Gå til innhold

Leie til en utlending

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Jeg skulle til å leie ut og den første som ringte og møtte opp var en utlending. Flere ringte og avtalte visning mens jeg ventet på at han kom. Da jeg sa til han at jeg ville tenke meg om ble han litt rar og sa: Det er alltid slik siden jeg er fra......., jeg har fast jobb og du kan få criminal record. Mannen snakket flytende engelsk.

Jeg sa at jeg kun ville sjekke referensane hans og at han hadde gode muligheter siden han var først. Jeg ringte siden arbeidsgiver og fikk gode referanser og bekreftelse på fast jobb.

Rett etterpå kom et purungt par og elsket leiligheten med engang. De var så unge og umodne at jeg grøsset ved tanken på å leie dem. Så for meg at det ene løper hjem til mamma rundt juletider og det andre greier ikke å betale leie.

Var da kjapp å bestemme meg og ringte den første og sa at jeg hadde valgt han. Reaksjonene var raske rundt meg. Om jeg ikke hadde sett statistikken over vold og narkotika og alle avisoverskriftene om akkurat denne gruppen mannfolk.

Jeg måtte forsvare meg, og bl.a. forsvare at jeg bare smilte og sa at jeg ikke trengte kriminal attest for å leie ut leilighet. Det holdt med referanse fra arbeidsgiver.

Er dette virkelig blitt slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350172-leie-til-en-utlending/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

26

• Maximia

25

• Colette

20

• ShitDiddelyDo

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Om det er slik kan jeg ikke si noe om, men du har sikkert rett i det. Vi har ihvertfall verdens hyggeligste leieboer i kjellerleiligheten. Han er muslim fra Palestina. Aldri noe tull med han. Stille og rolig og sikker betaler. Av og til kan jeg hoere naar han ber om natta.

En annen gang leide vi ut 1 etasje (foer vi selv begynte aa ta i bruk begge etasjene) til en familie fra Iran. Ikke noe tull med dem heller annet enn at mannen var litt paranoid, noe som kan ha med at han jobbet i ambasaden aa gjoere. Jeg vet ikke.

Det var litt liv om natta der nede under fastetiden, men ellers rolig.

Gjest sandra010

Det er litt komisk å se at du fordømmer det unge paret, men samtidig reagerer du på at andre fordømmer den utenlandske mannen.

’’Er dette virkelig blitt slik?’’

Det er da mange som leier ut til utlendinger, så nei det er ikke ”slik” for alle.

Jeg oppfatter dette som litt konstruert. Fikk hele omgangskretsen din vite hvem du skulle leie ut til, i det øyeblikket du ga leietakeren beskjed? Hvis vi bare snakker om etpar skeptikere her, er det vel ikke noe bevis på at noe har blitt verken slik eller sånn, bare at du har fortalt det til noen som har fordommer. Akkurat som du hadde mot det unge paret.

Reaksjonen til leietakeren din er også ganske stereotyp - det trenger faktisk ikke være pga. fordommer at man ikke får er leilighet selv om man er først på visning. Det er mange om beinet for tiden og helt normalt at utleier ikke avgjør noe som helst før man har hatt flere innom.

Gjest heldig som får bo gratis men

Jeg så nettopp en nyhetssak ang en utenlandsk fyr som leide hos ulike,

han skiftet lås og nektet å flytte ut, betalte ikke husleie eller noe

og hvis huseier truet med utkastelse kom han med masse lover og regler og at han kjente til rettighetene sine og bla bla....

Viste seg dette var en svindler som hadde bedratt flere!

og hvis huseier truet med utkastelse kom han med masse lover og regler og at han kjente til rettighetene sine og bla bla....

Så hvis han tilfeldigvis hadde vært norsk, så ville du advart mot å leie ut til nordmenn?

Annonse

hidi, the scorpion

Var ikke han amerikaner?

Gjest tenk på det du!

Så hvis han tilfeldigvis hadde vært norsk, så ville du advart mot å leie ut til nordmenn?

nei, men kanskje faktum er at en utlending kan være en ulovlig innvandrer uten papirer på hvem han egentlig er og derfor lettere kan stikke av fra regningen.

Vi normenn er så forskjellige og det vet vi om. Selv om det er forskjell på utlendinger kan de ha en kjæsjkulturell oppførsel som skremmer oss til å stigmatisere en gruppe. Sikkert ikke politisk korrekt, men man bør fortsatt ha lov å velge hvem man har lyst å ha i hus.

Min søster leier ikke ut til håndverkere med enkeltmannsforetak, fordi hun gjennom jobben sin ser litt av hvert. Mannen hennes ga den ene utleieleiligheten til en håndtverker, min søster fikk rett og mannen skyldte tilslutt 50000 kr i husleie.

Har man hatt utlendinger i hus som sitter å skriker i munnen på hverandre så man tror det er konstant krangling hele natta, leier man ikke til mennesker fra det landet. Kall meg gjerne rasist, men normale folk sover om natta og jobber på dagen.

''Jeg så nettopp en nyhetssak ang en utenlandsk fyr som leide hos ulike, han skiftet lås og nektet å flytte ut, betalte ikke husleie eller noe og hvis huseier truet med utkastelse kom han med masse lover og regler og at han kjente til rettighetene sine og bla bla.... Viste seg dette var en svindler som hadde bedratt flere!''

Og dette var fordi han var "utenlandsk"? Jeg har faktisk vært borti flere nordmenn med en bedragersk natur, som ikke gjør opp for seg, og snylter på mennesker rundt seg,

Gjest heldig som får bo gratis men

''Jeg så nettopp en nyhetssak ang en utenlandsk fyr som leide hos ulike, han skiftet lås og nektet å flytte ut, betalte ikke husleie eller noe og hvis huseier truet med utkastelse kom han med masse lover og regler og at han kjente til rettighetene sine og bla bla.... Viste seg dette var en svindler som hadde bedratt flere!''

Og dette var fordi han var "utenlandsk"? Jeg har faktisk vært borti flere nordmenn med en bedragersk natur, som ikke gjør opp for seg, og snylter på mennesker rundt seg,

Nei, men det jeg ville med dette er at det er en slik en som går rundt og lurer folk, så da må en være skeptisk om en med amerikansk aksent vil leie hos seg og sjekke referansene. For dette er en gjenganger.

selvsagt finnes slike blant nordmenn og.

dette var bare henblikk til en nyhetssak.

Uansett hvem man leier ut til bør man som prinsipp sjekke referansene og følge magefølelsen, og ikke minst ha en god kontrakt som gir deg som huseier rettigheter dersom det skulle oppstå noe problemer.

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Nei, men det jeg ville med dette er at det er en slik en som går rundt og lurer folk, så da må en være skeptisk om en med amerikansk aksent vil leie hos seg og sjekke referansene. For dette er en gjenganger.

Uansett hvem man leier ut til bør man som prinsipp sjekke referansene og følge magefølelsen, og ikke minst ha en god kontrakt som gir deg som huseier rettigheter dersom det skulle oppstå noe problemer.

Det finnes kjeltringer blandt alle folkeslag. Vi hadde en gang en leieboer som ikke betalte husleie. Det begynte med et innkassokrav paa 50.000 som naa har vokst til 110.000. Pengene ser vi sannsynligvis aldri noe til, men hun har i hvertfall dette hengende over seg og vil aldri blitt kvitt det. Saken ruller og gaar.

Hun er etnisk norsk.

Jeg har bare så utrolig lite sans for generaliseringer, enten det gjelder det ene eller det andre. Selvfølgelig skal man prøve og finne hva slags folk man leier ut til. Her hvor jeg bor består leietakere stort sett av rusmisbrukere, men ingen av dem er "utenlandske":-)

Det finnes kjeltringer blandt alle folkeslag. Vi hadde en gang en leieboer som ikke betalte husleie. Det begynte med et innkassokrav paa 50.000 som naa har vokst til 110.000. Pengene ser vi sannsynligvis aldri noe til, men hun har i hvertfall dette hengende over seg og vil aldri blitt kvitt det. Saken ruller og gaar.

Hun er etnisk norsk.

Ja, det er akkurat det det gjør :-) Jeg eide en gang en leilighet som jeg ville leie ut. Men jeg ga opp, ford i det bare ble kluss og problemer. Og de var etnisk norske, alle som en. Jeg har også fortsatt en husleie til gode, kom jeg på, da du skrev ditt innlegg. Men jeg anser den leien som tapt for lengst,selv om jeg sendte fordringen til inkasso.

Gjest skeptisk til alle

Når en først skal ha referanse så syns jeg en bør sjekke ikke bare inntekt, men også betaligsvilje. Ville sjekket opp med tidligere utleiere og evt også tatt en kredittsjekk.

Jeg stusser på utlendinger som er veldig raske med å føle seg trakassert når de møter litt motgang. Alle potensielle leietakere bør møtes med en viss dose skepsis.

Gjest Nickløsheletia

Ja, det er akkurat det det gjør :-) Jeg eide en gang en leilighet som jeg ville leie ut. Men jeg ga opp, ford i det bare ble kluss og problemer. Og de var etnisk norske, alle som en. Jeg har også fortsatt en husleie til gode, kom jeg på, da du skrev ditt innlegg. Men jeg anser den leien som tapt for lengst,selv om jeg sendte fordringen til inkasso.

Etter som jeg forsto paa min bedre halvdel, saa er bare aa la saken gaa. Hvis ikke inkassobyraaet fixer det, blir det ingen utgifter paa oss.

Jeg skjoenner ikke hvordan enkelte kan tro at en regning bare blir borte etterhvert?

Når en først skal ha referanse så syns jeg en bør sjekke ikke bare inntekt, men også betaligsvilje. Ville sjekket opp med tidligere utleiere og evt også tatt en kredittsjekk.

Jeg stusser på utlendinger som er veldig raske med å føle seg trakassert når de møter litt motgang. Alle potensielle leietakere bør møtes med en viss dose skepsis.

Det er enkelte utlendinger som leter med lys og lykt etter om de blir utsatt for diskriminering/rasisme. Disse får de svært vanskelig, for enhver antydning til urettferdig behandling eller at livet ikke glir slik man ønsker, blir sett på som diskriminering.

Jeg har problemer med å få meg jobber jeg ønsker, fordi jeg ikke er komfortabel i intervjusituasjon. Slik er det for meg og mange andre uten at vi kan hyle opp om rasisme.

Etter som jeg forsto paa min bedre halvdel, saa er bare aa la saken gaa. Hvis ikke inkassobyraaet fixer det, blir det ingen utgifter paa oss.

Jeg skjoenner ikke hvordan enkelte kan tro at en regning bare blir borte etterhvert?

Min leietaker hadde en ordning med at sosialkontoret skulle betale automatisk for henne. Av en eller annen grunn skjedde det ikke. Dette er nå over 20 år siden, og det siste jeg hørte var at hun hadde gått med på en nedbetalingsavtale med noen få hundrelapper i mnd. Hun betalte en eller to ganger, og siden har det vært stille om den saken. Så sannsynligvis har hun sluppet unna restbeløpet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...