Gå til innhold

Endetarmsåpning etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Etter å ha vært gjennom en fødsel for to uker siden virker det som om kroppen er i ferd med å komme seg igjen. Unntaket er endetarmsåpningen min, der jeg har flere "kuler" (et par klumper ca 1x1cm) utenfor åpningen, naturlig nok ikke særlig behagelig. Vil dette forsvinne av seg selv?

Jeg ble ikke sydd i dette området.

Dette tør jeg ikke spørre om noen andre steder, håper på svar..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34994-endetarms%C3%A5pning-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må vel være hemorrider?

Dette høres helt klart ut som hemorrider og er helt ufarlig. Hemmorider er helt vanlig å få etter en fødsel, eller gjerne i svangerskapet også, da det blir mye press på blodårene rundt endetarmsåpningen. Hemmorider er altså ikke noe skummelt, smittsomt, men altså blodårene som blir avstengt fra blodsirkulasjonen på en måte. Derfor samler det seg blod i "klaser" som kan liggen enten på utsiden eller innsiden av endetarmsåpningen. Du kan forsøke å bruke Scheriproct salve (reseptfritt), eller evt få resept på en kombinasjonspakning med stikkpiller og salve. Scheriproct inneholder blant annet kortison som er betennelsesdempende, samt at den virker smertestillende og kløestillende.

Lykke til!

Eg hadde sjølv store plager med hemorrider etter fødsel, men ville berre nevne at det kan vere slimhinnene som har komt litt fram (prolaps) noko som eg òg hadde. Viss ikkje det går fort over ville eg råde deg til å prøve akupunktur, det hjalp godt for begge mine plager.

Trine Endsjø, jordmor

Det høres helt klart ut som om du har fått hemorroider som en følge etter fødselen. Det voldsomme trykket i underlivet, fører ofte til at kvinner får slike plager en periode etter fødselen. Du kan prøve med Sheriproct e.l., en salve for dette formål, som fås kjøpt på apoteket. En annen ting du kan gjøre, er å ta isbiter, pakket inn i plastpose med en klut e.l. utenpå, og legge over stumpen en stund. Det kan være lurt å stå på alle fire, noe som er svært gunstig for sirkulasjonen i området. Når du har nediset hemorroidene, kan du prøve å dytte dem inn i anus hvis de ikke allerede har forsvunnet av seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...