Gå til innhold

Venter på uføretrygd - får ingenting

Anbefalte innlegg

Det gjelder ikke meg men ei venninne. Hun har gått runden med sykemelding og rehabilitering. Nå får hun ikke rehabiliteringspenger mer, fordi det ikke er utsikt til bedring. Hun har hele tiden vært sykmeldt/rehab. 50%. Hadde i utgangspunktet nesten full stilling.

Nå får hun ingenting fra trygdekontoret fordi hun venter på behandling av uførhetssøknaden. Kan dette virkelig være tilfellet? Hun må leve av halv lønn.

Har trygdekontoret lov til å fraskrive seg ansvaret på denne måten? Må hun gå på sosialkontoret?

Fortsetter under...

Jeg har sagt det før og sier det igjen: En søknad om uførepensjon er IKKE avslagsgrunn for rehab.penger! Først i det øyeblikk det er avklart at uførepensjon mest sannsynligvis blir innvilget er det grunnlag for stans, men da kan man istedet får foreløpig uførepensjon (så sant man ikke har masse oppsparte midler å leve av i mellomtiden).

Jeg har sagt det før og sier det igjen: En søknad om uførepensjon er IKKE avslagsgrunn for rehab.penger! Først i det øyeblikk det er avklart at uførepensjon mest sannsynligvis blir innvilget er det grunnlag for stans, men da kan man istedet får foreløpig uførepensjon (så sant man ikke har masse oppsparte midler å leve av i mellomtiden).

Tusen takk for svar, det var jo det jeg trodde. Men hva om uførepensjon ikke blir innvilget? Kan det være at de er uenige om diagnosen?

Trygdekontoret fraskriver seg alt ansvar.... Hva skal hun gjøre?

Tusen takk for svar, det var jo det jeg trodde. Men hva om uførepensjon ikke blir innvilget? Kan det være at de er uenige om diagnosen?

Trygdekontoret fraskriver seg alt ansvar.... Hva skal hun gjøre?

Det er alltid en mulighet å klage / anke på vedtak man ikke er fornøyd med. Får hun avslag må hun vurdere begrunnelsen, sjekke sakspapirene og ut fra dette vurdere hvilke muligheter hun har.

Du kan jo alltids tipse henne om at det finnes hjelp å få, se f.eks http://trygdehjelpen.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...