Gå til innhold

Noen som kan forklare hvordan kynnere er??

Anbefalte innlegg

Gjest Petrinemor

Hei!

Jeg er førstegangsfødende og nå i uke 23. Så jeg er med andre ord helt grønn...

Noen som kan forklare meg hva kynnere er og hvordan disse kjennes ut?

Jeg har stikkinger i underlivet, og strekkinger, av og til kjennes det ut som noen stikker en kniv i meg i morkaka! En slags sviende smerte. Og så har jeg litt stikking i skjedeinngang, som om jeg venter mens. Noen som kan forklare dette, er det normalt? Ønsker også svar fra jordmor, og alle dere andre med erfaring!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35009-noen-som-kan-forklare-hvordan-kynnere-er/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tingelinn 23+0

Sånne smerter som du beskriver hadde jeg mye i 1. svangerskap. Tror ikke det er kynnere du har. Hos meg ble det forklart som strekksmerter, fordi de båndene som er på siden av livmoren strekker seg og blir lengre. Det er ikke farlig tror jeg, men jordmor er jo mer den rette til å svare enn meg selvfølgelig. Stikkingen nede ved utgangen er også normal. Det hadde jeg også mye sist, og har hatt det litt denne gangen.

I dette svangerskapet har jeg mye kynnere som er vonde, og det kjennes helt annerledes. Magen blir hard som en basketball og det stikker,snører seg sammen fra alle kanter. Litt som en slags krampe synes jeg. Mine er skikkelig vonde og gir seg bare når jeg setter meg ned... Man kan også ha kynnere som ikke er vonde, hvor du bare kjenner at magen blir hard og litt "spissere" på en måte. Nå som jeg har født før kjenner jeg forskjellen på kynnere og annet vondt, men som 1.gangsfødende er det ikke så lett fot deg å vite forskjell tror jeg:o) Dessuten arter de seg forskjellig for alle, så det eneste sikre tegnet er at magen blir hard!

Lykke til

Trine Endsjø, jordmor

De kynnerne som man anser som normale og ufarlige tidlig i svangerskapet, gjøre i utgangspunktet ikke vondt. Det kjennes ut som om magen (livmoren) blir hard som en basketball, når den vanligvis er bløt som en ballong. Har du stikkinger og smerter, synes jeg du skal ta det opp med din lege/jordmor. Smertene dine kan imidlertid godt komme av at du er i en voldsom voksefase nå, og det er vanlig at det kjennes at livmoren vokser (strekksmerter). Kjennes det ut som menssmerter, kan det være at det kynnerne dine er i kraftigste laget, og da bør man holde et øye med livmorhalsen, så ikke modningen der starter for tidlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...