Gå til innhold

Spørre lege om antibiotika pga tur til Asia?

Anbefalte innlegg

Gjest itilfelle rottefelle

Skal til Kina i noen uker. Har lyst å spørre legen om han kan skrive ut antibiotika mot urinveisinfeksjon til å ha med på turen. Jeg har det ikke nå, men tenkte det kunne være kjekt å ha med. Lenge siden jeg har hatt det sist,og så har det ikke spesielt hyppig. Meeen jeg liker å forsikre meg litt. Skriver leger ut antibiotika i slike tilfeller?

Fortsetter under...

Leger liker at pasienter er fornuftige og forutseende :-)

''Leger liker at pasienter er fornuftige og forutseende :-)''

Nåja... Det er da ganske mange leger som blir provosert over at man har den frekkhet å sette seg inn i sakene selv. Man må være litt psykolog selv og stille spørsmålene slik at legen får følelsen av at det er kun han (jeg har bare erfaring med mannlige leger) som kommer med ideene ;-)

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

''Leger liker at pasienter er fornuftige og forutseende :-)''

Nåja... Det er da ganske mange leger som blir provosert over at man har den frekkhet å sette seg inn i sakene selv. Man må være litt psykolog selv og stille spørsmålene slik at legen får følelsen av at det er kun han (jeg har bare erfaring med mannlige leger) som kommer med ideene ;-)

Kvinner som plages med cystitter, bør etter min mening alltid ha antibiotika for neste episode liggende.

Kvinner som plages med cystitter, bør etter min mening alltid ha antibiotika for neste episode liggende.

Ehh. Ja,- det var jo ikke det jeg mente noe om. Men den bastante påstanden om at leger (som en gruppe) liker pasienter som tenker selv ;-)

Det er nemlig ikke alltid min erfaring - og har hørt veldig mange andre som har samme oppfatning.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Ehh. Ja,- det var jo ikke det jeg mente noe om. Men den bastante påstanden om at leger (som en gruppe) liker pasienter som tenker selv ;-)

Det er nemlig ikke alltid min erfaring - og har hørt veldig mange andre som har samme oppfatning.

Ok. Synd at det er slik.

Da må jeg omformulere meg: "Jeg håper at alle leger setter pris på pasienter som tar ansvar for egen helse."

Annonse

Nå fikk jeg lyst til å printe ut svaret ditt og gi til legen min!

Veit ikke hva cystitter er (googler det etterpå), men jeg er plaga av hyppige og kraftige urinveisinfeksjoner. De kommer "akutt" og er svært smertefulle, kun medisiner hjelper.

Veldig plagsomt når jeg er på reise, samt at det ofte oppstår utenom kontortida til legeseenteret... Da må jeg kjøre langt til nærmeste legevakt for å få en resept jeg ikke kan heve før neste virkedag.

Legen min nekter å gi meg en resept til å ha liggende, fordi om jeg sjølsagt ALDRI ville tatt en kur uten å ha symptomer! Heller ikke før en to mnd tur til Sør-Amerika ville han gjøre det, grrrr :-(

Gjest itilfelle rottefelle

Jeg tok en telefon til legekontoret, og sekretæren på telefonen lurte på om jeg ikke kunne skaffe meg antibiotika i Kina, hvis jeg fikk det når jeg var der. Svarte at det kanskje var litt vanskelig på bygda der jeg skulle. Hun skulle høre med legen, og han sa ja. Så nå er jeg fornøyd.

Takk for svar Nils Håvard.

Har ellers tatt med plaster, idoform, smertestillende/febernedsettende og termometer. Antibac, pyrisept , pinsett og en sårsalve som desinfiserer. Noe mer jeg burde ha med?

Gjest ville jeg

Jeg tok en telefon til legekontoret, og sekretæren på telefonen lurte på om jeg ikke kunne skaffe meg antibiotika i Kina, hvis jeg fikk det når jeg var der. Svarte at det kanskje var litt vanskelig på bygda der jeg skulle. Hun skulle høre med legen, og han sa ja. Så nå er jeg fornøyd.

Har ellers tatt med plaster, idoform, smertestillende/febernedsettende og termometer. Antibac, pyrisept , pinsett og en sårsalve som desinfiserer. Noe mer jeg burde ha med?

Jeg ville nå tatt med imodium.

Jeg hadde tatt med mefix og sportstape i tillegg.

• 2 uker senere...
Gjest UVI :)

Også kan du være flink å forebygge med å drikke nok, både pga fare for dehydrering i det varme klimaet og for å forebygge UVI , få også i deg sur drikke i form av appelsinjuice så du holder et surt klima i urinen, da er det mindre sjanse for at det oppstår urinveisinfeksjon :)

• 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...