Gå til innhold

Husregler krenker integriteten

laban

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.7225457

Det der praktiserer jeg også, uten at jeg har tenkt på det som "husarrest" eller tvangsvedtak. Nå er ikke vi plaget med skulking, men det har hendt at en som har følt seg litt småsyk (kanskje mest trøtt?) om morgenen, raskt har kjent seg bedre når jeg har minnet om at det er bursdagsselskap, fotballkamp eller noe annet hyggelig senere på dagen. Noe man selvsagt går glipp at hvis man er for syk til å gå på skolen - unntatt i helt ekstraordinære tilfeller.

Men jeg slipper å forholde meg til noe byråkrati. Kanskje like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her synes jeg fylkesmannens representant fremmer litt underlige synspunkter. Det kan neppe være lettere for en ungdom å skulle forholde seg til at de ansatte i hver enkelt situasjon skal ta stilling til hvorvidt han eller hun skal få gå ut om kvelden eller ikke på fraværsdager.

Jeg er selv vokst opp med en slik regel, og tror begge brødrene min praktiserer den relativt firkantet i forhold til sine barn. (Det finnes situasjoner som gjør det rimelig med unntak.)

I mine brødres familier er det også innført en tilleggsregel den senere tid. Ved uklare "sykdomstilstander" kan man ikke se på tv, bruke playstation eller være på nettet. Man må da hvile frem til foreldrene kommer hjem fra jobb og kan vurdere situasjonen nærmere. Denne regelen har også enkelte morgener ført til at særlig 13-åringen kjenner at han nok er frisk nok til å komme seg på skolen allikevel...*s*

Det kan være vanskelig for både liten og stor å kjenne forskjell på slitenhet og sykdom, og det er særlig i forhold til dette (+ skulk) at det er viktig med regler som gjør det mindre attraktivt å bli hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg fylkesmannens representant fremmer litt underlige synspunkter. Det kan neppe være lettere for en ungdom å skulle forholde seg til at de ansatte i hver enkelt situasjon skal ta stilling til hvorvidt han eller hun skal få gå ut om kvelden eller ikke på fraværsdager.

Jeg er selv vokst opp med en slik regel, og tror begge brødrene min praktiserer den relativt firkantet i forhold til sine barn. (Det finnes situasjoner som gjør det rimelig med unntak.)

I mine brødres familier er det også innført en tilleggsregel den senere tid. Ved uklare "sykdomstilstander" kan man ikke se på tv, bruke playstation eller være på nettet. Man må da hvile frem til foreldrene kommer hjem fra jobb og kan vurdere situasjonen nærmere. Denne regelen har også enkelte morgener ført til at særlig 13-åringen kjenner at han nok er frisk nok til å komme seg på skolen allikevel...*s*

Det kan være vanskelig for både liten og stor å kjenne forskjell på slitenhet og sykdom, og det er særlig i forhold til dette (+ skulk) at det er viktig med regler som gjør det mindre attraktivt å bli hjemme.

Jeg syntes dette hørtes i overkant strengt ut, men kanskje jeg skal vurdere det fra neste skoleår når junior er "bare litt syk".

Må ellers si meg enig me de andre i forhold til artikkelen det refereres til, " høl i hue"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Du store. Jeg trodde i min naivitet at dette var en helt vanlig regel i de tusen hjem. Vi praktiserer dette, og jeg har som deg, lagt merke til at det har vært en motivasjonsfaktor for å komme seg på skolen når man er litt udefinerbart sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes dette hørtes i overkant strengt ut, men kanskje jeg skal vurdere det fra neste skoleår når junior er "bare litt syk".

Må ellers si meg enig me de andre i forhold til artikkelen det refereres til, " høl i hue"

Det praktiseres bare ved "kanskjelittsyktilstandene"...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal de ansatte få gjort en god jobb for barna og ungdommen om fylkesmannen insisterer på at de skal gjøre det med hendene bundet på ryggen?

Å erstatte sykdomsgevinst med tarvelig kjedsomhet er den beste medisinen mot åtte til halvnisyken.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er "bare litt syk" veldig ofte, vil jeg også innføre noe slikt.

Heldigvis ikke plaget med det, og kanskje én gang i år at hver av skolebarna har vært sånn udefinerbar syk...

Synes at det kan tolereres altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...