Gå til innhold

Når slutter barn å sove på dagen?

Gjest Mamma sin lillegutt

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma sin lillegutt

Gutten min er 22 mnd. Han begynte i barnehage når han var 11 mnd og har sovet 1-2 timer på dagen i barnehagen. Nå har vi hatt ferie og han har ikke sovet mye på dagen. Noen ganger har han ikke sovet på dagen. Nå starter han i ny barnehage og jeg gruer meg litt til dette med søvn. Han er ikke enkel å legge bestandig. Vurderer å si til de i barnehagen at de kan prøve å ikke la han sove å se hvordan det går. Eller er han for liten til å kutte søvnen på dagtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Dette er veldig individuelt... I bhg blir de som regel mer slitne enn hjemme, så jeg tror kanskje det kan være greit å si til de ansatte at de kan prøve å legge ham? Overgangsfasen fra å sove til ikke å sove på dagtid kan være ganske slitsom... Barnet blir som regel veldig trøtt (og grinete) på ettermiddagen. Mine tre barn tok en dupp på dagtid i bhg fram til de nærmet seg treårsalderen, men vet at mange slutter å sove på dagtid lenge før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten min sluttet å sove hjemme rett før toårsdagen og i barnehagen da hun begynte igjen etter sommeren da hun var to år og to mnd. Det gikk helt fint, men hun har aldri trengt mye søvn.

Det kan godt hende han er enklere å legge for de ansatte i barnehagen - det er gjerne sånn - eller at han trenger en liten dupp på dagen i barnehagen siden det er mer inntrykk der, selv om det går greit uten hjemme. Men uansett er det jo bare å prøve? Du kan evt be de vekke han etter 45 min feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Du kan la barnehagen forsøke, det er nok godt for han å sove litt pådagen en stund til. Ikke umulig at han aksepterer rutinene de har der.

Mine sov i bhg til de var ca 3 år, men noen slutter jo å sove tidlig.

Om han ikke sover i bhg vil jeg tro han kommer til å duppe på vei hjem, og det kan jo gjøre legginga trøblete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som slutter med dagsøvn hjemme før de slutter i barnehagen, eller omvendt. Så han kan reagere annerledes når hverdagen begynner igjen.

Bli enig med barnehagen om enkelte begrensninger som passer med deres rutiner, f.eks. at han ikke skal sove mer enn én time og ikke i det hele tatt hvis han ikke sover på "riktig tidspunkt" (slik at han ikke sover helt mot slutten av barnehagedagen).

Det er veldig individuelt når de slutter helt, barn har svært ulike behov for søvn og hvile i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ingen nick

Det er individuelt. Min eldste sov på dagen til h*n var over fire år, nr to sluttet å sove på dagen rundt to-årsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine 3 sluttet med dagsoving da de var ca 2 år gamle. Den første tiden etter slutt måtte vi aktivisere ganske mye på ettermiddagen for at de ikke skulle sovne, men etterhvert gikk også det seg til.

Det er ganske tøfft å være i barnehagen, og jeg ville nok snakket med de i barnehagen om å se ting litt an. Kanskje han kan få sove seg en dupp på 30-45 minutter i en overgangsfase, om han er virkelig trett. Blir det bare krøll, så kutter dere.

Et tips til slitsomme ettermiddager med trøtte barn: Gå ut! Vær ute så mye som mulig. DEt er mye vanskeligere å være sur og trøtt når man er ute enn når man er inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan la barnehagen forsøke, det er nok godt for han å sove litt pådagen en stund til. Ikke umulig at han aksepterer rutinene de har der.

Mine sov i bhg til de var ca 3 år, men noen slutter jo å sove tidlig.

Om han ikke sover i bhg vil jeg tro han kommer til å duppe på vei hjem, og det kan jo gjøre legginga trøblete.

Veldig individuelt dette. Mine gutter sov på dagen til de var 3,5 år begge to. Jeg kunne sikkert ha avsluttet dagsovingen lenge før, men det hadde i tilfelle vært styrt utifra mine behov og ikke barnas. Begge guttene mine trengte dagsøvnen til de var såpass store. Hadde de ikke fått den ville de gått sutrete og slitne hele ettermiddagen. Og er det noe man ikke ønsker seg når barna starter i barnehagen og man kun ser dem noen timer på ettermiddagen, så er det vel akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt dette. Mine gutter sov på dagen til de var 3,5 år begge to. Jeg kunne sikkert ha avsluttet dagsovingen lenge før, men det hadde i tilfelle vært styrt utifra mine behov og ikke barnas. Begge guttene mine trengte dagsøvnen til de var såpass store. Hadde de ikke fått den ville de gått sutrete og slitne hele ettermiddagen. Og er det noe man ikke ønsker seg når barna starter i barnehagen og man kun ser dem noen timer på ettermiddagen, så er det vel akkurat dette.

Skulle til trådstarter da.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

I barnehagen hvor jeg jobber sover de fleste toåringene. Vi merker raskt om de er modne for å kutte på formiddagsluren. Noen foreldre sier at ungene ikke behøver å sove, men barna blir både sure og grinete av søvnmangel, spesielt i barnehagen der aktivitetsnivået kan være nokså høyt. Da hender det at vi innfører sovingen igjen, men selvsagt i samråd med foreldrene. Det er sjelden ungene i barnehagen er vanskelige i legge. Mange foreldre gruer for akkurat dette, de bruker kanskje mye tid hjemme på trilling og vugging, og ser for seg at i barnehagen blir barnet liggende å gråte fordi personalet ikke har tid til sånt. Litt sutring første dagene kanskje, men så er det over. Ungene er raske å tilpasse seg, spesielt uten foreldrene til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Mange barnehageansatte er utrolig flinke til å få barn til å sove! Husker jeg sa de aldri ville få min gutt til å sove i en stillestående vogn, men det klarte de omtrent fra første dag! :-).

De fleste barn slutter å sove på dagen når de er mellom to og tre, men det er veldig forskjellig når. I andre land er det vanlig at barn sover på dagen langt lenger, så er de oppe til langt på kveld.

Kan godt tenke meg at gutten din vil ha godt av en times pause og sove litt i barnehagen, men det finner dere sikkert ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septembermum

Jeg trodde det ble problem med min unge på 2 år,

første dag etter ferien i dag,

hun har ikke hatt noe særlig med formiddagslurer på disse fire ferieukene,

vanskelig å lagt til og greier... til tross for manglende formiddagslurer har hun ikke vært lett å få i seng om natta, sovner kanskje ikke før i 21-22-tiden tidligst :D travelt...

men så har hun stått opp i åttetiden og vært kvikk hele dagen...

Men tenker det blir slitsomt å være i barnehagen, særlig nå istarten etter en lang ferie,

så sa hun godt kunne sove en time. Tenkte d ble nok vanskelig å få henne til å sove,

men neida, hun hadde blitt lagt og sovnet omtrent med en gang :)

Og nå er hun kvikk og blid etter å ha blitt hentet :)

I ferien har hun hatt en del raserianfall - litt trassalder, men merket d er når hun er trøtt, så kanskje d blir mindre av d nå når hun kommer inn i rutinene igjen og får sove litt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...