Gå til innhold

Brev til føden?

Anbefalte innlegg

Gjest snart min tur igjen

Har lest at man kan skrive et brev til føden når man skal føde, er det noe man tar med når man skal føde? Der man skriver opp ønsker osv?

Jeg hadde en vanskelig fødsel sist, den ble veldig langdryg og vond, og endte med keisersnitt. Jeg hadde en skummel episode etter det hvor jeg våknet av at jeg ikke fikk puste pga jeg var helt tett i halsen av slim, fikk aldri forklart hva dette skyldtes, men har snakket med sykepleiere jeg kjenner som mener det var nok pga all bedøvelsen som skulle ut av kroppen. Jeg mener jeg fikk litt for mye,

fikk først masse lystgass alle de timene jeg strevde med å presse,

så fikk jeg til slutt epidiural som hjalp veldig, men noen timer senere fant de ut at dette ikke kom til å gå og at jeg måtte få keisersnitt,

og da fikk jeg på nytt epidural (hvis det ikke var spinal da)

da ble jeg lammet helt opp i halsen!

SKulle vel ikke være så mye, regner jeg med...

Det gikk jo bra til slutt, men opplevelsen jeg hadde der jeg duppet av, var våken under inngrepet, men lå på overvåkning noen timer senere og det var der jeg duppet av og våknet av at jeg ikke fikk puste! Og ingen alarmknapp...

Heldigvis kom hun som passet på meg til slutt inn og så at jeg strevde, jeg var jo ute av stand til å bevege meg, så lå der helt hjelpesløs... hun fikk snudd meg over på siden så jeg fikk hostet opp litt slim, klarte jo knapt hoste og, så fikk jeg hjelp til å drikke litt vann. Det var en hard natt, turte ikke sove av frykt for at det skulle tetne seg igjen.

Jeg trodde jeg skulle få fødselsangst pga denne opplevelsen,

men nå som tiden har gått har jeg på en måte kommet over det, men er redd når det nærmer seg at jeg skal begynne å tenke på dette igjen....

Bør jeg skrive noe om denne opplevelsen i brevet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350412-brev-til-f%C3%B8den/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke til uansett :)

En beskjent av meg hadde en fæl første fødsel også, så nå når hun skulle få nr 2 fikk hun føde på en spesial avd. Men da gikk selvsakt alt fint og :)

Men kan du ikke neven det for jordmor og be henne hjelpe deg litt på vei med hva du skal gjøre og hvordan du skal gå frem?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350412-brev-til-f%C3%B8den/#findComment-2992903
Del på andre sider

Jeg har skrevet "ønskebrev" til føden før hver av mine fødsler. Denne har jeg levert når jeg har vært på ultralyd der rundt uke 18.

Jeg har skrevet om ting jeg ønsker skal skje under fødselen og under barselstiden. Jeg understreker at jeg vet at ting kan skje som gjør at ønskene mine ikke kan gjennomføres, og at jeg kan endre mening underveis.

Ønskene mine har blitt tatt til følge, og det har jeg satt pris på. Uheldige opplevelser jeg hadde under forestående fødsler, nevnte jeg og fortalte om hvordan jeg ønsket å ha det i stedet for.

Jeg tror de som jobber der er glade for å vite litt om hvordan den fødende ønsker å ha det, og hvilke opplevelser de har fra før. Da blir det lettere å vite hva de skal gjøre, og hvilke spørsmål som skal stilles.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350412-brev-til-f%C3%B8den/#findComment-2992910
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...