Gjest bekymret, 22 år Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg er ei jente som for ca et halvt år siden hadde ubeskyttet samleie med en mannlig kollega, etter inntak av mye alkohol. Siden jeg alltid har vært påpasselig med kondom var jeg veldig bekymret for kjønnssykdommer etterpå. Noen dager etter samleiet opplevde jeg en del kløe og svie og fortalte dette til legen min. Jeg fikk beskjed om å levere en urinprøve, og denne fant de ikke noe på. Heller ikke klamydia som jeg spurte om de kunne sjekke. Jeg fikk beskjed om å ta canesten fordi det kunne være en soppinfeksjon. Både kløen og svien forsvant ganske kjapt etter jeg begynte å smøre med canesten, så jeg slo meg til ro med at det var en soppinfeksjon. Kunne det vært noe annet? Jeg snakket nettopp med en felles bekjent av meg og kollegaen min og hun kunne fortelle at han jeg hadde hatt samleie med hadde hatt godt over 50 sex-partnere, i tillegg har han hatt en utenlandsk kjæreste, og jeg fikk høre at han hadde vært med en prostituert i utlandet. Dette visste jeg ikke fra før, og ble derfor meget bekymret for hiv-smitte. Jeg kan ikke huske å ha hatt noen symptomer bortsett fra en periode med svetting om natten. Jeg vil gjerne teste meg, men bor en annen plass i landet enn der jeg har fastlege. Kan jeg få gjort det på et legesenter i nærheten av meg? Og kan du være så snill å si noe om sannsynligheten for at jeg kan være smittet om det viser seg at han faktisk har HIV. Jeg er ganske bekymret, spesielt med tanke på at jeg var i et forhold fire måneder etter dette. Samleiet var en engangsepisode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350762-ubeskyttet-sex-sannsynlighet-for-hiv-smitte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Dine symptomer, slik du beskriver det, peker sterkt i retning av soppinfeksjon. Infeksjon med soppen Candida er noe av de vanligste infeksjoner i underlivet. Det kan overføres ved sexkontakt, men også med selvinfeksjon. Candida forekommer noermalt i tarmen, og avstanden fra endetarmen til vagina er meget kort. Det er faktisk den vanligste måten å påføre seg candidainfeksjon. Det er vanskelig å si noe om hvorvidt du er blitt påført infeksjon med andre agens, f. eks. virus. HIV gir ikke symptomer i begynnelsel, i alle fall i de fleste tilfeller. Den eneste måten du kan utelukke HIV infeksjon er å ta en blodprøve. Du kan få tat en blodprøve til denne undersøkelsen hvor som helst. Du behøver ikke nødvendigvis gå til fastlegen din. Jeg vil anbefale at du gjør det for å bli kvitt dine bekymringer og vonde tanker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350762-ubeskyttet-sex-sannsynlighet-for-hiv-smitte/#findComment-2997044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.