Gå til innhold

Mensen og minipillen Conludag

Anbefalte innlegg

Jeg har født 3 barn de siste årene. Etter barn nr 1 fikk jeg igjen mensen etter 6 mnd, etter barn nr 2 fikk jeg mensen etter 7 mnd. Nå er yngstejenta 12 mnd, og jeg har fremdeles ikke fått igjen mensen. Jeg ammer litt fremdeles, men jeg fullammet de to eldste da jeg fikk igjen mensen den gang. Forskjellen fra de andre to gangene er at jeg nå har gått på minipillen Conludag siden 3 mnd etter fødselen. Jeg har nå snakket med flere som har opplevd det samme som meg, altså at man ikke får igjen mensen så lenge man går på minipillen og ammer (selv om man bare ammer bittelitt). Er legene klar over at dette? Hva er grunnen til at det er slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35115-mensen-og-minipillen-conludag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I noen tilfeller kan minipille fører til at mensen stopper opp, også hos kvinner som ikke ammer. Det er mulig at det lettere stopper opp når kvinnen ammer på grunn av kombinasjon av to faktorer: det hormon som øker under amming (prolaktin) og hormonet i minipillen (gestagen). Interessant observasjon. Jeg kjenner ikke til slik observasjon, men skal være oppmerksom på det. Takk for opplysningen.

I noen tilfeller kan minipille fører til at mensen stopper opp, også hos kvinner som ikke ammer. Det er mulig at det lettere stopper opp når kvinnen ammer på grunn av kombinasjon av to faktorer: det hormon som øker under amming (prolaktin) og hormonet i minipillen (gestagen). Interessant observasjon. Jeg kjenner ikke til slik observasjon, men skal være oppmerksom på det. Takk for opplysningen.

Kjære tuss!

Jeg har opplevd det samme som deg. Jeg har født en gang, og fikk en mens fem uker etter fødselen. På 6-ukers kontrollen ble jeg satt på Conludag, og var uten mens i 6 mnd. Jeg ammet til gutten var 5 mnd. Da jeg begynte med Trinordiol kom imidlertid mensen......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...