Gå til innhold

Bør jeg ta jerntilskudd?

Anbefalte innlegg

Gjest septembermum

Sist jeg var til kontroll var ikke hos fastlegen men en annen lege pga ferie.

Dette var en mannlig lege og det virket som han var litt urutinert ang. svangerskapskontroller, føltes av og til ut som jeg visste mer enn ham hehe :)

Men uansett da.

Jeg har tidlig i svangerskapet fått påvist en veldig høy ferritinverdi,

men i denne perioden hadde jeg hatt kraftig oppkast i to uker,

og i følge jordmor kan ferritin også være forhøyet ved infeksjoner ol. i kroppen.

kan denne ferritinverdien derfor ha vært misvisende?

Jeg spurte legen om jeg skulle ta ny ferritinprøve for å se hvordan jernlagrene var nå, men han mente det ikke var nødvendig, at det kun ble tatt hvis jeg hadde Hb under 10, nå hadde jeg den på 11.2, var da i uke 29.

Har siste ukene hatt perioder med hjertebank og slapphet, og tenker litt at det er pga den lave blodprosenten.

Spurte om jeg skulle ta jerntilskudd, først sa han det ikke var nødvendig, men så sa at han at når man var i 3. trimester klarte man uansett ikke få i seg nok jern via kosten og måtte ta tilskudd. Stemmer dette?

Eller bør jeg få målt ferritin før jeg tar noe jerntilskudd?

Jeg syns Hb var litt lav nå i forhold til sist jeg var gravid,

da var Hb på 12 samme dag som fødsel...hadde keiersnitt sist og har derfor økt risiko for store blødninger under fødsel i følge jordmor... så er kanskje lurt å bygge opp jernlagrene?

Og hvor mye jern bør jeg ta?

Kan jeg ta Duroferon Duretter, eller er de for sterke?

Jeg har Floradix jernekstrakt, har hørt det er lettere for kroppen å ta opp jern i denne formen og at man får mindre bivirkninger... har ikke begynt å ta jerntilskudd ennå, og nå er jeg i uke 31.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350105-b%C3%B8r-jeg-ta-jerntilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

11,2 er ikke lav blodprosent, derimot en veldig fin verdi.

Jerntilskudd anbefales ikke uten råd fra lege.

Spør legen neste gang om å ta en utvidet blodprøve for å sjekke jernlagret ditt.

Jeg måtte ta jerntilskudd, og det var ikke kjekt! forstoppelse til de grader, akkurat så ikke graviditeten i seg selv gir nok forstoppelse :-p

Gjest septembermum

11,2 er ikke lav blodprosent, derimot en veldig fin verdi.

Jerntilskudd anbefales ikke uten råd fra lege.

Spør legen neste gang om å ta en utvidet blodprøve for å sjekke jernlagret ditt.

Jeg måtte ta jerntilskudd, og det var ikke kjekt! forstoppelse til de grader, akkurat så ikke graviditeten i seg selv gir nok forstoppelse :-p

Ja, derfor jeg tenker på den Floradix miksturen, for den gir ikke slike bivirkninger, og inneholder ekstra B- og C-vitaminer. Har hørt det er mindre fare for overdosering når man tar det i slik form i stedet for tabletter.

Sist jeg var gravid tok jeg Floradix. Da hadde jeg 12 i blodprosent ved fødsel.

Har vært plaget med hjertebank og slapphet siste tiden og tenkt det er pga lave jernverdier, men har ikke tatt tilskud, eneste jeg har gjort er å spist brødskiver med leverpostei og drukket appelsinjuice for å øke jernopptaket. Men som sagt så sa han legen at i tredje trimester klarer man ikke få i seg nok jern via kosten?

Men spurte jo om å få målt jernlagrene, men han ville ikke det.

Nå skal jeg ikke til kontroll før i starten av august, men da til jordmor, og hun tar vel bare blodprosenten? Får vel se der da, om den er veldig lav om jeg bør få meg en legetime og målt jernverdiene...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...