skammekrok. Det nye er (foruten ordet) at man prøver å gjøre det "vitenskapelig" gjennom å si at antall minutter på skamme-seg-stedet skal tilsvare barnets alder, samt at man ikke har en krok men for eksempel et trappetrinn. Men i bunn og grunn samme prinsipp, barnet skal fjernes fra situasjonen og plasseres for seg selv mens det skal fundere over det gale det har gjort, og ende med å be om unnskylndning etter at time-outen er over. Jeg er sterkt motstander av time-out. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det kommer jo litt an på hva man mener funksjonen til skammekroken var. Om funksjonen var at barnet skulle kjenne på skammen - så mener jeg at time-out er noe annet. Vi har benyttet time-out en sjelden gang på ungene. Mellomste hadde en periode da hun bet storesøstera si. Dette var uakseptabelt for oss. Det å snakke til henne fungerte ikke. Det som fungerte var at hun fikk sitte i en lenestol i en litt avskjermet del av stua. Der fikk hun komme ut av den dumme situasjonen, og hun fikk roet seg ned. Når hun hadde roet seg, kunne vi snakke sammen om situasjonen som hadde oppstått. For oss fungerte dette veldig bra, og hun sluttet fort å bite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det kommer jo litt an på hva man mener funksjonen til skammekroken var. Om funksjonen var at barnet skulle kjenne på skammen - så mener jeg at time-out er noe annet. Vi har benyttet time-out en sjelden gang på ungene. Mellomste hadde en periode da hun bet storesøstera si. Dette var uakseptabelt for oss. Det å snakke til henne fungerte ikke. Det som fungerte var at hun fikk sitte i en lenestol i en litt avskjermet del av stua. Der fikk hun komme ut av den dumme situasjonen, og hun fikk roet seg ned. Når hun hadde roet seg, kunne vi snakke sammen om situasjonen som hadde oppstått. For oss fungerte dette veldig bra, og hun sluttet fort å bite. Akkurat samme erfaring som jeg har med time-out. Poenget er ikke at barnet skal skamme seg men få roa seg ned slik at situasjonen løses. Min eldste datter valgte etterhvert selv å ta en time out når hun kjente at hun trengte det - etter fem minutter kom hun tilbake, blid som ei sol og ba som regel om unnskyldning 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Nei det synes jeg ikke. Time-out brukes mer som en pause for å tenke seg om og for å kjede seg litt, men mest som en stille stund hvor barnet skal tenke seg om og så komme tilbake i en annen "modus". Skammekrok var stå inntill veggen uten å si et pip lenge og hvor man skulle stå å kjenne på følelsen av hvor utrolig slem man hadde vært. Enig, det er en vesentlig forskjell! Samt at den gamle skammekroken gjerne innebar påsyn av fleire, f.eks resten av klassa / familien. Meiner det er en vesensforskjell her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Akkurat samme erfaring som jeg har med time-out. Poenget er ikke at barnet skal skamme seg men få roa seg ned slik at situasjonen løses. Min eldste datter valgte etterhvert selv å ta en time out når hun kjente at hun trengte det - etter fem minutter kom hun tilbake, blid som ei sol og ba som regel om unnskyldning Så flott!!! Det er godt å lære seg å "cool off". Kommer godt med når man flytter sammen med noen også det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Så flott!!! Det er godt å lære seg å "cool off". Kommer godt med når man flytter sammen med noen også det Sant det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Skammekroken er for meg noe annet. Der står man og "skammer seg" og tenker på det gale man har gjort. Time out brukes primært for å roe seg ned, før man igjen er klar for å være med i leken/det sosiale samspillet uten å ødelegge for andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg mener det er forskjell. I skammekroken skulle man stå og skamme seg, og tenke grundig gjennom det gale man hadde gjort. Poenget med time-out er at man skal få tid til å roe seg ned og komme ut av situasjonen. Det er jo naturligvis fellestrekk: Både ved skammekrok og time-out blir man forvist fra fellesskapet som en reaksjon på noe man har gjort, en uakseptabel handling. Begge deler har som målsetting å få barnet til å forstå at slik oppførsel er uakseptabel, og at det må slutte med å xxx - hva det nå var. Jeg syns ikke time-out er så ille. Naturligvis brukt med måte. I enkelte situasjoner er det så opphetet og det går ut over andre, at det er viktig å få stoppet situasjonen med en gang. For eksempel når et barn slår seg helt vrang og slår og sparker andre barn. Jeg vil likevel gjerne understreke at jeg mener at det skal brukes med måte, og ikke i hytt og pine og mange ganger for dagen, for hver minste lille forseelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.