Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest LindaU

Hei, jeg er en jente på 25 år som sluttet på p-pille for litt over 2 måneder siden, og har siden da hatt en del plager. Jeg sluttet på p-pillen profylaktisk (ift trombose) i forbindelse med en ortopedisk operasjon. Jeg har tidligere brukt p-pillen sammenhengende fra jeg var 16 år, med unntak av ett års pause da jeg var 22. Siden jeg sluttet på p-pillen har jeg fått ekstremt fett hår (må vaskes 2 ganger daglig), samt at jeg har fått masse kviser på bryst, rygg og i ansikt. Jeg har heller ikke hatt mensen siden jeg sluttet på pillen. Da jeg var 22 hadde jeg ett års opphold fra pillen, da mistet jeg også mensen, men hud og hår var normal. Jeg har aldri tidligere vært plaget med hverken fett hår eller fet og uren hud. At mensen uteblir er ikke noe problem i seg, da jeg ikke har barneønske, men kvisene og fett hår er ekstremt plagsomt. Jeg renser huden og smører med aloevera hver morgen og kveld, så jeg gjør det jeg kan. Jeg har også prøvd basiron uten effekt. Jeg ønsker helst å unngå roaccutane (pga alle bivirkningene), men vurderer nå å be legen min om resept på dette.. Er disse reaksjonene normale etter p-pilleslutt? Når vil det evt forsvinne? Hva kan jeg gjøre? Jeg kan ikke begynne på p-pillen igjen da jeg fikk lungeemboli som komplikasjon etter operasjonen, derfor er dessverre ikke det en mulig løsning for å få bukt med problemet. Jeg er selv medisinstudent og setter pris på et fyldig, faglig svar. Vi har kun lært om bivirkninger ved oppstart av p-piller, men ingenting om p-pilleslutt. Vær så snill å hjelp meg!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ha tilstanden PCOS (Poly Cystisk Ovarie Syndrom) hvor det foreligger hormonforstyrrelser med stopp i menstruasjonene og overproduksjon av de mannlige hormoner som kan gi uren hud og fett hår. Denne tilstanden kan ha vært skjult (behandlet) av p-pillene og nå kommer til utbrudd. Det er altså ikke en bivirkning av p-pillene, men noe som nå kommer fram. De manglende menstruasjoner skyldes fravær av eggløsning.. Jeg synes du skal søke lege, evt få henvisning til gynekolog hvor det kan tas hormonstatus og gjøres ultralyd av eggstokkene som ved PCOS gjerne har mange små cyster eller ’eggsekker’. Angående behandling, så er det et problem at du ikke kan bruke p-pille, for det er første behandlingsmetode. Du kan få hormonet gestagen som kan gi regelmessige blødninger og du kan få medikamenter som motvirker de mannlige hormoner. En mulighet som kan bli aktuell hos deg er brenning av eggstokkene, det kan endre på hormonproduksjonen. Er du overvektig, bør du forsøke å redusere vekten. Hvis du søker på nettet vil du finne mye informasjon om PCOS. Ang prevensjon, så kan du bruke alle gestagen-preparater som p-sprøyte, p-stav, østrogenfri p-pille (minipille) og evt kobberspiral.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...