Gå til innhold

Hva sa Jesus om jomfrufødsel og oppstandelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• ShitDiddelyDo

7

• fasanen

7

• Maximia

2

Mest aktive i denne tråden

Nyetestamentet ble nedskrevet flere hundre år etter at jesus døde. Inntil da hadde historiene gått på folkemunne. Og alle som har vært med på viskeleken og vet hvordan en historie har endret seg etter 10minutter, hva har ikke skjedd med historiene som er gått på folkemunne gjennom flere generasjoner.

ShitDiddelyDo

Hvis jeg ikke husker helt feil var det vel først i sin siste tid på denne kloden at Jesus forsto (eller fikk for seg - alt ettersom) at han var Guds sønn, og hvis jeg ikke husker helt feil tvilte også Jesus nesten til the bitter end.

Av dette kan man nok konkludere både det ene og det andre.

Nyetestamentet ble nedskrevet flere hundre år etter at jesus døde. Inntil da hadde historiene gått på folkemunne. Og alle som har vært med på viskeleken og vet hvordan en historie har endret seg etter 10minutter, hva har ikke skjedd med historiene som er gått på folkemunne gjennom flere generasjoner.

Konklusjonen fra det du sier er jo at man ikke kan stole på ett ord i Bibelen.

Det sagt, historier som fortelles og gjenfortelles i kulturer hvor slikt er tradisjon, bevarer nok mye av innholdet.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda

Jeg antar at seksualundervisningen i Midtøsten for 2000 år siden var enda verre enn i USA i dag, slik at det er helt sikkert mulig at han virkelig trodde at moren hans var jomfru...

:-)

Med vennlig hilsen

Jeg er helt sikker på at seksualundervisning på den tiden var mye bedre enn i senere perioder;-) Jeg tror at den prippenheten som kjennetegner mange av mine nålevende venninner som kan ikke ha sex hvis ikke de er gifte var helt fraværende på Jesu tid.

Siden Jesus turte å gå på Genesaret vannet da det var frossent så tror jeg han viste hvordan barn ble laget;-)

Annonse

Gjest segunda

Hvis jeg ikke husker helt feil var det vel først i sin siste tid på denne kloden at Jesus forsto (eller fikk for seg - alt ettersom) at han var Guds sønn, og hvis jeg ikke husker helt feil tvilte også Jesus nesten til the bitter end.

Av dette kan man nok konkludere både det ene og det andre.

Det står mange steder at vi er alle sammen Guds barn så jeg kan ikke forstå hvorfor utsagnene til Jesus om at han var Guds sønn skulle bli til at moren hans var jomfru.

Når det er sagt er jeg helt sikker på at om Gud eksisterer så er det ikke noe hankjønn. Det kommer av menns behov for å herske over verden.

ShitDiddelyDo

Det sagt, historier som fortelles og gjenfortelles i kulturer hvor slikt er tradisjon, bevarer nok mye av innholdet.

Med vennlig hilsen

''Konklusjonen fra det du sier er jo at man ikke kan stole på ett ord i Bibelen.''

Det er jo den eneste åpenbare konklusjonen.

Gjest segunda

Med vennlig hilsen

Slik du sier så bevarer muntlige sagn mye av innholdet, men blir preget av de som forteller.

Det er derfor ingen grunn til å tvile på at Jesus var en av de store som har eksistert og at hans ord ble hørt på og lagt merke til.

Slik du sier så bevarer muntlige sagn mye av innholdet, men blir preget av de som forteller.

Det er derfor ingen grunn til å tvile på at Jesus var en av de store som har eksistert og at hans ord ble hørt på og lagt merke til.

Jeg tror nok også at en eller annen som het Jesus eksisterte på den tiden. Han gjorde seg sikkert uopoulær, og sa sikkert mye som ble mislikt. Helt sikkert i likhet med hundrevis av handre på den tiden, som man ikke hører noe om fordi de er tapt i historien.

At han gjenoppstod, at han var noen gud, eller lignende tror jeg selvsagt ikke noe på.

Og akkurat som smarte folk gjennom tidene (Ghandi, Mandela, Einstein, Russell, osv osv osv) så ser jeg ingen grunn til å tilbe noen av dem, eller gi dem noen andre "overnaturlige" egenskaper. De sa smarte og mindre smarte ting. Som alle andre.

Med vennlig hilsen

Evangeliene ble nedskrevet i perioden 60-90 e.Kr.

ShitDiddelyDo

Det står mange steder at vi er alle sammen Guds barn så jeg kan ikke forstå hvorfor utsagnene til Jesus om at han var Guds sønn skulle bli til at moren hans var jomfru.

Når det er sagt er jeg helt sikker på at om Gud eksisterer så er det ikke noe hankjønn. Det kommer av menns behov for å herske over verden.

Alt tyder vel på at han er hankjønn. Se på verden. ville en kvinne tillatt noe slikt? I think not!

Annonse

Jeg tror på at Jesus har eksistert og at han var en karismatisk person med en talegave vi ikke har sett verken før eller siden. Jeg vet om mange fine bibelsitat som jeg synes er flotte uten at jeg ser på meg selv som kristen av den grunn. Alle miraklene han skulle ha fått til å skje har nok ekskalert etterhvert som historiene har gått på folkemunne tror jeg.

ShitDiddelyDo

Oioi, aner jeg en liten antydning til tro på at det fins en gud eller? ;-)

Det svaret var egentlig ikke så seriøst ment, men jeg aner ikke om det finnes noen Gud. Det jeg ikke tror et fnugg på er menneskeskrevne bøker. Så om det finnes en Gud, eller hva nå en slik udefinerbar makt i så fall skal kalles, er jeg ganske overbevist om at han ikke er som i noen av bøkene.

Jeg tror på at Jesus har eksistert og at han var en karismatisk person med en talegave vi ikke har sett verken før eller siden. Jeg vet om mange fine bibelsitat som jeg synes er flotte uten at jeg ser på meg selv som kristen av den grunn. Alle miraklene han skulle ha fått til å skje har nok ekskalert etterhvert som historiene har gått på folkemunne tror jeg.

Det har nok talegaven og sitatene også.

Jeg tror nok Monty Pythons Life of Brian egentlig er nærmere sannheten enn det de fleste tror.

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke om at Jesus sa noe om jomfrufødsel noen gang... men en profeti fra Jesaja sier at en jomfru skal bli med barn, og dette sitatet kommer igjen i Matteus evangeliet, som en bekreftelse på at profetien oppfylles når Jesus kommer.

Jesus snakket ihvertfall minst 11 ganger om oppstandelse fra de døde :)

Paulus sier "hvis de døde ikke står opp, da er vårt budskap intet!" Det er vel ganske klare indikasjoner på at oppstandelsen fra de døde (både Jesus sin og de hellige sin) er et av kjernebudskapene i det kristne evangeliet.

Det svaret var egentlig ikke så seriøst ment, men jeg aner ikke om det finnes noen Gud. Det jeg ikke tror et fnugg på er menneskeskrevne bøker. Så om det finnes en Gud, eller hva nå en slik udefinerbar makt i så fall skal kalles, er jeg ganske overbevist om at han ikke er som i noen av bøkene.

Det skjønner jeg at du tenker! Helt klart rasjonell tankegang :)

Gjest solfryd

Men hva med Det Gamle Testamentet? NT regnes som en oppfyllelse av profetiene i GT. I GT står det at Messias skal komme, født av en jomfru og er Guds sønn. Det står også at han skal dø for menneskenes synder. GT peker fram mot Jesus, og Jesus viste med sin livsførsel at han var den profetene i GT snakket om. NT viser at Gt er sann, og omvendt.

Gjest solfryd

Jeg er helt sikker på at seksualundervisning på den tiden var mye bedre enn i senere perioder;-) Jeg tror at den prippenheten som kjennetegner mange av mine nålevende venninner som kan ikke ha sex hvis ikke de er gifte var helt fraværende på Jesu tid.

Siden Jesus turte å gå på Genesaret vannet da det var frossent så tror jeg han viste hvordan barn ble laget;-)

''Siden Jesus turte å gå på Genesaret vannet da det var frossent så tror jeg han viste hvordan barn ble laget;-)''

Frossent vann? Hvor står det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...