Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid og bare 5 uker på vei. Nå ser det ut til at jeg har fått en soppinfeksjon relativt tidlig i svangerskapet. Jeg ser på nettet at Canesten (stikkpille+krem) blir anbefalt til gravide. Gjelder dette gjennom hele svangerskapet, eller bør man unngå det de tre første månedene? Det virker som om soppinfeksjonen min har avtatt litt uten at jeg har behandlet den, så jeg lurer derfor på om jeg bør utsette en behandling pga. mulige bivirkninger mtp fosteret, eller om det beste er å behandle det uansett? Er bruken av Canesten stikkpiller helt uten fare for skader på fosteret? Kan en soppinfeksjon eller en behandling med Canesten stikkpiller føre til spontanabort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350269-soppinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er meget vanlig med sopp hos gravide, og du kan gjerne bruke de vanlige soppmidler som du kan kjøpe uten resept. Det gjelder også i de første tre måneder. Canesten kan ikke skade fosteret eller fremkalle abort. De fleste soppinfeksjoner går over av seg selv. Du behøver ikke å ta behandling, hvis du ikke er plaget. Sopp kan ikke skade fosteret.

Lykke til med graviditeten. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350269-soppinfeksjon/#findComment-2991494
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...