Gå til innhold

Keflex; hvor lenge behandlingstid m.m.

Anbefalte innlegg

Min datter på 3 1/2 år har nå sin andre hals- og ørebetennelse på 3 uker. Forøvrig har hun vært konstant forkjølet med snørrete nese og vond hoste siden midten av juli.

Den første antibiotika kuren avsluttet vi for halvannen uke siden (8 dagers behandlingstid). Jeg husker dessverre ikke spesifikt antibiotikumet (mikstur med jordbærsmak, 3x1ml pr dag), bare at det var bredspektret og ergo tar det meste (i flg. legen). Hun ble raskt feberfri og i god form, men har jevnlig klaget på øresmerter.

I går formiddag steg tempen på nytt, og etter et døgn med 40.5 i feber som ikke lot seg senke med Paracet, dro vi til lege: antatt ny infeksjon (streptokokker igjen, CRP 70 mot sist 110).

Nå tar hun Keflex mikstur (50 mg/ml, 4x2.5 ml pr dag).

3 spørsmål:

1. Har hun blitt så fort syk igjen fordi den forrige kuren ikke ble foreskrevet tilstrekkelig lenge (8 dgr)?

2. Er 7 dagers behandling med Keflex tilstrekkelig?

3. Kan hun ha kyssesyken?

På forhånd takk for svar!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35040-keflex-hvor-lenge-behandlingstid-mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

KJære fin,

Det er flere mulige forklaringer til at datteren din fikk symptomer så kort tid etter en tilsynelatende vellykket behandling. Det er mulig at det er utviklet resistente varianter av bakteriene, som ikke lar seg påvirke av de antibiotika som ble brukt. Det kan også hende at hun har fått en ny infeksjon med andre (eller de samme) bakterier en gang til. Etter en gjennomgått infeksjon ( enten med bakterier eller virus) er det vanlig at de lokale forsvarsmekanismer er svekket og at en ny infeksjon lett kan komme til. Normalt regner man med at 7-8 dagers behandling er tilstrekkelig (også med Kflex). Men, det hender et ikke alle bakterier er utryddet og det er nok med noen få gjenlevende til å gi grunnlag til en ny infeksjon.

Du sier selv at det er strektokokker som er der nå. Hvis det er påvist (ikke bare gjettet) at det er tilfelle, er det god nok forklaring, og behøver ikke å se etter andre årsaker. Ved kyssesyke er det ingen effekt av antibiotika da det er forårsaket av et virus. Hvis jeg skulle undersøke din datter ville jeg tatt prøve til bakteriologisk undersøkelse og rette behandlingen etter dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...