Gå til innhold

Eggløsning...eller?(langt)

Anbefalte innlegg

Gjest Easteregg

Hei!

Jeg er ei jente på 30 år som har fått så tullete syklus.

Jeg har tre barn, alle har vært planlagt, da jeg alltid har merket når jeg har eggløsning (mye "eggløsningsslim", eggløsningssmerter o.l), og ungene kom som perler på en snor.

Nå er yngstemann nesten to år, og vi ønsker oss et fjerde (og siste) barn. Men - jeg aner ikke lenger når (eller om) jeg har eggløsning! Jeg har 28 dagers syklus, og mensen kommer når den skal. Tidligere har jeg alltid merket eggløsningen 14 dager etter påbegynt mens, men ikke nå. I stedet har jeg eggløsningssmerter (men ikke slim)1 uke etter påbegynt mens (altså rett etter at mens er avsluttet). Smertene varer et par dager. 14 dager etter mens kjenner jeg ingenting. Slik har det vært de siste tre - fire månedene. Hva skjer???

Dette skremmer meg litt siden kroppen min alltid har vært som ei klokke, og nå er den plutselig så merkelig.

Men siden mensen kommer som normalt har jeg vel eggløsning...? Eller? Hvor har isåfall eggløsningsslimet blitt av???

Kan jeg plutselig ha fått en hormonforstyrrelse eller noe sånt, eller er det normalt at kroppen "skifter kurs" innimellom?

Håper virkelig på svar :-)

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35126-eggl%C3%B8sningellerlangt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har regelmessige menstruasjoner kan du regne med at du har regelmessig eggløsning, så ikke bry deg om slimet er borte. Det er ikke alle som har det. Jeg kan ikke forklare hva som gir smerter i tiden før formodet eggløsning. Se vedlegg.

Mange kvinner lurer på om de har eggløsning. Hvis syklus er regelmessig (mellom 21 og 35 dager fra første til første dag), kan man regne med at det er normal eggløsning. Ømme bryster er tegn på at man har hatt eggløsning og produserer både østrogen og progesteron. Man kan få det bekreftet ved en hormonprøve (blodprøve) som taes på dag 21 til 25 i syklus, eller ca en uke før man venter menstruasjonen.

En del kvinner vil i dagene før eggløsning merke et karakteristisk klart, seigt slim fra skjeden. Når det er borte har eggløsningen sannsynligvis funnet sted. Det er ikke alle kvinner som har et slikt slim, og det behøver ikke å bety at noe er unormalt.

Etter eggløsning stiger temperaturen noen streker. Temperatur må måles på samme tidspunkt på dagen, best tidlig morgen. Ved å opptegne den daglige temp. på et ruteark, vil man lettest kunne se stigningen. Hvis man blir gravid, vil temperaturen fortsatt holde seg høy.

Eggløsningen kan hos enkelte kvinner gi en kortvarig underlivssmerte, men det er et meget usikkert tegn som kan ha andre årsaker.

Eggløsningssticks (Clearplan) gir positivt utslag dagen før eggløsning finner sted. Man kan bli gravid ved samleie dagen etter eggløsning, men sannsynligvis ikke etter den tid i denne syklus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...