Gå til innhold

Slutt for Black Boy-krydder

Anbefalte innlegg

Gjest speer
Skrevet

Krydderserien Black Boy skifter navn på grunn av det enkelte mener er rasistiske undertoner.

– Fra og med september kommer vi gradvis til å erstatte Black Boy-merket med ny krydderportefølje som får navnet Toro, sier direktør for kommunikasjon i Rieber & Søn, Geir Mikalsen, til DN.no.

Han bekrefter at navneendringen kommer som et resultat av at enkelte mener navnet har rasistiske undertoner.

– Noen vil helt sikkert stille spørsmål ved hvorfor vi i all verden velger å endre et så etablert merkenavn. Men vi vurderte argumenter for og imot og kom til at vi ikke ønsker et merke som i 2010 kan oppfattes som rasistisk, sier Mikalsen.

http://www.t-a.no/siste/article125490.ece

Den politiske korrektheten går over alle støvleskaft. Snart forsvinner nok uttrykk som "svindyrt" og "grisebillig" også (av hensyn til muslimene). Og hva med "svarte penger", har ikke det egentlig en negativ rasistisk klang? Hva med "Blendahvit" eller "hvit brud"? For ikke å snakke om "O'boy sjokoladepulver".

Og hvor er det forresten blitt av Negro sukkerkulør?

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• ShitDiddelyDo

4

• hidi, the scorpion

4

• wizdom

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Akkurat i dette tilfellet synes jeg det er greit med navnebytte. Når jeg fikk vite grunnen til at de byttet. "Black boy" er visstnok svært nedsettended å si. Ellers kan jeg være enig i at man drar den politiske korrektheten vel langt i mange lignende tilfeller.

Skrevet

Velkommen til post-Aparheid verden.

Jeg foreslår du setter deg inn i hva "Boy" betyr (det er "Boy" i kombinasjon med "Black" som er problemet).

Hva med ord som "Lausunge"? Jeg regner med at du heller ikke ønsker å være politisk korrekt nok til ikke å bruke et godt innarbeidet ord som lausunge?

Skrevet

Jeg foreslår du setter deg inn i hva "Boy" betyr (det er "Boy" i kombinasjon med "Black" som er problemet).

Hva med ord som "Lausunge"? Jeg regner med at du heller ikke ønsker å være politisk korrekt nok til ikke å bruke et godt innarbeidet ord som lausunge?

:-)

Gjest speer
Skrevet

Ingen ting galt med ordet lausunge.

Skrevet

:-)

Også er jeg så grusomt politisk korrekt at jeg ikke kaller kvinner som har sex før ekteskapet, eller som skiller seg, for horer!

Dette går jo snart over alle støvleskaft!

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Også er jeg så grusomt politisk korrekt at jeg ikke kaller kvinner som har sex før ekteskapet, eller som skiller seg, for horer!

Dette går jo snart over alle støvleskaft!

;-)

Med vennlig hilsen

:-) igjen!

Skrevet

Ingen ting galt med ordet lausunge.

Neida, for deg er det sikkert ikke galt å bruke slike ord om barn.

Skrevet

:-) igjen!

Jeg har nok blitt liberal og tolerant! Sett slikt!

Jeg synes til og med det er OK at kvinner har stemmerett!

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har nok blitt liberal og tolerant! Sett slikt!

Jeg synes til og med det er OK at kvinner har stemmerett!

;-)

Med vennlig hilsen

Nei, nå har den politiske korrektheten virkelig gått for langt..... ;-)

Gjest speer
Skrevet

Nei, det er det da virkelig ikke.

Gjest lausbikkja
Skrevet

Moren min ble sur på meg pga jeg snakket om lausunger, det var egentlig litt humoristisk ment, men hun tok seg nært av det pga

hennes eldste sønn fikk hun før hun traff faren min,

en "lausunge" altså... selv om man ikke skal kalle de det,

men det virket som det ordet gikk hardt innpå henne.

Noen sier jo ting som: Best å passe seg så en ikke fryser på seg lausunger.

Mener jo ikke noe vondt med det,

men for de somer en generasjon yngre har ordet lausunge en negativ betydning.

Det var en skam å ha lausunger, å ha fått unger utenfor ekteskap.

Skrevet

Jeg er en sånn derre Lausunge... Bryr meg ikke om å bli kalt det

hidi, the scorpion
Skrevet

En lausunge, høres mer ut som et barn, som ikke tilhører noen sted... Alle barn tilhører jo noen, så ergo finnes det ingen lausunger!

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Jeg er en sånn derre Lausunge... Bryr meg ikke om å bli kalt det''

Si det til godt voksne folk i dag som vokste opp utenfor ekteskap, eller unge mennesker på bygda, den dag i dag ...

Gjest en morsk satan
Skrevet

''Jeg er en sånn derre Lausunge... Bryr meg ikke om å bli kalt det''

Si det til godt voksne folk i dag som vokste opp utenfor ekteskap, eller unge mennesker på bygda, den dag i dag ...

Her var det snakk om navn på et kryddermerke, ikke hva man kaller en person. Et bedre sammenligningsgrunnlag er hvis Freia kom med en ny godtepose kalt "Lausunger".

ShitDiddelyDo
Skrevet

Her var det snakk om navn på et kryddermerke, ikke hva man kaller en person. Et bedre sammenligningsgrunnlag er hvis Freia kom med en ny godtepose kalt "Lausunger".

Og hva er forskjellen på et kryddermerke og en godtepose med navn Lausunger?

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Og hva er forskjellen på et kryddermerke og en godtepose med navn Lausunger?

og hva er forskjellen på black boy og white boy? hadde noen reagert på det navnet?

Skrevet

og hva er forskjellen på black boy og white boy? hadde noen reagert på det navnet?

Forstår du hva "boy" betyr?

Gjest en morsk satan
Skrevet

Forstår du hva "boy" betyr?

Da bør "O'boy" snarest skifte navn også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...