Gå til innhold

Leie til en utlending

Anbefalte innlegg

Vi normenn er så forskjellige og det vet vi om. Selv om det er forskjell på utlendinger kan de ha en kjæsjkulturell oppførsel som skremmer oss til å stigmatisere en gruppe. Sikkert ikke politisk korrekt, men man bør fortsatt ha lov å velge hvem man har lyst å ha i hus.

Min søster leier ikke ut til håndverkere med enkeltmannsforetak, fordi hun gjennom jobben sin ser litt av hvert. Mannen hennes ga den ene utleieleiligheten til en håndtverker, min søster fikk rett og mannen skyldte tilslutt 50000 kr i husleie.

Har man hatt utlendinger i hus som sitter å skriker i munnen på hverandre så man tror det er konstant krangling hele natta, leier man ikke til mennesker fra det landet. Kall meg gjerne rasist, men normale folk sover om natta og jobber på dagen.

Og nordmenn er tydeligvis det eneste unntaket til denne regelen, siden du regner resten av verden for utlendinger?

Fortsetter under...

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

26

• Maximia

25

• Colette

20

• ShitDiddelyDo

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Min leietaker hadde en ordning med at sosialkontoret skulle betale automatisk for henne. Av en eller annen grunn skjedde det ikke. Dette er nå over 20 år siden, og det siste jeg hørte var at hun hadde gått med på en nedbetalingsavtale med noen få hundrelapper i mnd. Hun betalte en eller to ganger, og siden har det vært stille om den saken. Så sannsynligvis har hun sluppet unna restbeløpet.

Det er kanskje foreldet naa. Du burde ha fulgt opp saken den gang, men det er lett aa vaere etterpaaklok:)

Sannsynligvis hadde jeg gitt opp jeg ogsaa, men ikke han jeg bor sammen med:)

Det er enkelte utlendinger som leter med lys og lykt etter om de blir utsatt for diskriminering/rasisme. Disse får de svært vanskelig, for enhver antydning til urettferdig behandling eller at livet ikke glir slik man ønsker, blir sett på som diskriminering.

Jeg har problemer med å få meg jobber jeg ønsker, fordi jeg ikke er komfortabel i intervjusituasjon. Slik er det for meg og mange andre uten at vi kan hyle opp om rasisme.

Dette var et merkelig innlegg, synes jeg. Ligger det ikke til den menneskelige natur å ville forklare sine problemer ut i fra hvordan man opplever sin egen situasjon? "De" gjør jo ikke noe annet enn det du selv gjør.

Det er kanskje foreldet naa. Du burde ha fulgt opp saken den gang, men det er lett aa vaere etterpaaklok:)

Sannsynligvis hadde jeg gitt opp jeg ogsaa, men ikke han jeg bor sammen med:)

He..he...Jeg kan være ganske prinsippfast jeg også:-) Men noen ganger så blir jobben (ergrelsen) større enn inntekten:-)

Annonse

Gjest julebruus

Min leietaker hadde en ordning med at sosialkontoret skulle betale automatisk for henne. Av en eller annen grunn skjedde det ikke. Dette er nå over 20 år siden, og det siste jeg hørte var at hun hadde gått med på en nedbetalingsavtale med noen få hundrelapper i mnd. Hun betalte en eller to ganger, og siden har det vært stille om den saken. Så sannsynligvis har hun sluppet unna restbeløpet.

Man har aldri en avtale om at sosialjenesten skal betale til evig tid ;-)

Gjest heldig som får leie gratis men

Ikke hvis han har bankkonto og personnr.

Nemlig, derfor må man sjekke opp sånt, pluss referanser, før man leier ut.

Dette gjelder både utlendinger og nordmenn.

Finnes nok nordmenn med falske papirer og.

Farlige forbrytere... som en dag bryter seg inn i ditt hjem og voldtar og dreper din kone og tenner på huset. For å sette ting på spissen.

Har selv en leilighet i huset jeg kan leie ut,

men har så langt ikke gaddet pga jeg vet det ofte blir problemer med leietakere uansett hvem det er, studenter, enslige, par, fast jobb, alenemødre osv...

Man må ha en god kontrakt osv og sjekke referanser, men likevel.

Jeg liker å ha privatliv, å ha huset for meg selv uten å ha noen leieboere å bekymre meg for. Utlendinger eller nordmenn.

Gjest julebruus

Nei. Men dette sviktet etter 1.mnd. Jeg fikk aldri husleie i det hele tatt.

Da tviler jeg på at det var en avale om at de skulle betale. (Hvis det hadde skjedd en feil ville du jo da fått det i ettertid)

Jge betviler overhodet ikke at hun sa de hadde en avtale, men jeg tviler sterkt på at de faktisk hadde en.

Annonse

Og nordmenn er tydeligvis det eneste unntaket til denne regelen, siden du regner resten av verden for utlendinger?

Jeg har hjulpet en kurdisk gutt til å få seg leilighet i et hybelhus jeg bodde i fordi jeg så at han hadde veldig store problemer med å leie sammen med kompiser og finne et plass å bo der han kunne få slå seg til ro. Han var kjæresten min, så jeg kjente han godt og la inn et godt ord for han. Det hadde jeg sikkert gjort igjen uavhengig av hans najonalitet. Jeg måtte oppdra han litt, men slik er det vel med flere.

Da tviler jeg på at det var en avale om at de skulle betale. (Hvis det hadde skjedd en feil ville du jo da fått det i ettertid)

Jge betviler overhodet ikke at hun sa de hadde en avtale, men jeg tviler sterkt på at de faktisk hadde en.

Det har du sikkert rett i :-) Det var jeg som var godtroende og lettlurt i dette tilfellet.

Jeg har hjulpet en kurdisk gutt til å få seg leilighet i et hybelhus jeg bodde i fordi jeg så at han hadde veldig store problemer med å leie sammen med kompiser og finne et plass å bo der han kunne få slå seg til ro. Han var kjæresten min, så jeg kjente han godt og la inn et godt ord for han. Det hadde jeg sikkert gjort igjen uavhengig av hans najonalitet. Jeg måtte oppdra han litt, men slik er det vel med flere.

Vel, jeg ser fremdeles ikke hvordan du kan generalisere over hele gruppen "utlendinger" (alle fra svensker til ghanesere), eller hvordan denne gruppen skal være forskjellig fra norske statsborgere?

Med vennlig hilsen

Gjest glad jeg er kvitt ham

Ikke bare deg i så fall....

En sosialkurator lovet meg penger for en sosialklient, jeg fikk heller aldri betalt.... Så da er vi to;)

De pleier å rote med papira på sossen,

eksen min hadde ikke betalt strømregninger og hadde avtale med sossen om at de skulle betale for han, dvs d var hans trygd, men det gikk et visst beløp til sossen og de skulle sørge for at alle kreditorer fikk penger før han brukte dem opp på tull. Så fikk han bare et minimalt beløp av trygda si til å leve for ellers.

Det var slutt med meg og min eks, men ved en feil stod jeg fortsatt som medeier på strømmåleren og fikk varsel om inkasso! jeg trodde jo han hadde betalt regningene jeg pga ordningen hos sossen, dessuten trodde jeg at jeg var ute av den avtalen, han skulle ordne alt... jeg har jo ikke peil åssen formaliteter som må til.

Måtte visst fylle ut et skjema og strømmåleren og så måtte jeg betale en sluttsum for å komme ut av avtalen med strømselskapet? Jeg ble jo ganske forbannet, visste jo ikke det var så mye styr, dette var 4 år etter at jeg hadde flytta fra han!

Ringte også sossen ang regningene og da viste det seg at det hadde vært noe tull med papirene, men at de nå skulle få ordnet det så de skulle betale strømregningen.

NÅ har jeg ikke hørt mer, så regner med saken er i boks. Så får han bare styre selv.

Ikke hvis han har bankkonto og personnr.

Jeg leide hos en mann som var svært opptatt av at han skulle ha husleia kontant. Jeg nektet plent og ville betale på konto. Det er sikkert flere som gjerne vil ha husleia svart, da trenger man ikke verken personnr. eller kontonr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...