Gå til innhold

registert dagmamma

Anbefalte innlegg

Vår dagmamma er registrert, og alenemor til en 6-åring.

Det eneste vi har avtalt i kontrakten er at vi betaler for 3 egenmeldinger i året. Inkluderer dette både sykdom hos henne selv og hos hennes eget barn, eller kommer barnets sykedager i tillegg? Har hun rett til å være hjemme i 20 dager pr år med sykt barn? Hva med tannlegetimer, legetimer etc hos både henne selv og til barnet hennes?

Jeg har i min jobb rett til alle de nevnte tingene med lønn, inkludert 20 dager (jeg er også alenemor). Hvis det er slik at dagmammaen har de samme rettighetene som meg, vil det jo bli håpløst hvis ikke min unge er syk på akkurat de samme dagene som hennes barn!

Vet du noe om dette, eller kan du fortelle meg hvor jeg kan finne regler eller lover som sier noe om dette?

(Også postet på Foreldreforum.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35119-registert-dagmamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svaret kommer an på om hun er selvstendig næringsdrivende (passer barnet ditt i sitt eget hjem) eller arbeidstaker (passer barnet ditt i ditt hjem).

Er hun selvstendig næringsdrivende har hun ikke rett på lønn fra folketrygden de første 14 dagene hun er syk med mindre hun har tegnet spesiell tilleggsforsikring hos trygdekontoret, og hun har heller ikke erett på lønn når hennes eget barn er syk.

Lønnstapet må hun derfor dekke selv eller kreve at oppdragsgvier (du) dekker - som del av kontrakten. Du velger da selv om du godtar vilkårene eller ikke - men risikerer selvsagt at du må finne en annen dagmamma hvis du ikke aksepterer og hun ikke "gir etter".

Er hun derimot arbeidstaker er du FORPLIKTET til å dekke hennes lønn i de første 16 dagene hver gang hun er syk, inkludert egenmeldingsdager (max 4 x 3). Det er egne regler dersom hun blir syk med mindre enn 16 dagers mellomrom.

Siden du har lønnsutbetaling på mindre enn 1 million i året kan du tegne frivillig forsikring på trygdekontoret mot denne økonomiske risikoen ved å være arbeidsgvier.

Trygdekontoret dekker da alt minus de 3 første dagene i hvert tilfelle. Premien fra 1.juli finner jeg ikke i farten, men frem til 30.juni var den på 1,9% av brutto lønn pr år.

Som arbeidstaker har hun også rett på full lønn når hun må være hjemme pga hennes egne barn er syke. Hun har som enslig forsørger rett på 20 dager (de tre første dagene i hvert tilfelle kan være egenmelding om barns sykdom), men du skal bare dekke 10 kalenderdager, resten får du refundert fra trygdekontoret når du sender inn krav om det (ikke forsikring).

Det første du altså må avklare er om hun er arbeidstaker, da har du visse forpliktelser. Er hun selvstendig næringsdrivende er det opp til partene (dere) å avtale hvem som skal bære den økonomiske risikoen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35119-registert-dagmamma/#findComment-135493
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...