Gå til innhold

Ulik evne til å takle problemer i et forhold

Anbefalte innlegg

Gjest Problemfri

Tror dere at man kan ha ulike måter å takle problemer og motgang i et forhold på avhenngig av bakgrunn? Kan denne mannen ta alt for gitt, og være dårlig til å takle problemer? Mens hun kjemper litt mer for det hun vil ha og gir ikke opp så lett? Eller mener dere at disse ulikhetene ikke har noe å si?

Han:

Fra en rik familie, fått leilighet, ikke studert, faren har fikset han jobb, tilgang til familens feriehus og hytte. I fast jobb og tjener over gjennomsnittet.Han har derav ingen øk. bekymringer.

Hun:

Fra en vanlig familie, kjøpt egen leilighet med stort lån, studert i 4 år og derav studielån. I fast jobb og tjener mindre enn han, men klarer seg brukbart.

Fortsetter under...

Gjest mixed state

Jeg tror ikke nødvendigvis penger (bakgrunn) har alt å si. Selv om man har alt av materielle goder kan man ha vært borti andre problemer man har måttet takle. Jeg tror det er mer personlighetsavhengig.

Er det en spesiell sammenheng dette problemet dukker opp?

Ingen tvil om at disse to vil se på ting på hver sin måte grunnet bakgrunn og tidlige erfaringer ja. Men det trenger ikke bli uløselig konflikt mellom paret av den grunn, det hele bunner i hvordan man velger å møte hverandre MED den ballasten de har.

Gjest Problemfri

Jeg tror ikke nødvendigvis penger (bakgrunn) har alt å si. Selv om man har alt av materielle goder kan man ha vært borti andre problemer man har måttet takle. Jeg tror det er mer personlighetsavhengig.

Er det en spesiell sammenheng dette problemet dukker opp?

Det er generelt.... Han har i tillegg noen egenskaper som ikke er bra - sta og skal alltid ha rett. Om han vil så kan han være fryktelig vanskelig. Jeg skjønner ikke vitsen...Er det fordi han er vant til å få alt tillrettelagt fra tidligere, og vant til å få det som han vil?

Jeg tror ikke han har hatt så mye problemer tidligere.Det irker som om han "skygger unna" problemer.

Gjest Problemfri

Ingen tvil om at disse to vil se på ting på hver sin måte grunnet bakgrunn og tidlige erfaringer ja. Men det trenger ikke bli uløselig konflikt mellom paret av den grunn, det hele bunner i hvordan man velger å møte hverandre MED den ballasten de har.

Da mener du vel at han vil se lettere på problemer, siden han ikke er vant til slikt. Han er vant til medgang og ikke motgang. Det avgjørende er hva slags egenskaper han har for å takle problemer som oppstår i forhold til hun?

Gjest mixed state

Det er generelt.... Han har i tillegg noen egenskaper som ikke er bra - sta og skal alltid ha rett. Om han vil så kan han være fryktelig vanskelig. Jeg skjønner ikke vitsen...Er det fordi han er vant til å få alt tillrettelagt fra tidligere, og vant til å få det som han vil?

Jeg tror ikke han har hatt så mye problemer tidligere.Det irker som om han "skygger unna" problemer.

Det at han skygger unna problemer er ikke noe godt tegn mtp hvordan dere skal løse fremtidige problemer sammen. Jeg tåler ikke folk som alltid skal ha rett og er vanskelige pga det, så her hadde jeg pakket kofferten og dratt. Min erfaring er at man da må være den som sier unnskyld for å få husfreden tilbake, selv om man vet at man ikke har tatt feil eller er årsaken til problemet.

Annonse

Da mener du vel at han vil se lettere på problemer, siden han ikke er vant til slikt. Han er vant til medgang og ikke motgang. Det avgjørende er hva slags egenskaper han har for å takle problemer som oppstår i forhold til hun?

Nei. Jeg mener at han vil velge andre strategier for å løse problemer, ikke at han vil se lettere på dem.

For eksempel er han vant til å ha støtte i familie, da er terskelen lav for å snakke med dem om tingene. Eller søke støtte, både følelsesmessig og praktisk. At han ikke er vant til å være alene kan være både en styrke og en svakhet. Om han har lett for å snakke med andre (familien) så er det en styrke, om han er hjelpeløs og tyr til dem for å få problemet løst er det en svakhet...

Det finnes ikke fasitsvar på slikt. Det vil være individet selv som er slik eller sånn, og som velger. Uansett. Men hva man velger og hvordan man ser på ting er ofte et resultat av tidligere erfaringer.

Ingen av disse tingene gjør et forhold mellom to ulike personer i denne sammenhengen umulig. Man må bare ta det med i betraktningen og kommunisere om det. :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...