Gjest Oss som prøver Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hei Jeg og min samboer forsøker å bli gravid - men er akkurat nå bekymret for at vi kanskje har mistet på første forsøk. Første blødningsdag i min forrige menstruasjon var 8 juni - og eggløsning kom som "normalt". Uken før forventet menstruasjon opplevde jeg sterk tretthet, metallsmak i munnen, ektrem stikking i venstresiden av magen/underlivet og kvalme, og hadde små forhåpninger av at vi hadde lykkes - men tok ikke graviditetstest ettersom dette på daværende tidspunkt var for tidlig. 2 dager etter forventet menstruasjon begynte det med blødninger, noe som jeg da trodde var menstruasjon og et mislykket forsøk. Problemet er at denne blødningen bare har eskalert i mengde og smerter. Smerten sitter lavt i underlivet, minner litt om menstruasjonssmerter, men allikevel litt annerledes. Blødningen minner meg på ingen måte om en menstruasjon i sammenligning med slik det pleier å være i fht mengde, smerter og varighet. Det oppleves som helt vanlig rødt, mørkt blod, men enkelte små sorte "klumper/flak" Jeg er nå på min 5 dag med blødninger, og det virker ikke som om det har tenkt til å gi seg med det første. Kan det hende at jeg faktisk er/var gravid, men nå opplever en spontanabort? Hvis det i såfall er spontanabort vi opplever, kan jeg ikke ha kommet lenger enn uke 4 - vil kroppen min utstøte dette av seg selv, eller må jeg oppsøke lege/jordmor og foreta utskraping? Eller kan dette rett og slett være at menstruasjonen min fremdeles ikke er i normal modus etter p-pille slutt i februar, og det bare er en meget meget sterk menstruasjon jeg opplever? (den hart vært presis fra mars - juni) Andre muligens interessante opplysninger: - Sluttet med Yasmin P-piller i februar 2010 (21-piller-brett) - Utført konisering i 2008 - 25 år gammel - Røyker ikke/drikker veldig sjelden - Går ikke på noe som helst medisinering På forhånd: Takk for forhåpentligvis et hjelpende svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350033-spontanabort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Du venter sikkert på svar fra fagperson, men jeg svarer nå litt allikevel. Først og fremst er spontanabort svært vanlig. Ved fire uker er det i større grad snakk om utstøtning av et befruktet egg enn et foster. Du vil nok ikke trenge utskrapning. Utskrapning er noe man utfører ved MA (missed abortion) hvor fosteret har dødd i livmoren, men ikke blitt støtt ut av kroppen. Det er ellers fornuftig at du ikke tar graviditetstest før mensen ikke kommer, så slipper du å stresse deg selv unødig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350033-spontanabort/#findComment-2988749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest worrymum Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg må bare si at min forrige graviditet opplevdes slik, nå har jeg aldri hatt menssmerter, men fikk kraftig menstruasjon to uker etter forventet mens, men kraftigere enn vanlig, mørkere og mer klumpete, blødde masse, men mest i to dager, så tok det av og jeg hadde brun utflod i hele ti dager! Jeg tok jo en test pga jeg merket dette ikke var vanlig mens, som ble positiv med en gang! tOK FLERE!. Ble først glad, men tenkte pga den kraftige blødningen at dette måtte være spontanabort. Dro til legen, men han ville ikke undersøke meg, siden jeg ikke hadde hatt smerter, måtte jeg bare regne med at jeg fortsatt var gravid, og det var litt tidlig å sjekke ennå.... Så stakkars meg gikk rundt en del uker og lurte på om jeg var gravid eller om jeg hadde abortert... legen gadd jo ikke se på meg. Testene var jo fortsatt positive, men det kan de være lenge etter en abort? Heldigvis viste deg seg at han hadde rett. Var så lettet på første ultralyden og da jeg fikk høre fosterlyden Jeg vil bare si at du får høre med legen og ble om å bli skikkelig undersøkt så du slipper å gå og bekymre deg. Krysse fingrene for at alt er bra, hvis ikke så håper jeg det klaffer neste gang 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350033-spontanabort/#findComment-2989302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hekta Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg må bare si at min forrige graviditet opplevdes slik, nå har jeg aldri hatt menssmerter, men fikk kraftig menstruasjon to uker etter forventet mens, men kraftigere enn vanlig, mørkere og mer klumpete, blødde masse, men mest i to dager, så tok det av og jeg hadde brun utflod i hele ti dager! Jeg tok jo en test pga jeg merket dette ikke var vanlig mens, som ble positiv med en gang! tOK FLERE!. Ble først glad, men tenkte pga den kraftige blødningen at dette måtte være spontanabort. Dro til legen, men han ville ikke undersøke meg, siden jeg ikke hadde hatt smerter, måtte jeg bare regne med at jeg fortsatt var gravid, og det var litt tidlig å sjekke ennå.... Så stakkars meg gikk rundt en del uker og lurte på om jeg var gravid eller om jeg hadde abortert... legen gadd jo ikke se på meg. Testene var jo fortsatt positive, men det kan de være lenge etter en abort? Heldigvis viste deg seg at han hadde rett. Var så lettet på første ultralyden og da jeg fikk høre fosterlyden Jeg vil bare si at du får høre med legen og ble om å bli skikkelig undersøkt så du slipper å gå og bekymre deg. Krysse fingrene for at alt er bra, hvis ikke så håper jeg det klaffer neste gang Etter en sponatanabort kan det faktisk ta to uker før hcg-nivået er så lavt at det ikke vil slå ut på en gravidtetstest. det de kan gjøre på legekontoret er å måle selv hcg-nivået hver tredje dag, det skal da øke ved en gaviditet og minke hvis det har vært en abort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350033-spontanabort/#findComment-2989346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Dessverre har jeg ikke fått svart deg før, spørsmålet forsvant i ferien. Du skal derfor ikke betale. Ja, det kan ha vært en spontanabort. Det skjer kanskje så ofte som i 50% av påbegynte graviditeter at det blir en abort, og i de fleste tilfeller registreres det som en forsinket menstruasjon. 15 % registrerer en spontanabort. Jeg går ut fra at blødningen nå har stoppet opp og situasjonen har løst seg. Det er sjelden aktuelt med utskrapning så tidlig. Det at du brukte p-pille frem til februar har ikke lenger betydning, pillenes hormoner er for lengst ute av kroppen. Du har jo hatt flere normale menstruasjoner som tegn på at du fungerer normalt med eggløsning. Du lever fornuftig. Husker du også å spise folat? Lykke til med neste forsøk. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350033-spontanabort/#findComment-2991491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Dessverre har jeg ikke fått svart deg før, spørsmålet forsvant i ferien. Du skal derfor ikke betale. Ja, det kan ha vært en spontanabort. Det skjer kanskje så ofte som i 50% av påbegynte graviditeter at det blir en abort, og i de fleste tilfeller registreres det som en forsinket menstruasjon. 15 % registrerer en spontanabort. Jeg går ut fra at blødningen nå har stoppet opp og situasjonen har løst seg. Det er sjelden aktuelt med utskrapning så tidlig. Det at du brukte p-pille frem til februar har ikke lenger betydning, pillenes hormoner er for lengst ute av kroppen. Du har jo hatt flere normale menstruasjoner som tegn på at du fungerer normalt med eggløsning. Du lever fornuftig. Husker du også å spise folat? Lykke til med neste forsøk. Vennlig hilsen Mette H Moen Dessverre lyktes det ikke å la deg slippe å betale for det forsinkede svaret. Med hensyn til hvor lenge svangerskapstesten holder seg positiv, så det helt avgjørende hvor langt graviditeten var kommet. Ved tidlig abort vil det ikke alltid observeres positiv test. Så den er ikke å stole på i den situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350033-spontanabort/#findComment-2991505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.