Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er noen mulighet for å slippe eller redusere egenandelen for å sterilisere seg, ved lav inntekt, psykisk sykdom e.l. Jeg er en jente på 28 år som må bruke marevan for resten av livet og kan derfor ikke få barn. Nå har jeg tenkt på å sterilisere meg for å slippe andre prevensjonsmidler som gjør meg deprimert, som jeg legger på meg av og som ikke er 100% sikre. Jeg vil bare få hele temaet ut av hodet mitt og slippe å ta en eneste graviditetstest igjen. For hvis jeg blir gravid på marevan så må jeg ta abort. Har nå spiral, men det var så grusomt vondt å sette inn at jeg orker det ikke en gang til.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/351216-sterilisering-og-egenandel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med legen din og send inn en søknad, det må nemlig søkes om.

Men ja, det er fullt mulig å få dekket egenandelen av det offentlige dersom man har en medisinsk grunn til ikke å bli gravid igjen. Jeg er såpass sammenlappet nedentil etter to fødsler som førte til flere inngrep i etterkant (fremfallen blære) at jeg riskerer å revne fra A til Å ved et nytt svangerskap (ikke bare fødselen, men hele påkjenningen, så keisersnitt er ikke noe alternativ for meg) og jeg fikk det dekket uten problemer. Men start hos fastlegen! Lykke til. :o)

Jeg regner med at du vet at du kan bytte ut marevanen med andre midler under graviditet. Så hvis det er slik at du har barneønske, er det mulig å få til.

Men hvis du ikke ønsker barn, vil du mest trolig få dekket en sterilisering pga sykdommen. Skulle du ikke få den dekket, kan jeg anbefale p-stav. Da er du dekket opp i 3-5 år, og den er svært sikker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...