Gå til innhold

Leie til en utlending

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

26

• Maximia

25

• Colette

20

• ShitDiddelyDo

6

Mest aktive i denne tråden

Det er jeg helt enig med deg i, men poenget er at det ikke alltid er så klart hva som er fakta.

For eksempel: er en person med norsk OG fransk pass "utlending"? Norsk? Begge deler?

Har man da individer som er både nordmenn og utlendinger?

Det er klart at det ikke er. Jeg snakker om de tilfellene hvor ting er klart definert, og hvor fakta er fastslått. I hvert fall pr. d.d.,og hva som er mulig ut i fra vår kunnskap pr. i dag. Hvordan skulle det ellers gå med våre stakkars hoder, hvis vi ikke forholdt oss til dette:-)

ShitDiddelyDo

Det er i mitt hode ikke en mening, men en benektelse av et faktum:-) Jeg kan "mene" at jeg er en mann, men den meningen vil allikevel overstyres av det faktum at jeg er en kvinne:-) Det finnes ikke rom for og diskutere fakta.

Joda, det finnes rom for debatt også rundt kjønn. Bare spør kjønnsforskerne til Eia - eller enda bedre; Monty Python. :)

Se og lær!

''Alle mennesker med norsk statsborgerskap er nordmenn, det er fakta.''

Takk.

===

Det stilles også krav om å delta på kurs. Det betyr ikke at alle er i stand til å tilegne seg informasjon, akkurat som mange i Norge faktisk ikke kan engelsk.

De aller, aller fleste innvandrere i Norge snakker helt grei norsk. De få som ikke gjør det har vanligvis enten lærevansker, eller andre gode grunner. Noen få lever i et lite eget "samfunn" og trenger det vel ikke. Synd, men slik er det. Det er deres rett i den norske Grunnloven.

Det blir en helt annen debatt, at det finnes kvinner som hentes fra det vide utland og blir stengt inn i en leilighet i Norge uten mulighet til å delta i samfunnet vårt på noen som helst måte. Nekte disse kvinnene statsborgerskap ville være å trykke de enda lenger ned, så det mener jeg ikke. Jeg vet at dette ikke gjelder mange kvinner, men det er lett for mennene til disse kvinnene å trenere mulighetene for disse kvinnene å få delta på norsk-kurs. Jeg har møtt flere husmødre som jeg ikke har kunnet prate med fordi de har menn som ikke ser noe poeng i at hun skal kunne norsk.

Gjest Nickløsheletia

''Alle mennesker med norsk statsborgerskap er nordmenn, det er fakta.''

Takk.

===

Det stilles også krav om å delta på kurs. Det betyr ikke at alle er i stand til å tilegne seg informasjon, akkurat som mange i Norge faktisk ikke kan engelsk.

De aller, aller fleste innvandrere i Norge snakker helt grei norsk. De få som ikke gjør det har vanligvis enten lærevansker, eller andre gode grunner. Noen få lever i et lite eget "samfunn" og trenger det vel ikke. Synd, men slik er det. Det er deres rett i den norske Grunnloven.

Og en del kan vaere analfabeter fra det landet de kommer i fra som vanskeliggjoer laerdom ytterligere.

ShitDiddelyDo

Alle mennesker med norsk statsborgerskap er nordmenn, det er fakta. Jeg mener likevel at det burde ha vært stilt krav til norsk kunnskaper for å kunne få norsk statsborgerskap, selv om det ikke er et krav i dag.

''Jeg mener likevel at det burde ha vært stilt krav til norsk kunnskaper for å kunne få norsk statsborgerskap, selv om det ikke er et krav i dag.''

Da vil etniske nordmenn havne i et dilemma der de ikke består testen, og ender opp uten statsborgerskap.

Mange nordmenn i dag vet ikke engang hvorfor vi feirer 17. mai.

Annonse

Gjest segunda

Det blir en helt annen debatt, at det finnes kvinner som hentes fra det vide utland og blir stengt inn i en leilighet i Norge uten mulighet til å delta i samfunnet vårt på noen som helst måte. Nekte disse kvinnene statsborgerskap ville være å trykke de enda lenger ned, så det mener jeg ikke. Jeg vet at dette ikke gjelder mange kvinner, men det er lett for mennene til disse kvinnene å trenere mulighetene for disse kvinnene å få delta på norsk-kurs. Jeg har møtt flere husmødre som jeg ikke har kunnet prate med fordi de har menn som ikke ser noe poeng i at hun skal kunne norsk.

Skal disse kvinnene få norsk statsborgerskap? Hvordan har du tenkt å definere hvem er frivillig hjemme og hvem er innestengt av mannen? Det du sier er at vi skal forskjellsbehandle kvinner og menn siden kvinnene kan være undertrykket av menn.

Ja, og det er fælt (og man må gjøre noe med det), men diskusjonen her var jo om hun var norsk eller ei. ;-)

Med vennlig hilsen

''Jeg mener likevel at det burde ha vært stilt krav til norsk kunnskaper for å kunne få norsk statsborgerskap, selv om det ikke er et krav i dag.''

Da vil etniske nordmenn havne i et dilemma der de ikke består testen, og ender opp uten statsborgerskap.

Mange nordmenn i dag vet ikke engang hvorfor vi feirer 17. mai.

I Danmark så har de en skriftlig eksamen i dansk, forårsaket av press fra Dansk Folkeparti (Danmarks svar på Frp).

Dog var det pinlig i år, ettersom "utlendingene" oppdaget at danskeksamen hadde feil svar! *LOL*

Med vennlig hilsen

Og en del kan vaere analfabeter fra det landet de kommer i fra som vanskeliggjoer laerdom ytterligere.

Nettopp. Det er selvsagt meget vanskelig for analfabeter (som heller ikke er vant med å lære noe akademisk) å plutselig skulle sette seg på skolebenken i voksen alder.

Med vennlig hilsen

Med tanke på hvor populært det er for kvinner å bruke klær som tradisjonelt var herre-klær, så kan det diskuteres! ;-)

Det er så:-) Men klærne er jo bare et symbol på den makten kvinner i dag ønsker og ha på menns premisser. Jeg skjønner det ikke, og har ikke noe som helst ønske om å være mann:-)

Annonse

Skal disse kvinnene få norsk statsborgerskap? Hvordan har du tenkt å definere hvem er frivillig hjemme og hvem er innestengt av mannen? Det du sier er at vi skal forskjellsbehandle kvinner og menn siden kvinnene kan være undertrykket av menn.

Alle kommer til å få statsborgerskap uavhengig av hva lille meg skulle mene. Undertrykkelse av kvinner bør tas på alvor, men hvordan man kan hjelpe disse kvinnene vet jeg ikke. Når jeg snakker om å delta i samfunnet, betyr ikke det at alle kvinner må ut i arbeidslivet, det bør være frivillig.

Gjest segunda

Alle kommer til å få statsborgerskap uavhengig av hva lille meg skulle mene. Undertrykkelse av kvinner bør tas på alvor, men hvordan man kan hjelpe disse kvinnene vet jeg ikke. Når jeg snakker om å delta i samfunnet, betyr ikke det at alle kvinner må ut i arbeidslivet, det bør være frivillig.

Vi lever i et demokratisk samfunn og det betyr at det vi mener har en betydning. Selvfølgelig skal ikke kvinner undertrykkes, men menn skal det heller ikke.

Det er ikke nok å vite om en kvinne at hun kommer fra et annet land og er hjemmeværende til å si at hun er undertrykket.

Vi lever i et demokratisk samfunn og det betyr at det vi mener har en betydning. Selvfølgelig skal ikke kvinner undertrykkes, men menn skal det heller ikke.

Det er ikke nok å vite om en kvinne at hun kommer fra et annet land og er hjemmeværende til å si at hun er undertrykket.

Å være hjemmeværede med barn kan være et valg og kvinnen kan også være enig med mannen sin om at norsk.kunnskaper er overflødig og noe hun ikke har behov for, det vet vi ikke. Det er derfor jeg sier det er vanskelig å hjelpe de kvinnene som ønsker å få med seg hva som skjer utenfor husets fire vegger.

Gjest segunda

Å være hjemmeværede med barn kan være et valg og kvinnen kan også være enig med mannen sin om at norsk.kunnskaper er overflødig og noe hun ikke har behov for, det vet vi ikke. Det er derfor jeg sier det er vanskelig å hjelpe de kvinnene som ønsker å få med seg hva som skjer utenfor husets fire vegger.

Jeg møter mennesker hele tiden som snakker ikke norsk og det gjelder både mann og kvinner. Jeg har aldri hatt inntrykk av at de synes norskkunnskaper er overflødige, men heller at de får det ikke til uansett hvor mye de går på norsk kurs. Jeg er dypt uenig i at slike mennesker ikke skal bli behandlet på lik linje med dem som har mer evner til å lære seg språk.

Jeg hadde ikke fordommer mot det unge paret, men jeg stolte ikke på dem.

"Hele" min omgangskrets er ganske vidt begrep. Slik du uttrykker deg så viser du fordommer mot meg.

Jeg mente bare at hvis det du straks fikk reaksjoner, og det liksom skulle tyde på at samfunnet var blitt slik eller sånn, må det dreie seg om ganske mange. Det var derfor jeg lurte på om du hadde fortalt det øyeblikkelig til svært mange / hele omgangskretsen.

Hvis du bare nevner det for noen få og akkurat de reagerer, er det ikke noe tegn på at ting har blitt verken slik eller sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...