Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tvilende83

Hei, jeg er en jente på 26 år som er litt bekymret for at jeg kan være gravid. Jeg har vært på ferie med kjæresten og to dager tenkte jeg så mye på at jeg måtte ta pillen at jeg trodde jeg hadde gjort det, men på kvelden viste det seg at det hadde jeg ikke. Jeg bruker Qlaira. Pille nr. 4 og nr. 8 ble begge tatt 12- 12 1/2 t for sent. Det står at sikkerheten ikke skal være redusert dersom man glemmer en pille innen 12 t, men jeg er akkurat på grensen og i tillegg gjelder det to tidlige piller. Jeg hadde sex hver dag fra pille 3 til pille 11. Jeg er nå kommet til pille 16. I snart to uker har jeg vært utrolig kvalm, det har blitt verre etter hvert og i dag var det veldig ille. Det er verst tidlig på dagen. Jeg pleier aldri å ha slik sterk langvarig kvalme. Jeg har lest at kvalme ved graviditet kan merkes først fra 2-3 uker etter uteblitt mens, stemmer det? Hva ellers kan kvalmen skyldes? Sist måned tok jeg alle pillene riktig, og jeg hadde bortfallsblødning, selv om denne var uvanlig svak og bestod mest av tykk, blank utflod. Jeg burde nok fått kjæresten til å bruke kondom fra den dagen jeg oppdaget at pille 8 var for sen, det ser jeg nå som jeg har undersøkt bedre hvilke dager det er størst sjanse for å bli gravid. Utifra informasjonen i heftet virket det som om dersom man hadde hatt sex de siste 7 dagene var det uansett for sent. På feriestedet hadde jeg verken tilgang til internett eller apotek. Jeg har kjøpt graviditetstest men denne kan jeg jo ikke ta enda. Jeg lurer på om jeg har hatt eggløsning, for dagene for pille 15 og 16 (i dag) hadde jeg en del tynn, blank utflod og svak smerte i underlivet. Jeg er i et bra forhold, men bekymrer meg for økonomi da jeg er student uten støtte fra lånekassen. Vi ønsker også mer tid sammen bare vi to. Jeg har forsøkt å ringe fastlegekontoret mitt men de har sommerferie til slutten av august. Er det legevakten jeg da må ta kontakt med dersom jeg skulle være gravid og vurdere abort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350434-tatt-pille-nr-4-og-8-for-sent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her er det mange tanker ute å gå, og det skjønner jeg godt, men jeg tror at du kan slappe av og se det an. Risiko for graviditet er meget, meget liten. Ikke stol på det med kvalme, her kan det være mye psykologi ute å gå, i og med at du engster deg. Jeg foreslår at du tar brettet helt ut som vanlig. Hvis du ikke får blødning, tar du en graviditetstest. Får du en vanlig blødning p-pille blødning, er du ikke gravid. Hvis du er gravid, kan du søke direkte uten henvisning til nærmeste gynekologiske sykehusavdeling for råd om abort. Grensen for selvbestemt abort er 12 uker regnet fra siste menstruasjons første dag.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest silje mari

Her er det mange tanker ute å gå, og det skjønner jeg godt, men jeg tror at du kan slappe av og se det an. Risiko for graviditet er meget, meget liten. Ikke stol på det med kvalme, her kan det være mye psykologi ute å gå, i og med at du engster deg. Jeg foreslår at du tar brettet helt ut som vanlig. Hvis du ikke får blødning, tar du en graviditetstest. Får du en vanlig blødning p-pille blødning, er du ikke gravid. Hvis du er gravid, kan du søke direkte uten henvisning til nærmeste gynekologiske sykehusavdeling for råd om abort. Grensen for selvbestemt abort er 12 uker regnet fra siste menstruasjons første dag.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Er det noe som taler for at det ikke er bra å stå over mensen bestandig med piller??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...