Gå til innhold

Hva sa Jesus om jomfrufødsel og oppstandelse?

Anbefalte innlegg

For en bortforklaring du kommer med:

''

Men jeg har full tillit til at han har kontrollen og vet hva han gjør.''

Noe slikt sa folk om Hitler også, da folk fortalte dem at han drepte jøder.

Ansvarsfraskrivelse!

Men sør, hva gjør DU eller din ateisme, for alle barna som dør i tsunamier og andre katastrofer?

Kan vi kanskje være enige i at dette er utenfor vår fatte-evne og at vi bare står maktesløse og ser slik skjer?

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• ShitDiddelyDo

7

• fasanen

7

• Maximia

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd

For en bortforklaring du kommer med:

''

Men jeg har full tillit til at han har kontrollen og vet hva han gjør.''

Noe slikt sa folk om Hitler også, da folk fortalte dem at han drepte jøder.

Ansvarsfraskrivelse!

Nei, det er det ikke. Eller jo kanskje. For ansvaret ligger jo hos Gud og ikke hos meg. Heldigvis.

Gjest segunda

Jesus er menneske ja, men også Gud. Og for Gud er ingenting umulig, heller ikke å gå på ufrosset vann.

Siden Jesus var menneske så er den forklaringen logisk at vannet var frossent. Jesus ble født og døde som andre mennesker. Han følte smerte, hadde følelser osv. Slik han blir beskrevet så var han en mann med alt det biologiske som følger.

Men sør, hva gjør DU eller din ateisme, for alle barna som dør i tsunamier og andre katastrofer?

Kan vi kanskje være enige i at dette er utenfor vår fatte-evne og at vi bare står maktesløse og ser slik skjer?

''Men sør, hva gjør DU eller din ateisme, for alle barna som dør i tsunamier og andre katastrofer?''

Jeg tilber ikke noen med en religion som sier at han har arrangert det. (For det gjør kristendommen. Gud skal være allmektig.)

Derimot så kunne jeg heller jobbe med ingeniør/vitenskapelige metoder for å advare om tsunamier i fremtiden. Men det hjelper ikke de som allerede er døde.

Da en av mine venninner kom tilbake til Sri Lanka så mangle hele byen hun er fra. Den var vekk. Man kan ikke tilbe en gud som gjør slikt!

''Kan vi kanskje være enige i at dette er utenfor vår fatte-evne og at vi bare står maktesløse og ser slik skjer?''

Tsunamier er da overhodet ikke utenfor vår fatteevne. Det skjer av helt forklarlige årsaker (plate-techtonics, og fysikkens lover).

Vi er maktesløse til å forhindre det, men det betyr ikke at det er en Gud som gjør det. Det er tilfeldigheter (for ateister).

Tsunamier forårsaker ikke et problem i mitt livssyn. De er et problem for religiøse som hevder at det eksisterer en god Gud.

Med vennlig hilsen

Nei, det er det ikke. Eller jo kanskje. For ansvaret ligger jo hos Gud og ikke hos meg. Heldigvis.

Og der var vi over i ansvarsfraskrivingen igjen!

Så da er det OK å tilbe en gud som drukner titusenvis av småbarn, og å kalle denne guden "god"?

Gjest solfryd

Siden Jesus var menneske så er den forklaringen logisk at vannet var frossent. Jesus ble født og døde som andre mennesker. Han følte smerte, hadde følelser osv. Slik han blir beskrevet så var han en mann med alt det biologiske som følger.

Ja, det var han. Han var/er 100% menneske! men hanvar/er også 100% Gud! :-)

Annonse

Gjest solfryd

Og der var vi over i ansvarsfraskrivingen igjen!

Så da er det OK å tilbe en gud som drukner titusenvis av småbarn, og å kalle denne guden "god"?

Gud er Gud. Hva har jeg med å dømme ham? Heller har jeg ikke noe forklaringsansvar ovenfor deg om hvorfor jeg tror på ham eller tilber ham.

Gud er god. Verden slik den ble pga syndefallet, er ufullkommen og fortapt. Derfor skjer det så mye vondt, tragisk og ondt her. Denne verdens herre er djevelen. Hvorfor Gud som er allmektig tillater at djevelen herjer på med folk som han gjør, jeg ikke. Men det jeg vet er at Gud en dag vil sette en stopper for det.

(Et helt ærlig svar i tråd med den kristne lære).

Gud er Gud. Hva har jeg med å dømme ham? Heller har jeg ikke noe forklaringsansvar ovenfor deg om hvorfor jeg tror på ham eller tilber ham.

Gud er god. Verden slik den ble pga syndefallet, er ufullkommen og fortapt. Derfor skjer det så mye vondt, tragisk og ondt her. Denne verdens herre er djevelen. Hvorfor Gud som er allmektig tillater at djevelen herjer på med folk som han gjør, jeg ikke. Men det jeg vet er at Gud en dag vil sette en stopper for det.

(Et helt ærlig svar i tråd med den kristne lære).

Det forklarer overhodet ikke hvorfor en god gud lager en tsunami som drukner titusenvis av uskyldige småbarn.

Og det vet du godt.

ShitDiddelyDo

Det forklarer overhodet ikke hvorfor en god gud lager en tsunami som drukner titusenvis av uskyldige småbarn.

Og det vet du godt.

Det er allerede forklart av Jan Hanvold.

«...Gud tillot flodbølgekatastrofen slik at folk skulle vende seg i retning kristendommen». Han sa videre at «Det var de mest ekstreme muslimske områdene som ble rammet i Indonesia. (...) Og det er jo ingenting å legge skjul på at Thailand er et stort horehus, det er sex-industriens mekka.»

Det er fra deres egne man skal høre det.

Det er allerede forklart av Jan Hanvold.

«...Gud tillot flodbølgekatastrofen slik at folk skulle vende seg i retning kristendommen». Han sa videre at «Det var de mest ekstreme muslimske områdene som ble rammet i Indonesia. (...) Og det er jo ingenting å legge skjul på at Thailand er et stort horehus, det er sex-industriens mekka.»

Det er fra deres egne man skal høre det.

Ja, og en eller annen senator/kongressmann i USA forklarte at Banda Ache ble så hardt truffet, fordi det var mange muslimer der...

Man blir nesten rørt over nestekjærligheten!

MEd vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Ja, og en eller annen senator/kongressmann i USA forklarte at Banda Ache ble så hardt truffet, fordi det var mange muslimer der...

Man blir nesten rørt over nestekjærligheten!

MEd vennlig hilsen

Jeg lurer på hvorfor ingen religiøse i denne tråden tar for seg Hanvolds sitat.

Mener de at Hanvold er inne på noe?

Hvis noen bruker sitater som det over mot meg eller noe jeg tror på eller liker, ville jeg forsøkt å distansere meg fra det ganske raskt.

Men her forbigåes mannen i stillhet. Selv om dette oppgulpet ble presentert i media mens mange nordmenn ennå sørget.

Hvis noen bruker sitater som det over mot meg eller noe jeg tror på eller liker, ville jeg forsøkt å distansere meg fra det ganske raskt.

Men her forbigåes mannen i stillhet. Selv om dette oppgulpet ble presentert i media mens mange nordmenn ennå sørget.

Hele hendelsen (tsunamien) er jo umulig for de kristne å forklare. Det er Det Ondes Problem - man kan ikke ha en allmektig, allvitende og god gud, så lenge det skjer fæle ting i verden. Da er minst ett av adjektivene fra Bibelen feil, og da er Bibelen feil.

Med vennlig hilsen

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg mener Hanevold er stein galen! Det er ubibelsk og forkastelig.... Har lest lignende utsagn fra amerikanske kristne om jordskjelvet på Haiti, og jeg får frysninger!

Jesus elsker de fattige!!

ShitDiddelyDo

Jeg mener Hanevold er stein galen! Det er ubibelsk og forkastelig.... Har lest lignende utsagn fra amerikanske kristne om jordskjelvet på Haiti, og jeg får frysninger!

Jesus elsker de fattige!!

Jepp, mener å huske at du har kalt fyren steike gal tidligere (ikke første gang jeg legger ut den der - jeg var lur nok til å ta vare på den. ;)), men du er heller ikke en av dem som forsvarer all kristengalskap. Tvert imot har du vel din helt egen måte å tolke bibelen på, så man kan vel si at du i større grad enn mange andre tenker selv.

Gjest dessuten

Men hva med Det Gamle Testamentet? NT regnes som en oppfyllelse av profetiene i GT. I GT står det at Messias skal komme, født av en jomfru og er Guds sønn. Det står også at han skal dø for menneskenes synder. GT peker fram mot Jesus, og Jesus viste med sin livsførsel at han var den profetene i GT snakket om. NT viser at Gt er sann, og omvendt.

Dessuten har man flere ikke-kristne kilder som bygger opp under de historiske beretningene i Bibelen. Dødehavsrullene og skrifter fra Josefus Flavius, Tacitus og Pliny den yngre er eksempler som bekrefter Bibelen.

Dessuten har man flere ikke-kristne kilder som bygger opp under de historiske beretningene i Bibelen. Dødehavsrullene og skrifter fra Josefus Flavius, Tacitus og Pliny den yngre er eksempler som bekrefter Bibelen.

De "bekrefter" ikke Bibelen. De underbygger små deler av Bibelen.

• 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...