Gjest Fru Tina Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Jeg er 28 år og venter mitt første barn. I dag var vi på ul på det lokale sykehuset. Hele svangerskapet har jeg hatt småblødninger men ikke noe leger elller jordmødre har sagt jeg skal bekymre meg for. Jeg har brukt persona kalkulator som viser sikkert at siste mens var 2 mars. Utifra dette fikk jeg først termin 10 desember hos legen. Siden blødningene fortsatte og jeg var litt engstelig bestemte jeg meg for å ta en privat ultralyd utenom den på sykehuset. I følge den var jeg i uke 14 og alt så veldig fint ut. Men jeg fikk ny termin utifra barnets mål. Dette var den 24 juni. Terminen jeg fikk var selveste julaften. Så i dag den 28 juli var jeg på ny ul på sykehuset og da sa han også at alt så fint ut. Alle mål (hode, mage og lårben) samsvarte med hverandre og hjertelyden var sterk og fin, men jeg fikk ny termin igjen. Den 6 januar! Hele 2 uker senere. Han kunnne heller ikke se kjønnet enda. Han ba meg komme inn til ny ul om en mnd,men ikke hvorfor. Er vel ikke bare for å se kjønnet? Han satt lenge å studerte de andre datoene mine men var veldig dårlig på å innformere så nå er jeg livredd for at det skal være noe galt med babyen og at den er for liten og ikke vokser som den skal. Er det normalt med så ulike svar fra ul til ul? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350726-skremt-av-ulike-ultralydterminer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Grunnen til at man legger den rutinemessige ultralydundersøkelse til rundt uke 18 er nettopp for å kunne fastsette terminen mer nøyaktig enn etter siste menstruasjon. Du er nå altså ca 17 uker og det er en måned mindre enn beregnet ut fra siste menstruasjon. Man regner med terminberegning mer sikker i uke 17 enn i uke 14, så det er den siste undersøkelse du må regne med. Man regner med at fostrene vokser normalt i den første tiden, men legen har vel ønsket en kontroll fordi det var ulike resultater. Egentlig er det ikke så stor forskjell på de to siste målinger, bare små to uker. Det er ikke for å se kjønnet, det er ikke grunn til ultralyd. Jeg synes du skal ta det som et godt tegn at legen følger det opp så det blir mindre usikkerhet for deg. At alt ser fint ut må kunne berolige deg. Lykke til med det videre svangerskapet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350726-skremt-av-ulike-ultralydterminer/#findComment-2996140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.